Apk-eis dimlichtcontrole wordt aangescherpt

Jeroen Vos Jeroen Vos
De RDW scherpt de eisen van koplamptestapparatuur aan. (Foto: Shutterstock)

De RDW scherpt de richtlijnen bij een apk aan voor de dimlichtcontrole, vanwege de moderne lichttechnieken van personenauto’s. Hierdoor moet de koplamptestapparatuur van erkenningshouders vanaf 1 januari 2021 aan de nieuwe eisen voldoen. De norm voor de ondergrond wordt op 1 januari 2022 aangepast. Dat maakt de RDW bekend.

Het aanpassen van de eisen voor koplamptestapparatuur is nodig volgens de RDW, omdat de huidige testmethode verouderd is. Vanwege de hogere lichtintensiteit van moderne autoverlichting is een goede afstelling belangrijk om verblinding van tegemoetkomend verkeer te voorkomen, zo bleek uit een onderzoek van de ANWB.

Projectievlak

Een vereiste van een (analoog) koplamptestapparaat is dat het een in hoogte verstelbaar projectievlak heeft. Op dit scherm wordt het volledige dimlichtbeeld beoordeeld, waarbij het projectievlak verstelbaar is en de daling afleesbaar is. Deze aanpassing van de eisen zorgt er voor dat apparaten die maximaal 40 jaar oud zijn, niet meer gebruikt mogen worden. Daarnaast moet de daling afleesbaar zijn met een nauwkeurigheid van 0,1 procent.

De RDW stelt dat ook de ondergrond bij een dimlichtcontrole effect heeft op het meetresultaat, zoals een scheve vloer of hefbrug die niet waterpas is afgesteld. Vanaf 1 januari 2022 moet er op de vloer of hefbrug een markering worden aangebracht om te voldoen aan de norm.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

Apk-eis dimlichtcontrole wordt aangescherpt | Automotive Online

Apk-eis dimlichtcontrole wordt aangescherpt

Jeroen Vos Jeroen Vos
De RDW scherpt de eisen van koplamptestapparatuur aan. (Foto: Shutterstock)

De RDW scherpt de richtlijnen bij een apk aan voor de dimlichtcontrole, vanwege de moderne lichttechnieken van personenauto’s. Hierdoor moet de koplamptestapparatuur van erkenningshouders vanaf 1 januari 2021 aan de nieuwe eisen voldoen. De norm voor de ondergrond wordt op 1 januari 2022 aangepast. Dat maakt de RDW bekend.

Het aanpassen van de eisen voor koplamptestapparatuur is nodig volgens de RDW, omdat de huidige testmethode verouderd is. Vanwege de hogere lichtintensiteit van moderne autoverlichting is een goede afstelling belangrijk om verblinding van tegemoetkomend verkeer te voorkomen, zo bleek uit een onderzoek van de ANWB.

Projectievlak

Een vereiste van een (analoog) koplamptestapparaat is dat het een in hoogte verstelbaar projectievlak heeft. Op dit scherm wordt het volledige dimlichtbeeld beoordeeld, waarbij het projectievlak verstelbaar is en de daling afleesbaar is. Deze aanpassing van de eisen zorgt er voor dat apparaten die maximaal 40 jaar oud zijn, niet meer gebruikt mogen worden. Daarnaast moet de daling afleesbaar zijn met een nauwkeurigheid van 0,1 procent.

De RDW stelt dat ook de ondergrond bij een dimlichtcontrole effect heeft op het meetresultaat, zoals een scheve vloer of hefbrug die niet waterpas is afgesteld. Vanaf 1 januari 2022 moet er op de vloer of hefbrug een markering worden aangebracht om te voldoen aan de norm.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.