APK: laat ’m zoals ie is, zei Peijs eerder

Redactie Redactie
• Laatste update:

Het ministerie heeft uitgerekend dat de ‘maatschappelijke kosten van verkeersonveiligheid’ (ofwel de kosten rond doden en gewonden) zullen stijgen bij de 4-2-2-frequentie. De stijging van deze kosten is ongeveer net zo groot als het voordeel dat de burgers hebben wanneer zij minder vaak voor een APK naar de garage hoeven te gaan, aldus de notitie. Dat het kabinet nu toch de APK-frequentie wil verlagen naar 4-2-2, is opvallend. Mogelijk wil het goede sier maken bij de burger, zoals Bovag-directeur Koos Burgman al zei.
In de notitie voert het ministerie diverse redenen aan om voorlopig níet aan de APK-frequentie te tornen. De verkeersveiligheid is de belangrijkste: 9% van de personenauto’s en 14% van de bestelauto’s heeft volgens het ministerie een gebrek dat tot APK-afkeur moet leiden. Dit percentage zal volgens V&W de komende jaren nog oplopen.

APK: laat ’m zoals ie is, zei Peijs eerder | Automotive Online

APK: laat ’m zoals ie is, zei Peijs eerder

Redactie Redactie
• Laatste update:

Het ministerie heeft uitgerekend dat de ‘maatschappelijke kosten van verkeersonveiligheid’ (ofwel de kosten rond doden en gewonden) zullen stijgen bij de 4-2-2-frequentie. De stijging van deze kosten is ongeveer net zo groot als het voordeel dat de burgers hebben wanneer zij minder vaak voor een APK naar de garage hoeven te gaan, aldus de notitie. Dat het kabinet nu toch de APK-frequentie wil verlagen naar 4-2-2, is opvallend. Mogelijk wil het goede sier maken bij de burger, zoals Bovag-directeur Koos Burgman al zei.
In de notitie voert het ministerie diverse redenen aan om voorlopig níet aan de APK-frequentie te tornen. De verkeersveiligheid is de belangrijkste: 9% van de personenauto’s en 14% van de bestelauto’s heeft volgens het ministerie een gebrek dat tot APK-afkeur moet leiden. Dit percentage zal volgens V&W de komende jaren nog oplopen.