Uitgestelde investeringen geven hoop voor 2021

Jaar in beeld Equipmentbranche | Investeringen op de planning

2020 in beeld • Equipmentleveranciers zijn gematigd tevreden over het afgelopen jaar. Het werk liep aardig door, maar grote investeringen werden uitgesteld. Voor 2021 verwachten zij dat autobedrijven deze uitgaven alsnog zullen doen.
Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Beeld: Shutterstock

Een bedrijf overnemen vlak voor de coronacrisis in alle hevigheid losbarstte. Terugkijkend zou Chris Kimman, dga AA Equipment, die stap in maart wellicht niet gezet hebben. Toch kijkt hij, inmiddels maanden later, terug op een geslaagd jaar. “Als ik het in een rapportcijfer moet uitdrukken: een 8. Wij hebben door te focussen en meer procesmatig te gaan werken de omzet zien toenemen met 10 procent. Wij zullen met een positief bedrijfsresultaat afsluiten.” Voor het aankomende jaar verwacht hij opnieuw een omzetstijging. “Ik denk dat wij een groei in omzet kunnen realiseren van 10 tot 15 procent, onder andere door ons netwerk verder uit te breiden en omdat veel autobedrijven in 2021 zullen investeren in opleidingen en technische ondersteuning.”

Deeltjesteller

Leon Andriessen, directeur van equipmentleverancier TBA-TEN, verwacht dat er volgend jaar meer duidelijkheid komt over de deeltjesteller, die het mogelijk maakt om te testen of voertuigen voldoen aan de apk-keuring voor Euro-5 en -6 diesels. De besluitvorming leek in kannen en kruiken. Maar de VVD diende begin december een motie in waarin het om uitstel vraagt. Deze motie is door de Tweede Kamer aangenomen. Op het moment van schrijven is onbekend of de minister de motie overneemt. Vooralsnog zijn er slechts twee partijen, TBA-TEN en VLT, wiens roetdeeltjesteller voldoet aan de eisen van het NMi. “Ik weet dat er 6 partijen zijn die hun deeltjesteller ter goedkeuring hebben ingediend bij het NMi”, zegt Andriessen. “Het blijkt niet zo’n makkelijk te fabriceren tester te zijn. Maar ik verwacht wel dat autobedrijven er al in willen investeren.”

Pim Pijper, verantwoordelijk voor sales en marketing in de Benelux voor equipmentleverancier VLT, verwacht dat veel dit jaar uitgestelde investeringen volgend jaar alsnog zullen plaatsvinden. “We zien dat de vervangingsvraag voor equipment is doorgeschoven. Ook zijn er nieuwe technologieën op de markt waar autobedrijven in zullen moeten investeren. Zoals in de deeltjesteller. Onze VLT-E9700 tester kost nog geen 5 duizend euro en is daardoor voor de meeste bedrijven ook wel terug te verdienen.”

De Eindejaarsenquête van Automotive zal de equipmentsector in ieder geval hoop geven: 60 Procent geeft aan investeringen in equipment en trainingen op de planning te hebben staan. Jan Roozeboom, directeur van equipmentleverancier Rocar-Tech denkt dat deze investeringen vooral gericht zijn op vervanging. “Equipment voor rijhulpsystemen verkopen wij vooral aan glas- en schadebedrijven.” 

Kalibratietools voor rijhulpsystemen zullen in 2021 op menig investeringskalender staan, denkt Bert Van Hauwermeieren, productmanager van toeleverancier Bosch. “De uitrustingsgraad van auto’s neemt toe, waardoor garagebedrijven hier steeds meer mee te maken gaan krijgen. Je ziet dat de apparatuur, zoals onze DAS3000, steeds meer gericht zijn op een snellere en eenvoudige kalibratie. Vooral de positioneringshulp zorgt dat autobedrijven steeds minder moeite hebben met een kalibratie.”

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

Jaar in beeld Equipmentbranche | Investeringen op de planning | Automotive Online
Uitgestelde investeringen geven hoop voor 2021

Jaar in beeld Equipmentbranche | Investeringen op de planning

2020 in beeld • Equipmentleveranciers zijn gematigd tevreden over het afgelopen jaar. Het werk liep aardig door, maar grote investeringen werden uitgesteld. Voor 2021 verwachten zij dat autobedrijven deze uitgaven alsnog zullen doen.
Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Beeld: Shutterstock

Een bedrijf overnemen vlak voor de coronacrisis in alle hevigheid losbarstte. Terugkijkend zou Chris Kimman, dga AA Equipment, die stap in maart wellicht niet gezet hebben. Toch kijkt hij, inmiddels maanden later, terug op een geslaagd jaar. “Als ik het in een rapportcijfer moet uitdrukken: een 8. Wij hebben door te focussen en meer procesmatig te gaan werken de omzet zien toenemen met 10 procent. Wij zullen met een positief bedrijfsresultaat afsluiten.” Voor het aankomende jaar verwacht hij opnieuw een omzetstijging. “Ik denk dat wij een groei in omzet kunnen realiseren van 10 tot 15 procent, onder andere door ons netwerk verder uit te breiden en omdat veel autobedrijven in 2021 zullen investeren in opleidingen en technische ondersteuning.”

Deeltjesteller

Leon Andriessen, directeur van equipmentleverancier TBA-TEN, verwacht dat er volgend jaar meer duidelijkheid komt over de deeltjesteller, die het mogelijk maakt om te testen of voertuigen voldoen aan de apk-keuring voor Euro-5 en -6 diesels. De besluitvorming leek in kannen en kruiken. Maar de VVD diende begin december een motie in waarin het om uitstel vraagt. Deze motie is door de Tweede Kamer aangenomen. Op het moment van schrijven is onbekend of de minister de motie overneemt. Vooralsnog zijn er slechts twee partijen, TBA-TEN en VLT, wiens roetdeeltjesteller voldoet aan de eisen van het NMi. “Ik weet dat er 6 partijen zijn die hun deeltjesteller ter goedkeuring hebben ingediend bij het NMi”, zegt Andriessen. “Het blijkt niet zo’n makkelijk te fabriceren tester te zijn. Maar ik verwacht wel dat autobedrijven er al in willen investeren.”

Pim Pijper, verantwoordelijk voor sales en marketing in de Benelux voor equipmentleverancier VLT, verwacht dat veel dit jaar uitgestelde investeringen volgend jaar alsnog zullen plaatsvinden. “We zien dat de vervangingsvraag voor equipment is doorgeschoven. Ook zijn er nieuwe technologieën op de markt waar autobedrijven in zullen moeten investeren. Zoals in de deeltjesteller. Onze VLT-E9700 tester kost nog geen 5 duizend euro en is daardoor voor de meeste bedrijven ook wel terug te verdienen.”

De Eindejaarsenquête van Automotive zal de equipmentsector in ieder geval hoop geven: 60 Procent geeft aan investeringen in equipment en trainingen op de planning te hebben staan. Jan Roozeboom, directeur van equipmentleverancier Rocar-Tech denkt dat deze investeringen vooral gericht zijn op vervanging. “Equipment voor rijhulpsystemen verkopen wij vooral aan glas- en schadebedrijven.” 

Kalibratietools voor rijhulpsystemen zullen in 2021 op menig investeringskalender staan, denkt Bert Van Hauwermeieren, productmanager van toeleverancier Bosch. “De uitrustingsgraad van auto’s neemt toe, waardoor garagebedrijven hier steeds meer mee te maken gaan krijgen. Je ziet dat de apparatuur, zoals onze DAS3000, steeds meer gericht zijn op een snellere en eenvoudige kalibratie. Vooral de positioneringshulp zorgt dat autobedrijven steeds minder moeite hebben met een kalibratie.”

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.