Stijging garantiekosten dreigt

Redactie Redactie
• Laatste update:

Sinds 1 november geldt voor onder meer alle nieuwe Fiats, Seats, Fords, Saabs, Mercedessen, Opels en Rovers een termijn van twee jaar. Door de garantie meteen (per 1 november) in te voeren, voorkomen de importeurs een eventuele verkoopstop tot de jaarwisseling.
De langere garantietermijn moet volgens de NDA voor dealers aanleiding zijn om eens goed na te denken. Adjunct-secretaris Frans Kragten: “Dit is een zaak die dealerverenigingen beslist met hun importeur moeten gaan bespreken, gebruik dit moment om de aloude discussie over garantie opnieuw aan te zwengelen. Garantie is voor dealers een stevige kostenpost, afhankelijk van welke afspraken ze met hun importeur hebben. Het ene merk vergoedt de uren maar voor 70%, de ander volledig. Ook voor onderdelen bestaan uiteenlopende regelingen. En dan heb je de gevallen waar iets nét buiten de garantie valt. De importeur zal dan meestal niets vergoeden, terwijl de dealer geneigd zal zijn de klant tegemoet te komen.” Ook intern moeten dealers bij zichzelf te rade, aldus Kragten. “De verlengde garantie is een reden om meer te gaan reserveren. Daar is fiscaal weer wat voordeel uit te behalen.”

*****
TOPCONGRES, 20 november, Nijkerk
Schrijf in via button ‘Crisis? Hoezo crisis?’ rechtsboven

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Stijging garantiekosten dreigt | Automotive Online

Stijging garantiekosten dreigt

Redactie Redactie
• Laatste update:

Sinds 1 november geldt voor onder meer alle nieuwe Fiats, Seats, Fords, Saabs, Mercedessen, Opels en Rovers een termijn van twee jaar. Door de garantie meteen (per 1 november) in te voeren, voorkomen de importeurs een eventuele verkoopstop tot de jaarwisseling.
De langere garantietermijn moet volgens de NDA voor dealers aanleiding zijn om eens goed na te denken. Adjunct-secretaris Frans Kragten: “Dit is een zaak die dealerverenigingen beslist met hun importeur moeten gaan bespreken, gebruik dit moment om de aloude discussie over garantie opnieuw aan te zwengelen. Garantie is voor dealers een stevige kostenpost, afhankelijk van welke afspraken ze met hun importeur hebben. Het ene merk vergoedt de uren maar voor 70%, de ander volledig. Ook voor onderdelen bestaan uiteenlopende regelingen. En dan heb je de gevallen waar iets nét buiten de garantie valt. De importeur zal dan meestal niets vergoeden, terwijl de dealer geneigd zal zijn de klant tegemoet te komen.” Ook intern moeten dealers bij zichzelf te rade, aldus Kragten. “De verlengde garantie is een reden om meer te gaan reserveren. Daar is fiscaal weer wat voordeel uit te behalen.”

*****
TOPCONGRES, 20 november, Nijkerk
Schrijf in via button ‘Crisis? Hoezo crisis?’ rechtsboven

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.