Deal Daewoo-GM eindelijk rond

Redactie Redactie
• Laatste update:

De importeur in Engeland valt buiten de boot. Het lot van dertien van de veertien niet in de overeenkomst genoemde fabrieken is niet helemaal duidelijk. De fabriek in Bupyong (Zuid-Korea) blijft zes jaar auto’s, transmissies en andere componenten leveren en kan gedurende die periode alsnog worden ingelijfd, van de overige fabrieken wordt gezegd dat verschillende ervan gedurende enige tijd onderdelen en technische assistentie zullen blijven leveren.
De nieuwe onderneming heeft drie aandeelhoudersgroepen: General Motors, toeleveranciers van GM en de schuldeisers van Daewoo, vertegenwoordigd door de Korean Development Bank. GM investeert 251 miljoen dollar en krijgt 42,1% van de aandelen, zijn toeleveranciers betalen 149 miljoen voor 24,9% en de schuldeisers brengen 197 miljoen in, wat goed is voor 33% van de aandelen. Formeel moet de overeenkomst nog worden goedgekeurd door de juridische autoriteiten en de Zuid-Koreaanse regering.

Amerikaanse leiding
Het nieuwe bedrijf zal worden geleid door de van GM afkomstige Nick Reilly en wil een jaaromzet van vijf miljard dollar realiseren. Het start relatief onbelast: van de miljardenschuld die Daewoo heeft opgebouwd, komt slechts 573 miljoen dollar in het nieuwe bedrijf terecht. Daarnaast is het bedrijf in ruil voor de overdracht van de bezittingen en voorraden een langlopende lening van 1,2 miljard aangegaan met de schuldeisers. Om te kunnen voldoen aan de garantieverplichtingen die in het verleden zijn aangegaan, worden voorzieningen aangelegd, aldus Daewoo.
In Hoofddorp, waar Daewoo Motor Benelux is gevestigd, is de opluchting groot. “Er is hier de afgelopen jaren keihard geknokt en we hebben het gevoel dat we dit een beetje verdienen”, aldus pr-manager Pieter Stokman. Ook het European Parts Center in Hazeldonk, aan de Belgisch-Nederlandse grens, maakt deel uit van de reddingsoperatie. Of een nieuw op te zetten Europees hoofdkantoor ook in Nederland zal worden gevestigd, is nog onbekend.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Deal Daewoo-GM eindelijk rond | Automotive Online

Deal Daewoo-GM eindelijk rond

Redactie Redactie
• Laatste update:

De importeur in Engeland valt buiten de boot. Het lot van dertien van de veertien niet in de overeenkomst genoemde fabrieken is niet helemaal duidelijk. De fabriek in Bupyong (Zuid-Korea) blijft zes jaar auto’s, transmissies en andere componenten leveren en kan gedurende die periode alsnog worden ingelijfd, van de overige fabrieken wordt gezegd dat verschillende ervan gedurende enige tijd onderdelen en technische assistentie zullen blijven leveren.
De nieuwe onderneming heeft drie aandeelhoudersgroepen: General Motors, toeleveranciers van GM en de schuldeisers van Daewoo, vertegenwoordigd door de Korean Development Bank. GM investeert 251 miljoen dollar en krijgt 42,1% van de aandelen, zijn toeleveranciers betalen 149 miljoen voor 24,9% en de schuldeisers brengen 197 miljoen in, wat goed is voor 33% van de aandelen. Formeel moet de overeenkomst nog worden goedgekeurd door de juridische autoriteiten en de Zuid-Koreaanse regering.

Amerikaanse leiding
Het nieuwe bedrijf zal worden geleid door de van GM afkomstige Nick Reilly en wil een jaaromzet van vijf miljard dollar realiseren. Het start relatief onbelast: van de miljardenschuld die Daewoo heeft opgebouwd, komt slechts 573 miljoen dollar in het nieuwe bedrijf terecht. Daarnaast is het bedrijf in ruil voor de overdracht van de bezittingen en voorraden een langlopende lening van 1,2 miljard aangegaan met de schuldeisers. Om te kunnen voldoen aan de garantieverplichtingen die in het verleden zijn aangegaan, worden voorzieningen aangelegd, aldus Daewoo.
In Hoofddorp, waar Daewoo Motor Benelux is gevestigd, is de opluchting groot. “Er is hier de afgelopen jaren keihard geknokt en we hebben het gevoel dat we dit een beetje verdienen”, aldus pr-manager Pieter Stokman. Ook het European Parts Center in Hazeldonk, aan de Belgisch-Nederlandse grens, maakt deel uit van de reddingsoperatie. Of een nieuw op te zetten Europees hoofdkantoor ook in Nederland zal worden gevestigd, is nog onbekend.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.