ACM: bandenadvertenties vaak strijdig met de wet

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Dat heeft de ACM middels een brief laten weten aan bandenbrancheorganisatie Vaco. De autoriteit heeft recentelijk onderzoek verricht naar de prijstransparantie in de bandenbranche. Verkopers krijgen tot 8 december 2017 de tijd om aanpassingen door te voeren. Daarna kan de ACM handhavend optreden richting bedrijven die niet voldoen. Vorig jaar maande de ACM auto-importeurs en occasionbranche om hun advertentiebeleid transparanter te maken.

“Bedrijven in de autobandenbranche adverteren in advertenties en op websites vaak met de verkoop van nieuwe autobanden, waarbij een prijs wordt genoemd. De ACM heeft gezien dat het vaak gebeurt dat onvermijdbare en voorzienbare kosten daarin niet zijn opgenomen. Dit is in strijd met de wet”, stelt de ACM in de brief. Volgens de wet moeten verkopers alle onvermijdbare en voorzienbare kosten in de advertentieprijs opnemen, die de consument verplicht moet maken om met de nieuwe banden uit uw zaak te vertrekken. “Als de consument bij uw bedrijf bovenop de advertentieprijs nog andere kosten moet betalen om de banden te kopen, dan moeten deze kosten in de advertentieprijs zijn opgenomen. Als de kosten voor de consument onvermijdbaar zijn, is het niet voldoende om deze kosten met een sterretje of i’tje bij de advertentieprijs te plaatsen”, legt de ACM uit.

Uitzonderingen

De ACM benoemt twee uitzonderingen. “Als de consument kan kiezen om de banden te kopen zonder montage, mogen deze kosten buiten de advertentieprijs gehouden worden. Deze kosten kunnen dan als optioneel element aangeboden worden bij de advertentieprijs of later in het bestelproces.” De tweede uitzondering geldt onvermijdbare maar voor de verkoper vooraf onvoorzienbare kosten. “Dit kan het geval zijn wanneer de consument alleen banden bij uw bedrijf kan kopen inclusief montage, maar het bedrag voor montage onafhankelijk is van het aantal banden dat de consument bij u koopt en uw bedrijf adverteert met een prijs per band. De kosten voor montage mogen in dat geval wél met
een sterretje of i’tje bij de advertentieprijs geplaatst worden.”

Vaco is om een reactie gevraagd.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.