Rel rond Gat-roetfilters

Redactie Redactie
• Laatste update:

Inmiddels voert TüV Nord in opdracht van het Kraftfahrt Bundesamt (KBA) een nieuwe test uit. “Wat er nu gebeurt is het gevolg van een hetze door een paar concurrenten van Gat-eurokat”, zegt Ed Ruijgrok, directeur van importeur Eurocat Nederland. “Gat haalt nu al zijn roetfilters terug uit de markt en gaat opnieuw de hele testprocedure uitvoeren, om aan te tonen dat het echt een goed product is.” In Nederland zijn de normen voor roetfilters praktisch gelijk aan die in Duitsland. “We zijn bij de ontwikkeling van die regelgeving met Duitsland opgetrokken”, zegt woordvoerster Charlotte Menten van het ministerie van VROM. “Wanneer een roetfilter dus in Duitsland niet aan de eisen voldoet, voldoet het ook hier niet aan de eisen.”

Volgens VROM zijn er nu 127 roetfilters van Gat-Eurokat in ons land gemonteerd. “Afhankelijk van de uitslag van het contra-onderzoek door KBA zullen we bepalen of we in Nederland stappen gaan ondernemen”, aldus Menten. Die stappen bestaan dan uit het terughalen van voorraden roetfilters. In Duitsland heeft het KBA een verzoek om reeds gemonteerde roetfilters terug te halen, afgewezen. Ed Ruijgrok wordt door Gat-Eurokat dagelijks op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen. “Gat heeft een oplossing gevonden voor het probleem en gaat nu proberen of de Duitse overheid daarmee akkoord gaat”, zegt hij. Zijn bedrijf is sinds vorig jaar importeur van de Gat-roetfilters. “In Duitsland is Gat heel groot maar in ons land waren we nog maar net begonnen. Het probleem door de lange levertijd en de hoge netto prijs hebben we nog maar zo’n vijftig roetfilters verkocht.”