ING: verkoop nieuwe auto’s in 2023 6 procent omhoog

Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
Alle grote merken hebben hun nieuwprijzen verhoogd. (Foto: Shutterstock)

In 2023 gaat de verkoop van nieuwe auto’s zo’n 6 procent omhoog naar 335 duizend registraties, tegenover 316 duizend dit jaar. Dit vermoedt ING op basis van eigen onderzoek.

Het tekort aan chips neemt af en de productieplanning blijft beter overeind, ziet ING. Hierdoor is de instroom van bestelde nieuwe auto’s in het najaar van 2022 al verbeterd en dat zorgt zeker in de eerste helft van 2023 voor meer leveringen, constateren de onderzoekers. Wel blijft het productieniveau nog steeds begrensd. Met de economische tegenwind en druk op de koopkracht neemt ook de orderintake af. Dit kan in de tweede helft van het jaar merkbaar worden, waarschuwt de bank.

Elektrisch naar 25 procent

De onderzoekers verwachten verder dat het aandeel elektrisch in de nieuwverkopen groeit van 22 procent in 2022 naar 25 procent in 2023. De snelheid is er wel uit, merkt ING daarbij op, “vooral door de verhoging van de bijtelling en de verlaging van het bedrag waarvoor deze geldt”. Ook hoge verkoopprijzen en de stijging van de elektriciteitsprijzen spelen een rol volgens ING. “De verdere verbetering van de concurrentiepositie van elektrisch rijden staat op dit moment onder druk en fiscale stimulering voor particulieren blijft nodig.”

Vergroening blijft achter

Plug-ins blijven onverminderd populair. “Waar plug-in hybrids in Zweden en Denemarken inmiddels op hun retour zijn, groeit dit segment in Nederland naar verwachting nog licht door in 2023. Voor veel particulieren is dit nog steeds de eerste stap naar volledig elektrisch.” Stekkerauto’s zijn in Europa nu goed voor 43 procent van de nieuwverkoop.

Volgens de onderzoekers blijft de vergroening van het Nederlandse wagenpark al met al achter. “De nieuwe instroom was in 2022 gelijk aan 3,5 procent van het totale Nederlandse wagenpark. In 2023 gaat dit slechts licht vooruit. In 2012 lag de vernieuwingsgraad nog bijna op het dubbele niveau.”

Omzet 10 procent hoger

Over de omzet bij autobedrijven maken de onderzoekers zich nog weinig zorgen. “De verkoop van nieuwe auto’s tegen hogere prijzen draagt meer bij aan de omzet. Ook zorgt het groeiende en verouderende wagenpark nog steeds voor volle werkplaatsen. Ook stijgende prijzen tikken ook. Zo liggen de prijzen van nieuwe banden eind 2022 bijna 20 procent hoger. Al met al komt de omzetstijging in de autobranche daarmee in 2023 zo’n 10 procent hoger uit.”

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.  

ING: verkoop nieuwe auto’s in 2023 6 procent omhoog | Automotive Online

ING: verkoop nieuwe auto’s in 2023 6 procent omhoog

Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
Alle grote merken hebben hun nieuwprijzen verhoogd.
(Foto: Shutterstock)

In 2023 gaat de verkoop van nieuwe auto’s zo’n 6 procent omhoog naar 335 duizend registraties, tegenover 316 duizend dit jaar. Dit vermoedt ING op basis van eigen onderzoek.

Het tekort aan chips neemt af en de productieplanning blijft beter overeind, ziet ING. Hierdoor is de instroom van bestelde nieuwe auto’s in het najaar van 2022 al verbeterd en dat zorgt zeker in de eerste helft van 2023 voor meer leveringen, constateren de onderzoekers. Wel blijft het productieniveau nog steeds begrensd. Met de economische tegenwind en druk op de koopkracht neemt ook de orderintake af. Dit kan in de tweede helft van het jaar merkbaar worden, waarschuwt de bank.

Elektrisch naar 25 procent

De onderzoekers verwachten verder dat het aandeel elektrisch in de nieuwverkopen groeit van 22 procent in 2022 naar 25 procent in 2023. De snelheid is er wel uit, merkt ING daarbij op, “vooral door de verhoging van de bijtelling en de verlaging van het bedrag waarvoor deze geldt”. Ook hoge verkoopprijzen en de stijging van de elektriciteitsprijzen spelen een rol volgens ING. “De verdere verbetering van de concurrentiepositie van elektrisch rijden staat op dit moment onder druk en fiscale stimulering voor particulieren blijft nodig.”

Vergroening blijft achter

Plug-ins blijven onverminderd populair. “Waar plug-in hybrids in Zweden en Denemarken inmiddels op hun retour zijn, groeit dit segment in Nederland naar verwachting nog licht door in 2023. Voor veel particulieren is dit nog steeds de eerste stap naar volledig elektrisch.” Stekkerauto’s zijn in Europa nu goed voor 43 procent van de nieuwverkoop.

Volgens de onderzoekers blijft de vergroening van het Nederlandse wagenpark al met al achter. “De nieuwe instroom was in 2022 gelijk aan 3,5 procent van het totale Nederlandse wagenpark. In 2023 gaat dit slechts licht vooruit. In 2012 lag de vernieuwingsgraad nog bijna op het dubbele niveau.”

Omzet 10 procent hoger

Over de omzet bij autobedrijven maken de onderzoekers zich nog weinig zorgen. “De verkoop van nieuwe auto’s tegen hogere prijzen draagt meer bij aan de omzet. Ook zorgt het groeiende en verouderende wagenpark nog steeds voor volle werkplaatsen. Ook stijgende prijzen tikken ook. Zo liggen de prijzen van nieuwe banden eind 2022 bijna 20 procent hoger. Al met al komt de omzetstijging in de autobranche daarmee in 2023 zo’n 10 procent hoger uit.”

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.