ING: nieuwverkoop blijft in 2024 steken op 370 duizend auto’s

ING Research • Dit betekent dat slechts 4 procent van het wagenpark wordt vervangen en het wagenpark verder veroudert.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
(Foto: Shutterstock)

Er worden dit jaar 370 duizend nieuwe auto’s verkocht. Het aandeel van elektrische auto’s stagneert en de werkplaats blijft de belangrijkste omzetfactor voor het autobedrijf. Dit meldt ING in het nieuwste ‘vooruitzicht automotive’ van ING Research.

Het aantal nieuwe registraties in Nederland blijft in 2024 naar verwachting ongeveer gelijk op 370 duizend. Dit betekent dat slechts 4 procent van het wagenpark wordt vervangen en het wagenpark verder veroudert. Inmiddels komt de gemiddelde leeftijd in de buurt van de 12 jaar.

Elektrisch

Het aandeel van elektrische auto’s stagneert in 2024 door fiscale onzekerheid en uitstelgedrag bij particulieren. Wel gaan elektrische occasions met een groter aanbod en lagere prijzen voor het eerst beter lopen, verwacht ING. ‘Zakelijke rijders gaan in 2024 meer leaseauto’s van voor de pandemie inruilen, wat een stevige vervangingsvraag oplevert.’

Aan de zakelijke kant is er wel extra vraag naar nieuwe elektrische auto’s te verwachten in 2024, aldus ING. ‘Vooral grotere bedrijven voelen toenemende druk om hun wagenpark te vergroenen. Dit zorgt ervoor dat het aandeel volledig elektrisch toch op zo’n 32 procent uitkomt.’ Begin 2024 bestaat bijna 5 procent van de Nederlandse vloot uit volledig elektrisch en 3 procent uit plug-in hybrids. Hiermee is het park stekkerauto’s in 2024 naar verwachting voor het eerst groter dan het dieselpark dat nu snel krimpt.

Dalende prijzen

ING Research constateert verder dat de prijsniveaus ten opzichte van vorig jaar nog zo’n 3 procent hoger liggen, maar er is een dalende lijn te zien. ‘Dit komt door een combinatie van het oplossen van leveringsproblemen, lagere grondstofprijzen, minder bestellingen en toenemende concurrentie van nieuwkomers op de markt voor elektrische auto’s. Dit zal in 2024 zorgen voor prijsdruk en dat werkt ook door bij occasions.’

Met de veroudering van het wagenpark en een verwachte verdere toename van de gereden kilometers, blijft onderhoud de belangrijkste steunpilaar voor autodealers in 2024, meldt ING Research tot slot. ‘Het aantal onderhoudsmomenten steeg in 2023 en ook in 2024 kan dit het geval zijn. Dit weegt nog altijd ruimschoots op tegen het effect van minder onderhoud door elektrificatie.’

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.  

ING: nieuwverkoop blijft in 2024 steken op 370 duizend auto’s | Automotive Online

ING: nieuwverkoop blijft in 2024 steken op 370 duizend auto’s

ING Research • Dit betekent dat slechts 4 procent van het wagenpark wordt vervangen en het wagenpark verder veroudert.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
(Foto: Shutterstock)

Er worden dit jaar 370 duizend nieuwe auto’s verkocht. Het aandeel van elektrische auto’s stagneert en de werkplaats blijft de belangrijkste omzetfactor voor het autobedrijf. Dit meldt ING in het nieuwste ‘vooruitzicht automotive’ van ING Research.

Het aantal nieuwe registraties in Nederland blijft in 2024 naar verwachting ongeveer gelijk op 370 duizend. Dit betekent dat slechts 4 procent van het wagenpark wordt vervangen en het wagenpark verder veroudert. Inmiddels komt de gemiddelde leeftijd in de buurt van de 12 jaar.

Elektrisch

Het aandeel van elektrische auto’s stagneert in 2024 door fiscale onzekerheid en uitstelgedrag bij particulieren. Wel gaan elektrische occasions met een groter aanbod en lagere prijzen voor het eerst beter lopen, verwacht ING. ‘Zakelijke rijders gaan in 2024 meer leaseauto’s van voor de pandemie inruilen, wat een stevige vervangingsvraag oplevert.’

Aan de zakelijke kant is er wel extra vraag naar nieuwe elektrische auto’s te verwachten in 2024, aldus ING. ‘Vooral grotere bedrijven voelen toenemende druk om hun wagenpark te vergroenen. Dit zorgt ervoor dat het aandeel volledig elektrisch toch op zo’n 32 procent uitkomt.’ Begin 2024 bestaat bijna 5 procent van de Nederlandse vloot uit volledig elektrisch en 3 procent uit plug-in hybrids. Hiermee is het park stekkerauto’s in 2024 naar verwachting voor het eerst groter dan het dieselpark dat nu snel krimpt.

Dalende prijzen

ING Research constateert verder dat de prijsniveaus ten opzichte van vorig jaar nog zo’n 3 procent hoger liggen, maar er is een dalende lijn te zien. ‘Dit komt door een combinatie van het oplossen van leveringsproblemen, lagere grondstofprijzen, minder bestellingen en toenemende concurrentie van nieuwkomers op de markt voor elektrische auto’s. Dit zal in 2024 zorgen voor prijsdruk en dat werkt ook door bij occasions.’

Met de veroudering van het wagenpark en een verwachte verdere toename van de gereden kilometers, blijft onderhoud de belangrijkste steunpilaar voor autodealers in 2024, meldt ING Research tot slot. ‘Het aantal onderhoudsmomenten steeg in 2023 en ook in 2024 kan dit het geval zijn. Dit weegt nog altijd ruimschoots op tegen het effect van minder onderhoud door elektrificatie.’

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.