Cardoen test autoverkoop in warenhuis

Redactie Redactie
• Laatste update:

Bij de helft van de Colruyt-vestigingen zal van de drie modellen een exemplaar worden neergezet, bij de overige moet de klant het doen met schriftelijk informatiemateriaal. Het gaat bij deze actie om een test in samenwerking met ‘autosupermarkt’ Cardoen. De Colruyt-klant kan in een van twintig vestigingen een auto reserveren, waarna verkoop en levering plaatsvinden bij een van de zeven Cardoen-filialen. Er zijn maximaal 150 auto’s beschikbaar. “De testactie dient ertoe inzicht te brengen in de mogelijkheden om dit vaker en op grotere schaal te doen”, zegt Karel Cardoen van het gelijknamige bedrijf. Cardoen benut prijsverschillen van nieuwe auto’s binnen de EG en de overproductie bij autofabrikanten om partijen tegen de laagst mogelijk prijs in te kopen. In de huidige situatie kan hij niet direct aankloppen bij fabrikanten of importeurs, reden waarom hij naar eigen zeggen genoodzaakt is om zijn voorraad aan te vullen met jonge gebruikte auto’s. Met zijn huidige experiment loopt hij vooruit op de wijzigingen in de autodistributie die eind deze maand of begin volgende maand door Eurocommissaris Mario Monti zullen worden voorgesteld. “Drie jaar geleden hebben we gesproken met de Franse warenhuisketen Carrefour over de verkoop van een groter aantal auto’s via hun distributienetwerk. Die onderhandelingen zijn stukgelopen omdat wij niet voldoende auto’s konden leveren, waarop Carrefour bij de importeurs terechtkwam. Die wilden echter niet meewerken.”

Onderhoud los van verkoop
Uit hetgeen tot nu toe via de pers naar buiten is gelekt over de plannen van Eurocommissaris Monti maakt Cardoen op dat er geen sprake zal zijn van een revolutie in de autodistributie. “Het voorstel zal eerder een evolutie van het huidige artikel 1475/95 behelzen. Zo denken wij dat een fabrikant in de nieuwe situatie ofwel kan kiezen voor geselecteerde distributiepartners die dan wel binnen de gehele EU mogen verkopen en vestigingen openen, ofwel voor een systeem waarin de exclusiviteit van een dealer voor een bepaalde regio gewaarborgd blijft. Een combinatie van selectiviteit van partners en exclusiviteit binnen een regio zal echter niet mogelijk zijn. Eén en ander betekent nog steeds dat de macht van de fabrikant groot blijft, want in beide gevallen kan hij – of de importeur – de distributieovereenkomst stopzetten.” Aan de andere kant zullen distributiemodellen naast het dealernetwerk – autosupermarkten als Cardoen, warenhuizen, internetverkoop door niet-dealers – toegelaten moeten worden, meent Cardoen. “Daardoor wordt het voor ons makkelijker om aan voldoende en de juiste auto’s te komen. ‘Europa’ maakt zich sterk voor het ontstaan van servicenetwerken die zijn losgekoppeld van het verkoopapparaat. Nu verrichten we tachtig tot negentig procent van het onderhoud aan door ons verkochte auto’s zelf, maar moeten we voor de rest bij onze concurrent, de merkdealer, aankloppen. Wanneer ook andere partijen hun werkplaats afstoten, zullen er sterke ketens met onderhoudscentra ontstaan – denk daarbij aan de Bosch servicediensten – waardoor we straks ook diagnose van en reparaties aan ABS, airbagsystemen, motormanagement, etcetera buiten het dealerkanaal om kunnen sluizen.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Cardoen test autoverkoop in warenhuis | Automotive Online

Cardoen test autoverkoop in warenhuis

Redactie Redactie
• Laatste update:

Bij de helft van de Colruyt-vestigingen zal van de drie modellen een exemplaar worden neergezet, bij de overige moet de klant het doen met schriftelijk informatiemateriaal. Het gaat bij deze actie om een test in samenwerking met ‘autosupermarkt’ Cardoen. De Colruyt-klant kan in een van twintig vestigingen een auto reserveren, waarna verkoop en levering plaatsvinden bij een van de zeven Cardoen-filialen. Er zijn maximaal 150 auto’s beschikbaar. “De testactie dient ertoe inzicht te brengen in de mogelijkheden om dit vaker en op grotere schaal te doen”, zegt Karel Cardoen van het gelijknamige bedrijf. Cardoen benut prijsverschillen van nieuwe auto’s binnen de EG en de overproductie bij autofabrikanten om partijen tegen de laagst mogelijk prijs in te kopen. In de huidige situatie kan hij niet direct aankloppen bij fabrikanten of importeurs, reden waarom hij naar eigen zeggen genoodzaakt is om zijn voorraad aan te vullen met jonge gebruikte auto’s. Met zijn huidige experiment loopt hij vooruit op de wijzigingen in de autodistributie die eind deze maand of begin volgende maand door Eurocommissaris Mario Monti zullen worden voorgesteld. “Drie jaar geleden hebben we gesproken met de Franse warenhuisketen Carrefour over de verkoop van een groter aantal auto’s via hun distributienetwerk. Die onderhandelingen zijn stukgelopen omdat wij niet voldoende auto’s konden leveren, waarop Carrefour bij de importeurs terechtkwam. Die wilden echter niet meewerken.”

Onderhoud los van verkoop
Uit hetgeen tot nu toe via de pers naar buiten is gelekt over de plannen van Eurocommissaris Monti maakt Cardoen op dat er geen sprake zal zijn van een revolutie in de autodistributie. “Het voorstel zal eerder een evolutie van het huidige artikel 1475/95 behelzen. Zo denken wij dat een fabrikant in de nieuwe situatie ofwel kan kiezen voor geselecteerde distributiepartners die dan wel binnen de gehele EU mogen verkopen en vestigingen openen, ofwel voor een systeem waarin de exclusiviteit van een dealer voor een bepaalde regio gewaarborgd blijft. Een combinatie van selectiviteit van partners en exclusiviteit binnen een regio zal echter niet mogelijk zijn. Eén en ander betekent nog steeds dat de macht van de fabrikant groot blijft, want in beide gevallen kan hij – of de importeur – de distributieovereenkomst stopzetten.” Aan de andere kant zullen distributiemodellen naast het dealernetwerk – autosupermarkten als Cardoen, warenhuizen, internetverkoop door niet-dealers – toegelaten moeten worden, meent Cardoen. “Daardoor wordt het voor ons makkelijker om aan voldoende en de juiste auto’s te komen. ‘Europa’ maakt zich sterk voor het ontstaan van servicenetwerken die zijn losgekoppeld van het verkoopapparaat. Nu verrichten we tachtig tot negentig procent van het onderhoud aan door ons verkochte auto’s zelf, maar moeten we voor de rest bij onze concurrent, de merkdealer, aankloppen. Wanneer ook andere partijen hun werkplaats afstoten, zullen er sterke ketens met onderhoudscentra ontstaan – denk daarbij aan de Bosch servicediensten – waardoor we straks ook diagnose van en reparaties aan ABS, airbagsystemen, motormanagement, etcetera buiten het dealerkanaal om kunnen sluizen.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.