Achtergrond | Opnieuw meer apk’s uitgevoerd, maar toekomst ongewis

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Er zijn in 2021 7,42 miljoen personen- en bestelauto’s apk gekeurd, een stijging van 0,4 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. In totaal zijn er 6.599.495 personenauto’s apk gekeurd. Dat blijkt uit cijfers van RDC. In alle leeftijdscategorieën nam het aantal keuringen toe. Ook in 2020 was er sprake van een lichte groei.

Boudewijn Hamel, voorzitter Stichting Overlegorgaan APK, noemt de cijfers bemoedigend. “Ik ben dik tevreden omdat het eigenlijk heel stabiel is gebleven. Zeker als je bedenkt dat de 50-jarige auto’s zijn vrijgesteld voor een apk-keuring en het wel een coronajaar is geweest. En daarnaast verandert het wagenpark door de elektrificatie. Desondanks vindt er nog steeds een groei plaats van het aantal apk-keuringen.”

Voor 2022 ziet Hamel geen reden waardoor het aantal apk-keuringen zou afnemen. “Er is tenslotte een toename van individueel vervoer. Uitdaging voor de branche voor dit jaar is het op orde brengen van de horizontale vloerenregeling, die verplicht is om koplampen af te stellen. Ongeveer 500 bedrijven hebben dit nog niet orde. En vanaf 1 juli is de deeltjesteller verplicht voor het afmelden van een dieselauto met een roetfilter. Maar die investering gaat zich dus dubbel en dwars terugverdienen.”

Wazig

Wat de komende jaren verder precies brengen is lastig voorspelbaar volgens Hamel en daarom raadt hij het garagebedrijven af om te gaan investeren in kalibratie voor ADAS-rijhulpystemen. “Iedereen heeft z’n mond vol over ADAS, ‘het moet’ in de apk. En vervolgens wordt het gelijk stil. Dat komt ook doordat er veel verschillende rijhulpsystemen op de markt zijn waarvan de benaming niet uniform is. Daarnaast zijn er verschillende manier waarop je kunt kalibreren: via ruitkalibratie of de wielophanging. Maar het is ook mogelijk via de obd-poort te checken of het systeem het doet of niet functioneert. Wat vast staat is dat er hoge investeringen nodig zijn terwijl de Europese Commissie nog geen beslissing heeft genomen. Naar verwachting duurt het nog zeker 5 jaar voordat er een beslissing volgt.”Lees hier een apk-analyse van Ernst Uildriks, voormalig lid van SO-APK, over de toekomst van de apk. ‘De auto van morgen zal in staat zijn zich goeddeels zelf te keuren’. 

APK-keuringen verdeeld over leeftijdscategorieën:

Leeftijd 2021 2020 +/- (in%)
Jonger dan 6 jaar 1.165.158 1.157.688 0,6%
Tussen 6 en 12 jaar 2.843.238 2.824.897 0,6%
Ouder dan 12 jaar 3.411.019 3.407.863 0,1%
Totaal 7.419.415 7.390.448 0,4%
Bron: RDC, bewerking Automotive  

Bij alle brandstofsoorten, met uitzondering van benzine, nam het aantal keuringen echter af. Toch voorziet Hamel niet snel een grote afname van de apk-keuringen voor auto’s met een brandstofmotor ondanks het verkoopverbod voor nieuwe auto’s met brandstofmotor dat de Europese Commissie in 2035 instellen. “Het Nederlandse wagenpark is gemiddeld 18 jaar oud. Ik verwacht daarom dat er nog zeker tot 2050 auto’s met een brandstofmotor blijven rijden en die moeten allemaal gekeurd worden.”

APK-keuringen verdeeld over brandstofsoorten en aandrijflijnen:

Brandstof 2021 2020 +/- (in%)
Benzine 5.339.243 5.284.196 1,0%
Diesel 1.769.053 1.829.100 -3,4%
LPG 92.277 104.241 -13,0%
Hybride 184.581 146.162 20,8%
Full EV 17.801 10.490 41,1%
CNG 12.622 12.559 0,5%
LNG 12 13 -8,3%
BioBrandstof 3.675 3.574 2,7%
Waterstof 151 105 30,5%
APK Klasse Licht 7.419.415 7.390.448 0,4%
Bron: RDC, bewerking Automotive    

De merkdealer noteerde een daling van 0,7 procent in het aantal apk-keuringen. Onafhankelijke autobedrijven, zoals universelen en fitters, zagen het aantal apk-keuringen groeien met 0,5 procent. Het marktaandeel van dealers, dat in 2020 nog 19,2 procent was en afgelopen jaar daalde met 0,2 procentpunt naar 19 procent, loopt al jaren terug, mede als gevolg van de afname van het aantal dealercontractanten en vestigingen.

APK-keuringen verdeeld over bedrijven:

Bedrijf 2021 2020 +/- (in%) Ma 2021
Dealer (eigen merk) 1.411.553 1.421.169 -0,7% 19,0%
Dealer (ander merk) 399.987 390.398 2,5% 5,4%
Universeel 5.607.875 5.577.600 0,5% 75,6%
Totaal 7.419.415 7.390.448 0,4% 100%
Bron: RDC, bewerking Automotive    
Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

Achtergrond | Opnieuw meer apk’s uitgevoerd, maar toekomst ongewis | Automotive Online

Achtergrond | Opnieuw meer apk’s uitgevoerd, maar toekomst ongewis

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Er zijn in 2021 7,42 miljoen personen- en bestelauto’s apk gekeurd, een stijging van 0,4 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. In totaal zijn er 6.599.495 personenauto’s apk gekeurd. Dat blijkt uit cijfers van RDC. In alle leeftijdscategorieën nam het aantal keuringen toe. Ook in 2020 was er sprake van een lichte groei.

Boudewijn Hamel, voorzitter Stichting Overlegorgaan APK, noemt de cijfers bemoedigend. “Ik ben dik tevreden omdat het eigenlijk heel stabiel is gebleven. Zeker als je bedenkt dat de 50-jarige auto’s zijn vrijgesteld voor een apk-keuring en het wel een coronajaar is geweest. En daarnaast verandert het wagenpark door de elektrificatie. Desondanks vindt er nog steeds een groei plaats van het aantal apk-keuringen.”

Voor 2022 ziet Hamel geen reden waardoor het aantal apk-keuringen zou afnemen. “Er is tenslotte een toename van individueel vervoer. Uitdaging voor de branche voor dit jaar is het op orde brengen van de horizontale vloerenregeling, die verplicht is om koplampen af te stellen. Ongeveer 500 bedrijven hebben dit nog niet orde. En vanaf 1 juli is de deeltjesteller verplicht voor het afmelden van een dieselauto met een roetfilter. Maar die investering gaat zich dus dubbel en dwars terugverdienen.”

Wazig

Wat de komende jaren verder precies brengen is lastig voorspelbaar volgens Hamel en daarom raadt hij het garagebedrijven af om te gaan investeren in kalibratie voor ADAS-rijhulpystemen. “Iedereen heeft z’n mond vol over ADAS, ‘het moet’ in de apk. En vervolgens wordt het gelijk stil. Dat komt ook doordat er veel verschillende rijhulpsystemen op de markt zijn waarvan de benaming niet uniform is. Daarnaast zijn er verschillende manier waarop je kunt kalibreren: via ruitkalibratie of de wielophanging. Maar het is ook mogelijk via de obd-poort te checken of het systeem het doet of niet functioneert. Wat vast staat is dat er hoge investeringen nodig zijn terwijl de Europese Commissie nog geen beslissing heeft genomen. Naar verwachting duurt het nog zeker 5 jaar voordat er een beslissing volgt.”Lees hier een apk-analyse van Ernst Uildriks, voormalig lid van SO-APK, over de toekomst van de apk. ‘De auto van morgen zal in staat zijn zich goeddeels zelf te keuren’. 

APK-keuringen verdeeld over leeftijdscategorieën:

Leeftijd 2021 2020 +/- (in%)
Jonger dan 6 jaar 1.165.158 1.157.688 0,6%
Tussen 6 en 12 jaar 2.843.238 2.824.897 0,6%
Ouder dan 12 jaar 3.411.019 3.407.863 0,1%
Totaal 7.419.415 7.390.448 0,4%
Bron: RDC, bewerking Automotive  

Bij alle brandstofsoorten, met uitzondering van benzine, nam het aantal keuringen echter af. Toch voorziet Hamel niet snel een grote afname van de apk-keuringen voor auto’s met een brandstofmotor ondanks het verkoopverbod voor nieuwe auto’s met brandstofmotor dat de Europese Commissie in 2035 instellen. “Het Nederlandse wagenpark is gemiddeld 18 jaar oud. Ik verwacht daarom dat er nog zeker tot 2050 auto’s met een brandstofmotor blijven rijden en die moeten allemaal gekeurd worden.”

APK-keuringen verdeeld over brandstofsoorten en aandrijflijnen:

Brandstof 2021 2020 +/- (in%)
Benzine 5.339.243 5.284.196 1,0%
Diesel 1.769.053 1.829.100 -3,4%
LPG 92.277 104.241 -13,0%
Hybride 184.581 146.162 20,8%
Full EV 17.801 10.490 41,1%
CNG 12.622 12.559 0,5%
LNG 12 13 -8,3%
BioBrandstof 3.675 3.574 2,7%
Waterstof 151 105 30,5%
APK Klasse Licht 7.419.415 7.390.448 0,4%
Bron: RDC, bewerking Automotive    

De merkdealer noteerde een daling van 0,7 procent in het aantal apk-keuringen. Onafhankelijke autobedrijven, zoals universelen en fitters, zagen het aantal apk-keuringen groeien met 0,5 procent. Het marktaandeel van dealers, dat in 2020 nog 19,2 procent was en afgelopen jaar daalde met 0,2 procentpunt naar 19 procent, loopt al jaren terug, mede als gevolg van de afname van het aantal dealercontractanten en vestigingen.

APK-keuringen verdeeld over bedrijven:

Bedrijf 2021 2020 +/- (in%) Ma 2021
Dealer (eigen merk) 1.411.553 1.421.169 -0,7% 19,0%
Dealer (ander merk) 399.987 390.398 2,5% 5,4%
Universeel 5.607.875 5.577.600 0,5% 75,6%
Totaal 7.419.415 7.390.448 0,4% 100%
Bron: RDC, bewerking Automotive    
Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.