‘Monti? Kaalslag onder dealers én universelen’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Een van de belangrijkste veranderingen die Monti voorstelt is dat dealers die eenmaal contractpartner van een merk zijn de vrijheid krijgen om ook elders vestigingen te openen. Het lijkt er misschien op dat die vrijheid hun speelruimte groter maakt, maar dat is voor de meeste niet meer dan schone schijn, betoogde Creutzig fel. “Tachtig procent van de dealers heeft de middelen niet om die vrijheid te benutten, hun financiële positie is zodanig dat ze voor krediet niet meer bij een normale bank terecht kunnen, maar moeten aankloppen bij hun fabrikant. De grote dealers hebben die financiële middelen wel, zullen ieder interessante plek bezetten en de kleinere dealer verdringen. Dit zal ten koste gaan van duizenden bedrijven en tienduizenden banen.” Ook de positie van de kleine en middelgrote onafhankelijke garage staat op de tocht, vindt Creutzig. Alleen de financieel sterken – ketens bijvoorbeeld – zullen zijns inziens de middelen kunnen opbrengen om zich als merk-erkende reparateur te positioneren.
Voor importeurs en fabrikanten die met een variabel margesysteem werken, leveren de plannen van Monti ook de nodige haken en ogen op, zo blijkt tijdens het congres. “Onze marge is deels afhankelijk van de kwaliteit van de after sales bij de dealer. Kunnen we dat handhaven als een dealer zijn after sales uitbesteedt bij een erkende reparateur?”, vraagt een Nederlandse importeur aan Konrad Schumm, die tijdens het congres Eurocommissaris Monti vertegenwoordigt. Nee, is het duidelijke antwoord. Dat betekent dat een aantal importeurs zijn variabele margesysteem zal moeten aanpassen.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

‘Monti? Kaalslag onder dealers én universelen’ | Automotive Online

‘Monti? Kaalslag onder dealers én universelen’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Een van de belangrijkste veranderingen die Monti voorstelt is dat dealers die eenmaal contractpartner van een merk zijn de vrijheid krijgen om ook elders vestigingen te openen. Het lijkt er misschien op dat die vrijheid hun speelruimte groter maakt, maar dat is voor de meeste niet meer dan schone schijn, betoogde Creutzig fel. “Tachtig procent van de dealers heeft de middelen niet om die vrijheid te benutten, hun financiële positie is zodanig dat ze voor krediet niet meer bij een normale bank terecht kunnen, maar moeten aankloppen bij hun fabrikant. De grote dealers hebben die financiële middelen wel, zullen ieder interessante plek bezetten en de kleinere dealer verdringen. Dit zal ten koste gaan van duizenden bedrijven en tienduizenden banen.” Ook de positie van de kleine en middelgrote onafhankelijke garage staat op de tocht, vindt Creutzig. Alleen de financieel sterken – ketens bijvoorbeeld – zullen zijns inziens de middelen kunnen opbrengen om zich als merk-erkende reparateur te positioneren.
Voor importeurs en fabrikanten die met een variabel margesysteem werken, leveren de plannen van Monti ook de nodige haken en ogen op, zo blijkt tijdens het congres. “Onze marge is deels afhankelijk van de kwaliteit van de after sales bij de dealer. Kunnen we dat handhaven als een dealer zijn after sales uitbesteedt bij een erkende reparateur?”, vraagt een Nederlandse importeur aan Konrad Schumm, die tijdens het congres Eurocommissaris Monti vertegenwoordigt. Nee, is het duidelijke antwoord. Dat betekent dat een aantal importeurs zijn variabele margesysteem zal moeten aanpassen.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.