Vakbonden overvallen door massaal banenverlies callcenter Mercedes-Benz in Maastricht

Mercedes Benz • Vakbonden moesten er via de pers achterkomen dat Mercedes-Benz een reorganisatie gaat doorvoeren.
Nienke Eusterbrock Nienke Eusterbrock
• Laatste update:
Het betreft 240 mensen met een vast contract en 140 mensen met een tijdelijke aanstelling. (Foto: Shutterstock)

Mercedes-Benz ontslaat 380 van de 1.300 personeelsleden bij het Mercedes-Benz Customer Assistance Centre Maastricht (CAC). Het werk wordt verplaatst naar een callcenter in Griekenland.

Dat heeft het personeel dinsdagmiddag te horen gekregen van het management. Het personeel heeft geschokt gereageerd, niets wees erop dat er een reorganisatie aan zat te komen. Het betreft 240 mensen met een vast contract en 140 mensen met een tijdelijke aanstelling. Dat meldt het ANP.

Het CAC realiseerde in 2021 een omzet van 139 miljoen euro en een winst voor belasting van 7 miljoen euro. In het jaarverslag meldt het CAC te verwachten verder te groeien als gevolg van nieuwe klantcontactprogramma’s bij Mercedes (de enige opdrachtgever van het CAC).

Niet bekend bij vakbonden

FNV-bestuurder Elly Heemskerk is verbaasd dat de vakbonden niet eerder werden geïnformeerd. Volgens FNV wil Mercedes-Benz het CAC grotendeels naar Griekenland verplaatsen. “Het lijkt nu op een ordinaire bezuiniging waarbij Mercedes kiest voor goedkoper werk in het buitenland”, zegt Heemskerk tegen het ANP.

CNV Vakmensen is er niet over te spreken dat het vanuit de pers moest vernemen dat Mercedes-Benz een grote reorganisatie in zijn contactcenter in Maastricht gaat doorvoeren. “Door ons als vakbonden niet eerst te informeren, heeft er geen toetsing op de reorganisatie kunnen plaatsvinden”, aldus CNV-bestuurder Rémy Biesmans. “Mijn dringende advies aan alle medewerkers is dan ook: teken nog helemaal niks voordat je de mogelijkheid hebt gehad je juridisch te laten informeren.” Dat laat de vakbond weten in een persbericht.

“Bovendien is al het personeel ook al geïnformeerd terwijl wij als vakbonden nog van niks wisten”, zegt hij. “Ik vind deze werkwijze laakbaar. Het lijkt erop dat Mercedes-Benz zo snel mogelijk van zijn personeel af wil. Ik hoop dat het de werknemers die het betreft niet nog verder in de misère duwt.”

“Wij herzien voortdurend onze klantendiensten. Om ervoor te zorgen dat het customer assistance center concurrerend en toekomstgericht blijft, optimaliseren wij voortdurend alle processen en structuren. In veel landen wereldwijd hebben wij al een groot deel van het contactbeheer in handen van externe gecertificeerde leveranciers. Dit geldt in mindere mate ook voor de markten van de vestiging in Maastricht. Op basis van de positieve ervaringen wordt overwogen de bestaande samenwerking met de dienstverleners verder uit te breiden. De medewerkers in Maastricht en de ondernemingsraad worden over dit voornemen geïnformeerd”, aldus Mercedes in een verklaring. Waarom de vakbonden van niets wisten hebben ze niet vermeld.

Nationaal en internationaal

Het CAC van Mercedes-Benz handelt 24 uur per dag nationale en internationale telefoontjes af van klanten, particulieren en bedrijven, die hulp op en langs de weg nodig hebben. Er werken dan ook veel mensen uit het buitenland. “Daar zit een groot deel van mijn zorg”, zegt Biesmans. ”Het is maar de vraag of deze mensen weten hoe het Nederlandse arbeidsrecht in elkaar zit. Wij gaan ons er hard voor maken dat alles wat iedereen tot nu toe getekend heeft teruggedraaid kan worden.”

“Ik wil zo snel mogelijk met de directie in onderhandeling over een sociaal plan”, zegt Biesmans. “Onze leden kunnen natuurlijk direct op juridische bijstand van ons rekenen.” FNV houdt maandagavond een personeelsbijeenkomst in het vakbondshuis in Maastricht.

Vakbonden overvallen door massaal banenverlies callcenter Mercedes-Benz in Maastricht | Automotive Online

Vakbonden overvallen door massaal banenverlies callcenter Mercedes-Benz in Maastricht

Mercedes Benz • Vakbonden moesten er via de pers achterkomen dat Mercedes-Benz een reorganisatie gaat doorvoeren.
Nienke Eusterbrock Nienke Eusterbrock
• Laatste update:
Het betreft 240 mensen met een vast contract en 140 mensen met een tijdelijke aanstelling. (Foto: Shutterstock)

Mercedes-Benz ontslaat 380 van de 1.300 personeelsleden bij het Mercedes-Benz Customer Assistance Centre Maastricht (CAC). Het werk wordt verplaatst naar een callcenter in Griekenland.

Dat heeft het personeel dinsdagmiddag te horen gekregen van het management. Het personeel heeft geschokt gereageerd, niets wees erop dat er een reorganisatie aan zat te komen. Het betreft 240 mensen met een vast contract en 140 mensen met een tijdelijke aanstelling. Dat meldt het ANP.

Het CAC realiseerde in 2021 een omzet van 139 miljoen euro en een winst voor belasting van 7 miljoen euro. In het jaarverslag meldt het CAC te verwachten verder te groeien als gevolg van nieuwe klantcontactprogramma’s bij Mercedes (de enige opdrachtgever van het CAC).

Niet bekend bij vakbonden

FNV-bestuurder Elly Heemskerk is verbaasd dat de vakbonden niet eerder werden geïnformeerd. Volgens FNV wil Mercedes-Benz het CAC grotendeels naar Griekenland verplaatsen. “Het lijkt nu op een ordinaire bezuiniging waarbij Mercedes kiest voor goedkoper werk in het buitenland”, zegt Heemskerk tegen het ANP.

CNV Vakmensen is er niet over te spreken dat het vanuit de pers moest vernemen dat Mercedes-Benz een grote reorganisatie in zijn contactcenter in Maastricht gaat doorvoeren. “Door ons als vakbonden niet eerst te informeren, heeft er geen toetsing op de reorganisatie kunnen plaatsvinden”, aldus CNV-bestuurder Rémy Biesmans. “Mijn dringende advies aan alle medewerkers is dan ook: teken nog helemaal niks voordat je de mogelijkheid hebt gehad je juridisch te laten informeren.” Dat laat de vakbond weten in een persbericht.

“Bovendien is al het personeel ook al geïnformeerd terwijl wij als vakbonden nog van niks wisten”, zegt hij. “Ik vind deze werkwijze laakbaar. Het lijkt erop dat Mercedes-Benz zo snel mogelijk van zijn personeel af wil. Ik hoop dat het de werknemers die het betreft niet nog verder in de misère duwt.”

“Wij herzien voortdurend onze klantendiensten. Om ervoor te zorgen dat het customer assistance center concurrerend en toekomstgericht blijft, optimaliseren wij voortdurend alle processen en structuren. In veel landen wereldwijd hebben wij al een groot deel van het contactbeheer in handen van externe gecertificeerde leveranciers. Dit geldt in mindere mate ook voor de markten van de vestiging in Maastricht. Op basis van de positieve ervaringen wordt overwogen de bestaande samenwerking met de dienstverleners verder uit te breiden. De medewerkers in Maastricht en de ondernemingsraad worden over dit voornemen geïnformeerd”, aldus Mercedes in een verklaring. Waarom de vakbonden van niets wisten hebben ze niet vermeld.

Nationaal en internationaal

Het CAC van Mercedes-Benz handelt 24 uur per dag nationale en internationale telefoontjes af van klanten, particulieren en bedrijven, die hulp op en langs de weg nodig hebben. Er werken dan ook veel mensen uit het buitenland. “Daar zit een groot deel van mijn zorg”, zegt Biesmans. ”Het is maar de vraag of deze mensen weten hoe het Nederlandse arbeidsrecht in elkaar zit. Wij gaan ons er hard voor maken dat alles wat iedereen tot nu toe getekend heeft teruggedraaid kan worden.”

“Ik wil zo snel mogelijk met de directie in onderhandeling over een sociaal plan”, zegt Biesmans. “Onze leden kunnen natuurlijk direct op juridische bijstand van ons rekenen.” FNV houdt maandagavond een personeelsbijeenkomst in het vakbondshuis in Maastricht.