Van Kooy: mega-contract Mitsubishi

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dit sluit goed aan op de overige activiteiten van het bedrijf, dat al Mercedes-vestigingen heeft in hetzelfde gebied (met uitzondering van Utrecht). Van Kooy vertegenwoordigt ook de merken Chrysler en Saab. Mercedes-Benz en Chrysler maken beiden deel uit van het DaimlerChrysler-concern, dat ook een controlerend belang heeft in Mitsubishi.
Opvallend is dat Van Kooy zijn grote Mitsubishi-rayon gaat bedienen vanuit slechts vijf vestigingen met twee servicesatellieten, terwijl hierin momenteel nog elf Mitsubishi-dealers zijn gevestigd. Elders in het land hanteert de Mitsubishi-importeur een fijnmaziger aanpak, maar dat is in zijn rayon niet realistisch, meent Leo Knijn, algemeen directeur van Van Kooy. “Wij hebben het doorgerekend en hebben vastgesteld dat een gezond rendement met meer dan vijf vestigingen absoluut niet haalbaar is”. Van Kooy zal Mitsubishi voornamelijk gaan verkopen vanuit panden waarin nu nog geen Mitsubishi-dealer zit, zegt directie-secretaris Robin Knijn: “We willen een nieuwe start maken, waarbij we ook voor een nieuwe marktbenadering zullen kiezen, met een knipoog naar Saturn.” Deze Amerikaanse GM-dochter koos er enkele jaren geleden voor om de klanten vanuit een relatief klein aantal state-of-the-art vestigingen te bedienen, waarbij het succes goeddeels te danken is aan de uitzonderlijk hoge klantentevredenheid die men door tal van innovaties wist te bereiken.
Van Kooy heeft mede voor Mitsubishi gekozen in de verwachting dat het merk zijn marktaandeel de komende jaren verhoogt van 2,1% vorig jaar naar 2,5 tot 3% in 2004. Het Japanse merk komt de komende jaren met vele nieuwe modellen op de markt. Leo Knijn verwacht met Mitsubishi over enkele jaren een omzet van ca € 50 miljoen te kunnen draaien. De omzet van de gehele groep moet doorgroeien richting € 250 miljoen. “Bij die omzet hebben we een betere spreiding van de overheadkosten – HRM, marketing, automatisering en dergelijke – waardoor het rendement van de groep verder zal verbeteren.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Van Kooy: mega-contract Mitsubishi | Automotive Online

Van Kooy: mega-contract Mitsubishi

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dit sluit goed aan op de overige activiteiten van het bedrijf, dat al Mercedes-vestigingen heeft in hetzelfde gebied (met uitzondering van Utrecht). Van Kooy vertegenwoordigt ook de merken Chrysler en Saab. Mercedes-Benz en Chrysler maken beiden deel uit van het DaimlerChrysler-concern, dat ook een controlerend belang heeft in Mitsubishi.
Opvallend is dat Van Kooy zijn grote Mitsubishi-rayon gaat bedienen vanuit slechts vijf vestigingen met twee servicesatellieten, terwijl hierin momenteel nog elf Mitsubishi-dealers zijn gevestigd. Elders in het land hanteert de Mitsubishi-importeur een fijnmaziger aanpak, maar dat is in zijn rayon niet realistisch, meent Leo Knijn, algemeen directeur van Van Kooy. “Wij hebben het doorgerekend en hebben vastgesteld dat een gezond rendement met meer dan vijf vestigingen absoluut niet haalbaar is”. Van Kooy zal Mitsubishi voornamelijk gaan verkopen vanuit panden waarin nu nog geen Mitsubishi-dealer zit, zegt directie-secretaris Robin Knijn: “We willen een nieuwe start maken, waarbij we ook voor een nieuwe marktbenadering zullen kiezen, met een knipoog naar Saturn.” Deze Amerikaanse GM-dochter koos er enkele jaren geleden voor om de klanten vanuit een relatief klein aantal state-of-the-art vestigingen te bedienen, waarbij het succes goeddeels te danken is aan de uitzonderlijk hoge klantentevredenheid die men door tal van innovaties wist te bereiken.
Van Kooy heeft mede voor Mitsubishi gekozen in de verwachting dat het merk zijn marktaandeel de komende jaren verhoogt van 2,1% vorig jaar naar 2,5 tot 3% in 2004. Het Japanse merk komt de komende jaren met vele nieuwe modellen op de markt. Leo Knijn verwacht met Mitsubishi over enkele jaren een omzet van ca € 50 miljoen te kunnen draaien. De omzet van de gehele groep moet doorgroeien richting € 250 miljoen. “Bij die omzet hebben we een betere spreiding van de overheadkosten – HRM, marketing, automatisering en dergelijke – waardoor het rendement van de groep verder zal verbeteren.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.