Autobinck na miljoenenverlies: We zijn op goede weg

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Autobinck zetelt tegenwoordig in Utrecht. (Foto: Autobinck)

Mobiliteitsbedrijf Autobinck noteerde in 2020 een verlies van 21 miljoen euro. Vorig jaar bedroeg de winst nog ruim 120 miljoen euro, als gevolg van de verkoop van Partspoint. De omzet van het bedrijf daalde van 1,06 miljard naar 854 miljoen euro (-19,7%).

CFO Michel Cornelissen is tevreden over 2020 omdat het verlies volgens hem voornamelijk betrekking heeft op investeringen. Ook voor dit en volgend jaar houdt het bedrijf nog rekening met een negatief nettoresultaat. De doorlopende investeringen in nieuwe bedrijven – Autobinck kocht vorig jaar onder meer ROI Fleet en XXImo en investeerde in Toogethr, Safedrivepod, Amaze en De Woonpas – drukten het resultaat. “Wij proberen zo weinig mogelijk te activeren en juist zoveel mogelijk goodwill af te schrijven. Dat drukt het resultaat op korte termijn.”

Zelfstroom

Een van de bedrijven waarop ze bij Autobinck erg trots zijn is Zelfstroom, al genereert het op de korte termijn aanzienlijke verliezen op papier. “De kosten gaan bij Zelfstroom voor de baat uit. De verkoopkosten voor het opbouwen van de portefeuille met verhuurde zonnesystemen worden direct genomen, de huurinkomsten komen later binnen over een periode van 10 tot 15 jaar. Ieder contract is op zichzelf winstgevend. Daardoor ontstaat er een stuwmeer aan winst voor de toekomst.”

Zo’n 15 duizend huishoudens hebben een huurcontract met Zelfstroom. Cornelissen verwacht nog veel groei. “De belangstelling voor het product is enorm”. Vorig jaar kocht Autobinck het laatste plukje aandelen, waardoor de waardering van Zelfstroom nu uitkomt rond de 50 miljoen euro.

Politietender

Mobinck, zoals de mobiliteitsdivisie van Autobinck tegenwoordig heet, kende een goed jaar. “We zien nu dat onze dienstverlening ongelofelijk in trek is. We winnen veel tenders, zoals recent die van de politie. Bij de grote corporates en instellingen is het spel nu echt op de wagen en in die markt zijn we zeer competitief. Inmiddels hebben we zo’n 150 duizend gebruikers op ons platform. Daarbij leveren we niet langer alleen mobiliteit en/of mobiliteitspassen maar worden we ook steeds vaker platformleverancier. Bedrijven kunnen dan op onze platform zelf hun mobiliteit inregelen. Het zijn forse investeringen, maar die beginnen zich inmiddels uit te betalen.”

Steunmaatregelen

Ook Autobinck werd vorig jaar geraakt door de coronacrisis. Vooral de (auto)wholesale- en retaildivisie zag de omzet afnemen. Het bedrijf maakte daarbij maar beperkt gebruik van de verschillende steunmaatregelen. “De bedoeling van de steunmaatregelen was dat bedrijven mensen in dienst konden houden. Wij konden dat ook zonder gebruik te maken van de steunpakketten en hebben in Nederland derhalve afgezien van onder meer de NOW. In Centraal-Europa hebben we wel op beperkte schaal gebruik gemaakt van regelingen, bijvoorbeeld in Tsjechië. Daar waren onze bedrijven enkele maanden helemaal dicht. We hadden meer steungelden kunnen ontvangen, maar we hebben vooral geprobeerd onze eigen verantwoordelijkheid te nemen”, vertelt Cornelissen.

Niet slecht

Volgens Cornelissen leverde de coronapandemie ook plussen op. Zo zag Business Lease het resultaat verbeteren als gevolg van het verlengen van leasecontracten en de hoge remarketingopbrengsten. “Al met al kwam onze operationele winst (ebitda, red) uit op zes miljoen euro. Dat is minder dan gewenst, maar helemaal niet slecht. We hadden vorig jaar een positieve cashflow en dat geldt ook voor dit en volgend jaar. We verwachten in 2023 ook weer een nettowinst te realiseren.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Autobinck na miljoenenverlies: We zijn op goede weg | Automotive Online

Autobinck na miljoenenverlies: We zijn op goede weg

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Autobinck zetelt tegenwoordig in Utrecht. (Foto: Autobinck)

Mobiliteitsbedrijf Autobinck noteerde in 2020 een verlies van 21 miljoen euro. Vorig jaar bedroeg de winst nog ruim 120 miljoen euro, als gevolg van de verkoop van Partspoint. De omzet van het bedrijf daalde van 1,06 miljard naar 854 miljoen euro (-19,7%).

CFO Michel Cornelissen is tevreden over 2020 omdat het verlies volgens hem voornamelijk betrekking heeft op investeringen. Ook voor dit en volgend jaar houdt het bedrijf nog rekening met een negatief nettoresultaat. De doorlopende investeringen in nieuwe bedrijven – Autobinck kocht vorig jaar onder meer ROI Fleet en XXImo en investeerde in Toogethr, Safedrivepod, Amaze en De Woonpas – drukten het resultaat. “Wij proberen zo weinig mogelijk te activeren en juist zoveel mogelijk goodwill af te schrijven. Dat drukt het resultaat op korte termijn.”

Zelfstroom

Een van de bedrijven waarop ze bij Autobinck erg trots zijn is Zelfstroom, al genereert het op de korte termijn aanzienlijke verliezen op papier. “De kosten gaan bij Zelfstroom voor de baat uit. De verkoopkosten voor het opbouwen van de portefeuille met verhuurde zonnesystemen worden direct genomen, de huurinkomsten komen later binnen over een periode van 10 tot 15 jaar. Ieder contract is op zichzelf winstgevend. Daardoor ontstaat er een stuwmeer aan winst voor de toekomst.”

Zo’n 15 duizend huishoudens hebben een huurcontract met Zelfstroom. Cornelissen verwacht nog veel groei. “De belangstelling voor het product is enorm”. Vorig jaar kocht Autobinck het laatste plukje aandelen, waardoor de waardering van Zelfstroom nu uitkomt rond de 50 miljoen euro.

Politietender

Mobinck, zoals de mobiliteitsdivisie van Autobinck tegenwoordig heet, kende een goed jaar. “We zien nu dat onze dienstverlening ongelofelijk in trek is. We winnen veel tenders, zoals recent die van de politie. Bij de grote corporates en instellingen is het spel nu echt op de wagen en in die markt zijn we zeer competitief. Inmiddels hebben we zo’n 150 duizend gebruikers op ons platform. Daarbij leveren we niet langer alleen mobiliteit en/of mobiliteitspassen maar worden we ook steeds vaker platformleverancier. Bedrijven kunnen dan op onze platform zelf hun mobiliteit inregelen. Het zijn forse investeringen, maar die beginnen zich inmiddels uit te betalen.”

Steunmaatregelen

Ook Autobinck werd vorig jaar geraakt door de coronacrisis. Vooral de (auto)wholesale- en retaildivisie zag de omzet afnemen. Het bedrijf maakte daarbij maar beperkt gebruik van de verschillende steunmaatregelen. “De bedoeling van de steunmaatregelen was dat bedrijven mensen in dienst konden houden. Wij konden dat ook zonder gebruik te maken van de steunpakketten en hebben in Nederland derhalve afgezien van onder meer de NOW. In Centraal-Europa hebben we wel op beperkte schaal gebruik gemaakt van regelingen, bijvoorbeeld in Tsjechië. Daar waren onze bedrijven enkele maanden helemaal dicht. We hadden meer steungelden kunnen ontvangen, maar we hebben vooral geprobeerd onze eigen verantwoordelijkheid te nemen”, vertelt Cornelissen.

Niet slecht

Volgens Cornelissen leverde de coronapandemie ook plussen op. Zo zag Business Lease het resultaat verbeteren als gevolg van het verlengen van leasecontracten en de hoge remarketingopbrengsten. “Al met al kwam onze operationele winst (ebitda, red) uit op zes miljoen euro. Dat is minder dan gewenst, maar helemaal niet slecht. We hadden vorig jaar een positieve cashflow en dat geldt ook voor dit en volgend jaar. We verwachten in 2023 ook weer een nettowinst te realiseren.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.