H2: Sator risicovolle maar goede investering

Redactie Redactie
• Laatste update:

Waarom hebben jullie Sator verkocht? En waarom nu? 
“Als investeerder is onze horizon altijd beperkt. Gemiddeld zijn wij vier tot zeven jaar betrokken bij de bedrijven waarin we investeren. Toen LKQ ons eind januari 2013 benaderde bleek dat zij een duidelijke strategie hebben om verder te groeien in Europa. Ze waren bereid een goede prijs voor Sator te betalen. Als investeerder heb je dan een afweging te maken: gaan we zelf nog door om de onderneming verder te laten groeien – maar houden dan ook het ondernemersrisico dat het minder wordt in plaats van meer; of ga je met een serieuze koper in gesprek. Wij hebben – in samenspraak met het management – voor het laatste gekozen. LKQ leek ons een goede langetermijn eigenaar voor sator. De overname versterkt Sator`s positie in de markt en past perfect in de strategie van LKQ.” 

Hoe was het rendement op de investering in Sator?
“Wij geven geen details over het rendement op onze investering, maar we kunnen bevestigen dat dit een succesvolle investering is geweest voor H2 equity partners. Bedenk echter dat wij in juli 2009 deze investering hebben gedaan, midden in de kredietcrisis. Achteraf bleek de timing goed, maar op dat moment waren de risico`s groot.”

Hoe zijn de jaren in de onderdelenbranche bevallen?
“Wij zijn nog steeds actief in de onderdelenbranche, maar dan via Unipart Automotive in het Verenigd Koninkrijk. Anders dan Sator heeft UA zelf vestigingen die rechtstreeks leveren aan garagisten, ze hebben dus een geïntegreerd businessmodel. De automotive sector en de onderdelen branche in het bijzonder past ons goed. Onze ervaring is dus positief en wij blijven geïnteresseerd in nieuwe investeringsmogelijkheden in de automotive sector in zijn algemeenheid.”  

Martijn van der Eijk vertrok vorig jaar als ceo. Had dat te maken met de, volgens ingewijden ongelukkige, aankoop van Quinton Hazell?
“Over het vertrek van Martijn is destijds gecommuniceerd; daar heb ik nu niets meer aan toe te voegen.”

Zijn jullie tevreden over de Europese samenwerking? 
De Europese samenwerking met UA is goed van de grond gekomen, wellicht niet geheel zichtbaar voor de buitenwereld. Maar op gebied van inkoop, assortiment, optimalisatie en merkenbeleid en specifieke gebieden als catalogus zijn grote stappen gemaakt. De belangrijkste voordelen zijn inmiddels gerealiseerd voor beide partijen.”

Jullie hebben nog een belang in dealerholding Pouw, dat sterk is gegroeid. De afgelopen jaren. Houden jullie deze investering aan? 
“Pouw is een geheel separate investering, net als alle andere H2-investeringen. Pouw is een buy & build-investering in het retail-, schade- en leasingsegment en is inderdaad sterk gegroeid. De retail sector staat, zoals iedereen in de krant kan lezen, momenteel onder druk. Pouw doet het echter zeer goed in die moeilijke markt. We werken hard aan verdere groei van het marktaandeel en zien kansen voor verdere consolidatie in de sector.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

H2: Sator risicovolle maar goede investering | Automotive Online

H2: Sator risicovolle maar goede investering

Redactie Redactie
• Laatste update:

Waarom hebben jullie Sator verkocht? En waarom nu? 
“Als investeerder is onze horizon altijd beperkt. Gemiddeld zijn wij vier tot zeven jaar betrokken bij de bedrijven waarin we investeren. Toen LKQ ons eind januari 2013 benaderde bleek dat zij een duidelijke strategie hebben om verder te groeien in Europa. Ze waren bereid een goede prijs voor Sator te betalen. Als investeerder heb je dan een afweging te maken: gaan we zelf nog door om de onderneming verder te laten groeien – maar houden dan ook het ondernemersrisico dat het minder wordt in plaats van meer; of ga je met een serieuze koper in gesprek. Wij hebben – in samenspraak met het management – voor het laatste gekozen. LKQ leek ons een goede langetermijn eigenaar voor sator. De overname versterkt Sator`s positie in de markt en past perfect in de strategie van LKQ.” 

Hoe was het rendement op de investering in Sator?
“Wij geven geen details over het rendement op onze investering, maar we kunnen bevestigen dat dit een succesvolle investering is geweest voor H2 equity partners. Bedenk echter dat wij in juli 2009 deze investering hebben gedaan, midden in de kredietcrisis. Achteraf bleek de timing goed, maar op dat moment waren de risico`s groot.”

Hoe zijn de jaren in de onderdelenbranche bevallen?
“Wij zijn nog steeds actief in de onderdelenbranche, maar dan via Unipart Automotive in het Verenigd Koninkrijk. Anders dan Sator heeft UA zelf vestigingen die rechtstreeks leveren aan garagisten, ze hebben dus een geïntegreerd businessmodel. De automotive sector en de onderdelen branche in het bijzonder past ons goed. Onze ervaring is dus positief en wij blijven geïnteresseerd in nieuwe investeringsmogelijkheden in de automotive sector in zijn algemeenheid.”  

Martijn van der Eijk vertrok vorig jaar als ceo. Had dat te maken met de, volgens ingewijden ongelukkige, aankoop van Quinton Hazell?
“Over het vertrek van Martijn is destijds gecommuniceerd; daar heb ik nu niets meer aan toe te voegen.”

Zijn jullie tevreden over de Europese samenwerking? 
De Europese samenwerking met UA is goed van de grond gekomen, wellicht niet geheel zichtbaar voor de buitenwereld. Maar op gebied van inkoop, assortiment, optimalisatie en merkenbeleid en specifieke gebieden als catalogus zijn grote stappen gemaakt. De belangrijkste voordelen zijn inmiddels gerealiseerd voor beide partijen.”

Jullie hebben nog een belang in dealerholding Pouw, dat sterk is gegroeid. De afgelopen jaren. Houden jullie deze investering aan? 
“Pouw is een geheel separate investering, net als alle andere H2-investeringen. Pouw is een buy & build-investering in het retail-, schade- en leasingsegment en is inderdaad sterk gegroeid. De retail sector staat, zoals iedereen in de krant kan lezen, momenteel onder druk. Pouw doet het echter zeer goed in die moeilijke markt. We werken hard aan verdere groei van het marktaandeel en zien kansen voor verdere consolidatie in de sector.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.