Autocom aan de Doip

Test de tester | Trollhättan en Göteborg praten weer met elkaar

Redactie Redactie
• Laatste update:
> Een adapterkabel en een software-update maken een Dolp-verbinding mogelijk met de nieuwe Volvo's.

De Zweedse autofabrikant Volvo heeft er voor gekozen om de connectie met de auto via het internetprotocol DoIP af te handelen. Dat geldt onder andere voor de Volvo’s XC60, XC90, S90 en V90 vanaf bouwjaar 2016. Diagnosefabrikant Autocom ontwikkelde daarom nieuwe software en een speciale adapter waarmee de bestaande CDP+ Cars hardware geschikt kan worden gemaakt voor het nieuwe data transportprotocol. 

Datacommunicatie in voertuigen via DoIP is veel sneller dan de traditionele CAN data-overdracht. Daarom passen steeds meer autofabrikanten dit protocol toe.

Autocom richt zich met de DoIP software-update (update 2018.00) in eerste instantie op servicegerelateerde systemen zoals de motor-regeleenheden van benzinemotoren, dieselmotoren en de ECU van de elektronische handrem en het instrumentenpaneel om de reset van de service interval reminder te kunnen uitvoeren. Meer voertuigsystemen en functies volgen in nieuwe updates. De Autocom CDP+ Cars maakt deel uit van de testvloot van Test de Tester, het reviewproject van Autodiagnose.eu en Automotive Werkplaats. Hierin voelt een team van specialisten de belangrijkste diagnoseapparatuur aan de tand. De Autocom CDP+ Cars werd tot nu toe door acht verschillende panelleden aan de tand gevoeld. Zes van hen vinden de Autocom geschikt voor hun eigen bedrijf en zouden vijf leden hem ook aanbevelen bij anderen. Een goede score dus. 

Autocom CDP+Cars

+ Eenvoudig en duidelijk navigeren
+ De vele mogelijkheden
+ Simpele layout
+ Flightrecorder
+ Mooi systeem
+ Overzichtelijk
+ Eenvoudige bediening
+ Degelijk
+ Duidelijk
+ Installatie op laptop is eenvoudig
+ Snelheid workflow
– Weinig onderscheidend vermogen
– Meer diepgang gewenst bij Franse merken
– Probeer het klonen tegen te gaan. Er zijn nu teveel kopieën in de handel voor hele lage prijzen
– Niet handig langs de weg
– Mag sneller

Foxwell kan meer dan verwacht

P04 test de tester FoxwellArjo van Dijk testte de Foxwell GT 80 Plus op een BMW 3-serie uit 2003 met een brandend ‘Check Engine’-lampje. De motor-regeleenheid blijkt goed te benaderen. De foutcodes verschijnen in beeld en zijn volgens Arjo voorzien van een duidelijke beschrijving. Een van de lambdasensoren van de BMW blijkt de geest te hebben gegeven. De Foxwell haalt deze storing snel naar boven en na het vervangen van de sensor komt de melding niet meer terug. Geslaagd voor het onderdeel foutcodes dus. Het bekijken van de meetwaarden bij dezelfde motor-regeleenheid levert ook geen problemen op. De waarden kunnen op deze tester grafisch worden weergegeven. Jammer genoeg zijn er geen referentiewaarden beschikbaar voor de deze auto. “Desondanks voldeden de meetwaarde-mogelijkheden wel aan mijn verwachtingen. Ik kon er meer bekijken dan ik had verwacht.”

Van Dijk was vooraf sceptisch over de Foxwell. “Een onbekend Chinees merk met een stevige prijs. Ik zou er niet snel voor kiezen. Maar ik verbaasde me over de mogelijkheden die er in zitten. Het zou me niets verbazen als hij meer kan dan mijn Kts op het gebied van programmeren, inleren en activeren.”

Volgens leverancier Diagnoses zijn de referentiewaardes inderdaad niet altijd beschikbaar, maar dat dit varieert per merk auto. “De prijs is 2.150 euro inclusief 36 maanden updates. Gezien het aantal merken wat er in zit (58), de snelheid van voertuigdetectie via VIN en de mogelijkheden is dat een zeer goede prijs.”

Nieuw in het testpanel

Monteurs Paul de Reus (36) en John van Zijl (47) van Motorhuis Heemskerk beoordelen iedere maand samen een tester voor de Productvergelijker van Automotive Werkplaats. 

Paul en John werken bij Opel-dealer Motorhuis in Heemskerk als respectievelijk 

P04 test de tester nieuw in het testpanel

eerste autotechnicus en plaatsvervangend werkplaatschef. Als veelvuldig gebruiker van merkspecifieke testers zijn ze benieuwd wat een universele tester kan.  Naast Opel hebben beiden ook veel ervaring met Fiat en de modellen van Citroën, dit omdat Motorhuis deze merken nog niet zo lang geleden nog voerde in Heemskerk. Helemaal vreemd met universele testers zijn ze natuurlijk niet. “We hebben de merktesters van Opel, Fiat en Citroën, maar daarnaast ook een Bosch Kts voor de andere automerken die we hier ook veel binnenkrijgen voor onderhoud, reparaties en apk”, legt John uit. “Maar we zullen de testers ook op onze merken zetten om een mooi vergelijk te maken.” Zijn collega Paul is vooral benieuwd of de universele uitleesapparatuur mee kan komen met die van de merkdealers, of misschien wel beter is.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Test de tester | Trollhättan en Göteborg praten weer met elkaar | Automotive Online
Autocom aan de Doip

Test de tester | Trollhättan en Göteborg praten weer met elkaar

Redactie Redactie
• Laatste update:
> Een adapterkabel en een software-update maken een Dolp-verbinding mogelijk met de nieuwe Volvo's.

De Zweedse autofabrikant Volvo heeft er voor gekozen om de connectie met de auto via het internetprotocol DoIP af te handelen. Dat geldt onder andere voor de Volvo’s XC60, XC90, S90 en V90 vanaf bouwjaar 2016. Diagnosefabrikant Autocom ontwikkelde daarom nieuwe software en een speciale adapter waarmee de bestaande CDP+ Cars hardware geschikt kan worden gemaakt voor het nieuwe data transportprotocol. 

Datacommunicatie in voertuigen via DoIP is veel sneller dan de traditionele CAN data-overdracht. Daarom passen steeds meer autofabrikanten dit protocol toe.

Autocom richt zich met de DoIP software-update (update 2018.00) in eerste instantie op servicegerelateerde systemen zoals de motor-regeleenheden van benzinemotoren, dieselmotoren en de ECU van de elektronische handrem en het instrumentenpaneel om de reset van de service interval reminder te kunnen uitvoeren. Meer voertuigsystemen en functies volgen in nieuwe updates. De Autocom CDP+ Cars maakt deel uit van de testvloot van Test de Tester, het reviewproject van Autodiagnose.eu en Automotive Werkplaats. Hierin voelt een team van specialisten de belangrijkste diagnoseapparatuur aan de tand. De Autocom CDP+ Cars werd tot nu toe door acht verschillende panelleden aan de tand gevoeld. Zes van hen vinden de Autocom geschikt voor hun eigen bedrijf en zouden vijf leden hem ook aanbevelen bij anderen. Een goede score dus. 

Autocom CDP+Cars

+ Eenvoudig en duidelijk navigeren
+ De vele mogelijkheden
+ Simpele layout
+ Flightrecorder
+ Mooi systeem
+ Overzichtelijk
+ Eenvoudige bediening
+ Degelijk
+ Duidelijk
+ Installatie op laptop is eenvoudig
+ Snelheid workflow
– Weinig onderscheidend vermogen
– Meer diepgang gewenst bij Franse merken
– Probeer het klonen tegen te gaan. Er zijn nu teveel kopieën in de handel voor hele lage prijzen
– Niet handig langs de weg
– Mag sneller

Foxwell kan meer dan verwacht

P04 test de tester FoxwellArjo van Dijk testte de Foxwell GT 80 Plus op een BMW 3-serie uit 2003 met een brandend ‘Check Engine’-lampje. De motor-regeleenheid blijkt goed te benaderen. De foutcodes verschijnen in beeld en zijn volgens Arjo voorzien van een duidelijke beschrijving. Een van de lambdasensoren van de BMW blijkt de geest te hebben gegeven. De Foxwell haalt deze storing snel naar boven en na het vervangen van de sensor komt de melding niet meer terug. Geslaagd voor het onderdeel foutcodes dus. Het bekijken van de meetwaarden bij dezelfde motor-regeleenheid levert ook geen problemen op. De waarden kunnen op deze tester grafisch worden weergegeven. Jammer genoeg zijn er geen referentiewaarden beschikbaar voor de deze auto. “Desondanks voldeden de meetwaarde-mogelijkheden wel aan mijn verwachtingen. Ik kon er meer bekijken dan ik had verwacht.”

Van Dijk was vooraf sceptisch over de Foxwell. “Een onbekend Chinees merk met een stevige prijs. Ik zou er niet snel voor kiezen. Maar ik verbaasde me over de mogelijkheden die er in zitten. Het zou me niets verbazen als hij meer kan dan mijn Kts op het gebied van programmeren, inleren en activeren.”

Volgens leverancier Diagnoses zijn de referentiewaardes inderdaad niet altijd beschikbaar, maar dat dit varieert per merk auto. “De prijs is 2.150 euro inclusief 36 maanden updates. Gezien het aantal merken wat er in zit (58), de snelheid van voertuigdetectie via VIN en de mogelijkheden is dat een zeer goede prijs.”

Nieuw in het testpanel

Monteurs Paul de Reus (36) en John van Zijl (47) van Motorhuis Heemskerk beoordelen iedere maand samen een tester voor de Productvergelijker van Automotive Werkplaats. 

Paul en John werken bij Opel-dealer Motorhuis in Heemskerk als respectievelijk 

P04 test de tester nieuw in het testpanel

eerste autotechnicus en plaatsvervangend werkplaatschef. Als veelvuldig gebruiker van merkspecifieke testers zijn ze benieuwd wat een universele tester kan.  Naast Opel hebben beiden ook veel ervaring met Fiat en de modellen van Citroën, dit omdat Motorhuis deze merken nog niet zo lang geleden nog voerde in Heemskerk. Helemaal vreemd met universele testers zijn ze natuurlijk niet. “We hebben de merktesters van Opel, Fiat en Citroën, maar daarnaast ook een Bosch Kts voor de andere automerken die we hier ook veel binnenkrijgen voor onderhoud, reparaties en apk”, legt John uit. “Maar we zullen de testers ook op onze merken zetten om een mooi vergelijk te maken.” Zijn collega Paul is vooral benieuwd of de universele uitleesapparatuur mee kan komen met die van de merkdealers, of misschien wel beter is.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.