EC start onderzoek naar overname Autotalks door Qualcomm

Overname • Qualcomm en het Israëlische Autotalks maken allebei chips die gebruikt worden in rijhulpsystemen voor auto’s.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Qualcomm is onder andere producent van computercomponenten. (Foto: Shutterstock)

De Europese Commissie start een onderzoek naar de overname van Autotalks door chipmaker Qualcomm. Het uitvoerende orgaan van de EU geeft daarmee gehoor aan een oproep van onder andere de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De Nederlandse toezichthouder is bezorgd dat deze overname slecht kan zijn voor de concurrentie en leidt tot hogere prijzen, slechtere kwaliteit of minder innovatie. Dat meldt het ANP.

Qualcomm en het Israëlische Autotalks maken allebei chips die gebruikt worden in rijhulpsystemen voor auto’s die de verkeersveiligheid moeten verbeteren.

Momenteel zijn er twee verschillende technische standaarden voor chips in rijhulpsystemen. Autotalks is het enige bedrijf dat chips maakt die beide standaarden kunnen gebruiken. Qualcomm, een van de grootste chipfabrikanten ter wereld, wil het bedrijf daarom graag in handen krijgen.

Deze overname hoeft gezien de beperkte omvang normaal niet gemeld te worden bij de Europese Commissie, maar de ACM heeft hier samen met enkele andere Europese mededingsautoriteiten expliciet om gevraagd. “Autotalks is een kleine onderneming met weinig omzet, maar heeft wel veelbelovende technieken en producten voor de verdere ontwikkeling van verkeersveiligheidssystemen in voertuigen”, zegt ACM-voorzitter Martijn Snoep. “Door de overname kan Qualcomm zo dominant worden op dit gebied dat ze concurrenten en alternatieve systemen makkelijk van de markt af kan drukken.”

In 2019 lukte het Qualcomm wel om Veoneer te kopen.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

EC start onderzoek naar overname Autotalks door Qualcomm | Automotive Online

EC start onderzoek naar overname Autotalks door Qualcomm

Overname • Qualcomm en het Israëlische Autotalks maken allebei chips die gebruikt worden in rijhulpsystemen voor auto’s.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Qualcomm is onder andere producent van computercomponenten. (Foto: Shutterstock)

De Europese Commissie start een onderzoek naar de overname van Autotalks door chipmaker Qualcomm. Het uitvoerende orgaan van de EU geeft daarmee gehoor aan een oproep van onder andere de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De Nederlandse toezichthouder is bezorgd dat deze overname slecht kan zijn voor de concurrentie en leidt tot hogere prijzen, slechtere kwaliteit of minder innovatie. Dat meldt het ANP.

Qualcomm en het Israëlische Autotalks maken allebei chips die gebruikt worden in rijhulpsystemen voor auto’s die de verkeersveiligheid moeten verbeteren.

Momenteel zijn er twee verschillende technische standaarden voor chips in rijhulpsystemen. Autotalks is het enige bedrijf dat chips maakt die beide standaarden kunnen gebruiken. Qualcomm, een van de grootste chipfabrikanten ter wereld, wil het bedrijf daarom graag in handen krijgen.

Deze overname hoeft gezien de beperkte omvang normaal niet gemeld te worden bij de Europese Commissie, maar de ACM heeft hier samen met enkele andere Europese mededingsautoriteiten expliciet om gevraagd. “Autotalks is een kleine onderneming met weinig omzet, maar heeft wel veelbelovende technieken en producten voor de verdere ontwikkeling van verkeersveiligheidssystemen in voertuigen”, zegt ACM-voorzitter Martijn Snoep. “Door de overname kan Qualcomm zo dominant worden op dit gebied dat ze concurrenten en alternatieve systemen makkelijk van de markt af kan drukken.”

In 2019 lukte het Qualcomm wel om Veoneer te kopen.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.