Carz schort verkoop aan consument op
Die plannen zijn sinds vorige week van de baan. Voorlopig, aldus Jan van den Akker, die optreedt als woordvoerder van MediaMotive, het bedrijf achter Carz. Het is volgens hem nu de bedoeling in mei kleinschaliger van start te gaan, met een internetsite waarop alleen b-to-b nieuwe auto’s worden verkocht (bijvoorbeeld aan fleetowners). Daarna zou Carz snel – binnen enkele maanden – ook richting consument actief worden. Milco de Vries, de voormalig commercieel directeur van Greenib Car die door Carz werd aangetrokken om het initiatief op te zetten, zal het niet meer meemaken. “Ik ben hier ooit met een bepaald idee begonnen en nu we dat niet kunnen realiseren, is het voor mij tijd me terug te trekken. Verder geef ik geen commentaar.” Hij is ook niet bereid de achtergronden van de koerswijziging van Carz toe te lichten.
Ruggespraak met ‘de wandelgangen’ lijkt de conclusie te wettigen dat het in het huidige economische klimaat moeilijk is externe financiers te vinden die bereid zijn geld te steken in nieuwe financieringsronden van initiatieven als Carz. Volgens Van den Akker – die bekend is van zijn onafhankelijke Audi-bedrijf in Veldhoven – is de financiering echter geen probleem: “We hebben zojuist twee nieuwe aandeelhouders aangetrokken.” Carz en De Vries zijn volgens Van den Akker in goede harmonie uit elkaar gegaan: “Milco blijft als adviseur bij ons bedrijf betrokken.”