Identiteitsu00adcrisis

Diagnosepraktijk | Seat Leon is ongeremd

Redactie Redactie
• Laatste update:

Bij een eerste controle staat ons diagnoseapparaat boordevol storingen. Nadat we de foutcodes hebben vastgelegd wissen we ze, om vervolgens te bekijken welke na een contactwissel nog steeds actief blijven. In meerdere regeleenheden krijgen we de melding ‘abs-regeleenheid geen signaal’. Het lijkt er dus op dat de abs-regeleenheid niet communiceert met de andere regeleenheden. Onze zoektocht naar de oorzaak begint met het controleren van de voedingen en massa’s van de betreffende regel­eenheid. Die krijgt zijn voeding op pen 1, 4 en pen 32 en massa op pen 16 en 47. Controle hiervan op de connector van de abs-regeleenheid in aangesloten toestand laat zien dat zowel de voedingen als de massa’s in orde zijn. 

High en low

Vervolgens controleren we het CAN-bus netwerk met de scope. In het netwerk worden geen afwijkingen waargenomen. Dat wil zeggen: de basislijn van CAN-high en CAN-low ligt op het niveau 2,5 Volt, er is geen overload aan boodschappen op het CAN-bus netwerk en de ‘bitjes’ op CAN-high respectievelijk CAN-low pieken naar circa 3,5 Volt en 1,5 Volt. 

Maar dat het CAN-bus netwerk naar behoren werkt wil nog niet zeggen dat de abs-regeleenheid dit ook doet. Deze regeleenheid kan namelijk door een defect überhaupt niet communiceren op het CAN-bus netwerk. Wat echter opvalt is dat de gateway in de meetwaarden aangeeft dat er communicatie mogelijk is tussen de gateway en de regeleenheid. Dit is opmerkelijk: andere regeleenheden, waaronder die van het instrumentenpaneel, geven aan dat dit niet mogelijk is. Op basis hiervan volgt al snel een verdenking van een mismatch op softwareniveau tussen de abs-regeleenheid en de rest van de regeleenheden.

Juiste eenheid

We controleren daarom de gemonteerde abs-regeleenheid – deze is immers eerder vervangen. Het onderdeelnummer van de abs-regeleenheid is 1C0 907 379 K. Een zoektocht levert op dat deze regeleenheid geschikt is voor de Seat Leon van modeltype 1M1. Deze Seat Leon is echter van modeltype 1P1 en daar hoort een heel andere abs-regeleenheid op, namelijk van het type 1K0 614 517AF. Als we de juiste abs-regeleenheid elektronisch aansluiten en coderen aan de hand van de voertuiggegevens die we opvragen via Pass-Thru is de storing verholpen en kan het garagebedrijf overgaan tot het hydraulisch aansluiten van de abs-regeleenheid.

In elk nummer van Automotive Werkplaats belicht expert Asim Saglam van Autodiagnose.eu een diagnoseprobleem. Zijn artikelen zijn terug te vinden op Automotive-werkplaats.nl, in de rubriek Diagnose.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Diagnosepraktijk | Seat Leon is ongeremd | Automotive Online
Identiteitsu00adcrisis

Diagnosepraktijk | Seat Leon is ongeremd

Redactie Redactie
• Laatste update:

Bij een eerste controle staat ons diagnoseapparaat boordevol storingen. Nadat we de foutcodes hebben vastgelegd wissen we ze, om vervolgens te bekijken welke na een contactwissel nog steeds actief blijven. In meerdere regeleenheden krijgen we de melding ‘abs-regeleenheid geen signaal’. Het lijkt er dus op dat de abs-regeleenheid niet communiceert met de andere regeleenheden. Onze zoektocht naar de oorzaak begint met het controleren van de voedingen en massa’s van de betreffende regel­eenheid. Die krijgt zijn voeding op pen 1, 4 en pen 32 en massa op pen 16 en 47. Controle hiervan op de connector van de abs-regeleenheid in aangesloten toestand laat zien dat zowel de voedingen als de massa’s in orde zijn. 

High en low

Vervolgens controleren we het CAN-bus netwerk met de scope. In het netwerk worden geen afwijkingen waargenomen. Dat wil zeggen: de basislijn van CAN-high en CAN-low ligt op het niveau 2,5 Volt, er is geen overload aan boodschappen op het CAN-bus netwerk en de ‘bitjes’ op CAN-high respectievelijk CAN-low pieken naar circa 3,5 Volt en 1,5 Volt. 

Maar dat het CAN-bus netwerk naar behoren werkt wil nog niet zeggen dat de abs-regeleenheid dit ook doet. Deze regeleenheid kan namelijk door een defect überhaupt niet communiceren op het CAN-bus netwerk. Wat echter opvalt is dat de gateway in de meetwaarden aangeeft dat er communicatie mogelijk is tussen de gateway en de regeleenheid. Dit is opmerkelijk: andere regeleenheden, waaronder die van het instrumentenpaneel, geven aan dat dit niet mogelijk is. Op basis hiervan volgt al snel een verdenking van een mismatch op softwareniveau tussen de abs-regeleenheid en de rest van de regeleenheden.

Juiste eenheid

We controleren daarom de gemonteerde abs-regeleenheid – deze is immers eerder vervangen. Het onderdeelnummer van de abs-regeleenheid is 1C0 907 379 K. Een zoektocht levert op dat deze regeleenheid geschikt is voor de Seat Leon van modeltype 1M1. Deze Seat Leon is echter van modeltype 1P1 en daar hoort een heel andere abs-regeleenheid op, namelijk van het type 1K0 614 517AF. Als we de juiste abs-regeleenheid elektronisch aansluiten en coderen aan de hand van de voertuiggegevens die we opvragen via Pass-Thru is de storing verholpen en kan het garagebedrijf overgaan tot het hydraulisch aansluiten van de abs-regeleenheid.

In elk nummer van Automotive Werkplaats belicht expert Asim Saglam van Autodiagnose.eu een diagnoseprobleem. Zijn artikelen zijn terug te vinden op Automotive-werkplaats.nl, in de rubriek Diagnose.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.