Nieuw duurzaamheid-certificaat voor de autobranche

Redactie Redactie
• Laatste update:

Merkdealers, universele autobedrijven, schadeherstellers en banden- en wielenspecialisten komen voor een muurschildje in aanmerking als ze aan de keuringseisen van de stichting voldoen. De toetsing wordt uitgevoerd door Dekra, dat ook de certificaten uitreikt.

“Anders dan bijvoorbeeld bij de certificaten die Bovag uitreikt zijn zakelijke klanten ons uitgangspunt”, legt bestuursvoorzitter Harry Filon uit. “Die bepalen uiteindelijk, in overleg met de deelnemende autobedrijven, hoe de norm eruit komt te zien.”

Proef
Tot mei 2012 houdt Duurzaam Repareren een proef waaraan bedrijven van de Alwaysbemobile Company meedoen. Dit zijn alle vestigingen van Profile Tyrecenter, James Autoservice, 123/Autoservice, Abc Autoservice, Autoglaz en AH Autoschade. Filon: “De pilot is bedoeld om de norm concreet vorm te geven en op haalbaarheid te toetsen.”

Een tijdelijk college van deskundigen, waarin onder andere de overheid vertegenwoordigd is door Agentschap NL en verder partijen zoals ALD Lease, ING Lease en ANWB zitting hebben, stuurt het proces aan. “Als de norm vastligt, komt er een definitief college van deskundigen en kan de eigenlijke certificering beginnen.”

Haalbaarheid
Vast ligt die norm overigens nooit helemaal, benadrukt Filon. “We willen zo duurzaam zijn als technisch en economisch haalbaar is. Naarmate de tijd voortschrijdt en het aantal deelnemers groeit, kan er – onder andere door inkoopvoordelen – meer en leggen we de lat misschien hoger.”

Uit marktonderzoek zou blijken dat er genoeg belangstelling is. “Steeds meer ondernemingen zijn bezig met MVO. Hiermee kunnen zij hun voertuigonderhoud aan een concreet economisch model koppelen. Dit levert ze voordeel bij deelname aan een tender.”

De kosten voor collectieve certificering schat Filon op 400 euro, die voor een individueel certificaat iets hoger. “Het hangt er ook van af hoe de norm er straks uitziet. Hoe meer controlepunten, hoe hoger de rekening van Dekra en die is voor een groot deel bepalend voor de kosten.”

Filon denkt dat de bovengrens bij duizend aangesloten automotive bedrijven ligt. Dit aantal wil hij binnen twee jaar bereiken.

Foto: Paul Schenk, directeur Dekra-Automotive, en Harry Filon zijn het eens.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Nieuw duurzaamheid-certificaat voor de autobranche | Automotive Online

Nieuw duurzaamheid-certificaat voor de autobranche

Redactie Redactie
• Laatste update:

Merkdealers, universele autobedrijven, schadeherstellers en banden- en wielenspecialisten komen voor een muurschildje in aanmerking als ze aan de keuringseisen van de stichting voldoen. De toetsing wordt uitgevoerd door Dekra, dat ook de certificaten uitreikt.

“Anders dan bijvoorbeeld bij de certificaten die Bovag uitreikt zijn zakelijke klanten ons uitgangspunt”, legt bestuursvoorzitter Harry Filon uit. “Die bepalen uiteindelijk, in overleg met de deelnemende autobedrijven, hoe de norm eruit komt te zien.”

Proef
Tot mei 2012 houdt Duurzaam Repareren een proef waaraan bedrijven van de Alwaysbemobile Company meedoen. Dit zijn alle vestigingen van Profile Tyrecenter, James Autoservice, 123/Autoservice, Abc Autoservice, Autoglaz en AH Autoschade. Filon: “De pilot is bedoeld om de norm concreet vorm te geven en op haalbaarheid te toetsen.”

Een tijdelijk college van deskundigen, waarin onder andere de overheid vertegenwoordigd is door Agentschap NL en verder partijen zoals ALD Lease, ING Lease en ANWB zitting hebben, stuurt het proces aan. “Als de norm vastligt, komt er een definitief college van deskundigen en kan de eigenlijke certificering beginnen.”

Haalbaarheid
Vast ligt die norm overigens nooit helemaal, benadrukt Filon. “We willen zo duurzaam zijn als technisch en economisch haalbaar is. Naarmate de tijd voortschrijdt en het aantal deelnemers groeit, kan er – onder andere door inkoopvoordelen – meer en leggen we de lat misschien hoger.”

Uit marktonderzoek zou blijken dat er genoeg belangstelling is. “Steeds meer ondernemingen zijn bezig met MVO. Hiermee kunnen zij hun voertuigonderhoud aan een concreet economisch model koppelen. Dit levert ze voordeel bij deelname aan een tender.”

De kosten voor collectieve certificering schat Filon op 400 euro, die voor een individueel certificaat iets hoger. “Het hangt er ook van af hoe de norm er straks uitziet. Hoe meer controlepunten, hoe hoger de rekening van Dekra en die is voor een groot deel bepalend voor de kosten.”

Filon denkt dat de bovengrens bij duizend aangesloten automotive bedrijven ligt. Dit aantal wil hij binnen twee jaar bereiken.

Foto: Paul Schenk, directeur Dekra-Automotive, en Harry Filon zijn het eens.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.