Onderzoek Swov: Effect zelfrijdende auto op fietsers en voetgangers

(Foto: Shutterstock)

Er is nog weinig bekend over wat voetgangers en fietsers verwachten van zelfrijdende voertuigen en hoe ze er in de praktijk op reageren. Het is bijvoorbeeld onduidelijk of hun huidige verkeersgedrag eigenlijk wel iets zegt over hun gedrag in een verkeerssysteem met zelfrijdende voertuigen. Dat is echter wel relevant tijdens het programmeren van zelfrijdende voertuigen.

Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (Swov) heeft in de periode 2016-2017 verschillende onderzoeken op dit terrein gedaan, waaronder een literatuurstudie en, deels in samenwerking met de TU Delft, enkele empirische onderzoeken.

Lees het rapport van het onderzoek hier.

Download

Om het gerelateerde document te kunnen downloaden dient u eerst in te loggen.
Heeft u nog geen account? Klik dan hier om u te registreren.

Onderzoek Swov: Effect zelfrijdende auto op fietsers en voetgangers | Automotive Online

Onderzoek Swov: Effect zelfrijdende auto op fietsers en voetgangers

(Foto: Shutterstock)

Er is nog weinig bekend over wat voetgangers en fietsers verwachten van zelfrijdende voertuigen en hoe ze er in de praktijk op reageren. Het is bijvoorbeeld onduidelijk of hun huidige verkeersgedrag eigenlijk wel iets zegt over hun gedrag in een verkeerssysteem met zelfrijdende voertuigen. Dat is echter wel relevant tijdens het programmeren van zelfrijdende voertuigen.

Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (Swov) heeft in de periode 2016-2017 verschillende onderzoeken op dit terrein gedaan, waaronder een literatuurstudie en, deels in samenwerking met de TU Delft, enkele empirische onderzoeken.

Lees het rapport van het onderzoek hier.

Download

Om het gerelateerde document te kunnen downloaden dient u eerst in te loggen.
Heeft u nog geen account? Klik dan hier om u te registreren.