Recordjaar voor Lamborghini: meer dan 10.000 auto’s verkocht

Lamborghini • Afgelopen jaar werd voor Lamborghini ook gekenmerkt door de introductie van de eerste PHEV in het luxesegment.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
• Laatste update:
(Foto: Lamborghini).

Het luxemerk Lamborghini heeft wereldwijd voor het eerst meer dan 10 duizend auto’s in één jaar verkocht, zo meldt het merk. Het precieze aantal komt uit op 10.112 verkochte Lamborghini’s, een stijging van 10 procent vergeleken met 2022.

Vooral in Europa, Afrika en het Midden-Oosten verkocht het Italiaanse luxemerk meer auto’s. In die markt behaalde Lamborghini een plus van 14 procent vergeleken met 2022. Lamborghini verkoopt nog altijd de meeste auto’s in de Verenigde Staten (3 duizend auto’s), gevolgd door Duitsland (961 auto’s).

“Het is een ware bron van trots voor het hele bedrijf om de grens van 10 duizend geleverde auto’s te hebben overschreden”, zegt Stephan Winkelmann, voorzitter en ceo van Lamborghini.

Elektrificatie

Afgelopen jaar werd voor Lamborghini ook gekenmerkt door de introductie van de eerste PHEV in het luxesegment: de Lamborghini Revuelto. Ook presenteerde het merk dit jaar een conceptauto, de volledig elektrische Lamborghini Lanzador. Winkelmann zegt dat Lamborghini voorzichtig omgaat met de nieuwe technologie, maar tegelijkertijd wel fors investeert in dekcarbonisatie van de 60-jaar oude fabriek.

Het overstappen naar elektrisch is overigens geen verplichting door regelgeving. Kleinere sportautofabrikanten komen in aanmerking voor vrijstelling van strengere emissielimieten in onder meer Europa. De Europese Unie stelt ook regels op om het gebruik van zogeheten e-brandstoffen mogelijk te maken, waarmee het volledig uitsterven van verbrandingsmotoren kan worden voorkomen. Het merk geeft ook aan te groeien. Lamborghini kondigt aan dat het tot 2026 minstens 500 nieuwe werknemers aanneemt.

Dat het luxesegment een groeimarkt is, blijkt ook uit de cijfers van de Italiaanse sportwagenfabrikant Ferrari. Vorig jaar stelde dat merk zijn winstverwachting nog bij naar boven. De hogere winst komt vooral door prijsverhogingen en sterke verkoopcijfers van exclusieve modellen, die in een beperkte oplage worden gebouwd.

In 2022 boekte Ferrari nog een verkooprecord. In dat jaar verkocht het bedrijf wereldwijd 13.221 auto’s.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Recordjaar voor Lamborghini: meer dan 10.000 auto’s verkocht | Automotive Online

Recordjaar voor Lamborghini: meer dan 10.000 auto’s verkocht

Lamborghini • Afgelopen jaar werd voor Lamborghini ook gekenmerkt door de introductie van de eerste PHEV in het luxesegment.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
• Laatste update:
(Foto: Lamborghini).

Het luxemerk Lamborghini heeft wereldwijd voor het eerst meer dan 10 duizend auto’s in één jaar verkocht, zo meldt het merk. Het precieze aantal komt uit op 10.112 verkochte Lamborghini’s, een stijging van 10 procent vergeleken met 2022.

Vooral in Europa, Afrika en het Midden-Oosten verkocht het Italiaanse luxemerk meer auto’s. In die markt behaalde Lamborghini een plus van 14 procent vergeleken met 2022. Lamborghini verkoopt nog altijd de meeste auto’s in de Verenigde Staten (3 duizend auto’s), gevolgd door Duitsland (961 auto’s).

“Het is een ware bron van trots voor het hele bedrijf om de grens van 10 duizend geleverde auto’s te hebben overschreden”, zegt Stephan Winkelmann, voorzitter en ceo van Lamborghini.

Elektrificatie

Afgelopen jaar werd voor Lamborghini ook gekenmerkt door de introductie van de eerste PHEV in het luxesegment: de Lamborghini Revuelto. Ook presenteerde het merk dit jaar een conceptauto, de volledig elektrische Lamborghini Lanzador. Winkelmann zegt dat Lamborghini voorzichtig omgaat met de nieuwe technologie, maar tegelijkertijd wel fors investeert in dekcarbonisatie van de 60-jaar oude fabriek.

Het overstappen naar elektrisch is overigens geen verplichting door regelgeving. Kleinere sportautofabrikanten komen in aanmerking voor vrijstelling van strengere emissielimieten in onder meer Europa. De Europese Unie stelt ook regels op om het gebruik van zogeheten e-brandstoffen mogelijk te maken, waarmee het volledig uitsterven van verbrandingsmotoren kan worden voorkomen. Het merk geeft ook aan te groeien. Lamborghini kondigt aan dat het tot 2026 minstens 500 nieuwe werknemers aanneemt.

Dat het luxesegment een groeimarkt is, blijkt ook uit de cijfers van de Italiaanse sportwagenfabrikant Ferrari. Vorig jaar stelde dat merk zijn winstverwachting nog bij naar boven. De hogere winst komt vooral door prijsverhogingen en sterke verkoopcijfers van exclusieve modellen, die in een beperkte oplage worden gebouwd.

In 2022 boekte Ferrari nog een verkooprecord. In dat jaar verkocht het bedrijf wereldwijd 13.221 auto’s.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.