VW Caddy geeft startgeheim moeizaam prijs

Diagnosepraktijk: VW Caddy met startproblemen

Redactie Redactie
• Laatste update:

Wat we ook doen, de startmotor van de VW Caddy (bouwjaar 2013) draait niet rond. Bij het uitlezen van de foutgeheugens van de regeleenheden krijgen we een hele waslijst met storingen gepresenteerd, waaronder diverse ‘onderspanningen’ en CAN-bus-meldingen van regeleenheden die elkaar niet herkennen. Vermoedelijk zijn deze foutmeldingen het resultaat van onder meer het loshalen van diverse stekkers van componenten en regeleenheden. Nadat we alle foutcodes hebben genoteerd, worden ze gewist, zodat we met een schone lei kunnen beginnen. 

Als we daarna de auto op contact zetten en proberen te starten, gaat de startmotor nog steeds niet rond. We herhalen deze actie enkele keren en lezen vervolgens de foutgeheugens weer uit. Alle foutgeheugens blijken leeg te zijn gebleven; we zien alleen dat er een melding in het netwerkknooppunt is opgeslagen over een verkeerde codering van een schakelapparaat, in dit geval de radio. We hebben hier dus een interessante storing te pakken: de startmotor gaat niet rond, maar er zijn geen foutmeldingen in de regeleenheden geregistreerd die met die storing te maken hebben. 

We meten de aansturing van het startmotorrelais. Dit is een plus-geschakeld relais dat zich onder het dashboard bevindt (afbeelding 1). Als we de aansturing van het startmotorrelais meten tijdens het starten met de sleutel (op contactstand III), volgt er geen plusschakeling. We controleren de plusdraad op het relais dat vanaf de centrale elektronica-regeleenheid (de CE-regeleenheid) komt. Hieruit blijkt dat de CE-regeleenheid dit relais tijdens het starten niet van stroom voorziet. Als we het relais handmatig bekrachtigen door zelf een plusschakeling uit te voeren, gaat de startmotor wel rond, maar slaat de motor niet aan. Dat moet betekenen dat de aansturing van de startmotor door de CE-regeleenheid ‘bewust’ niet wordt uitgevoerd. 

vwcaddy2

Wel vraag, geen antwoord

Als we de meetwaarden in de CE-regeleenheid checken, blijkt dat de startmotoraanvraag vanaf het contactslot wel binnenkomt in de CE-regeleenheid, maar niet wordt doorgegeven als plusschakeling van het startmotorrelais. Omdat de Caddy een automatische transmissie heeft, controleren we eerst of die dit probleem niet veroorzaakt. De schakelhendel staat in de P-stand, en dat wordt zowel op het instrumentenpaneel als in de automaatbakregeleenheid en de schakelregeleenheid goed weergegeven. Ook het verstellen van de hendel wordt op de juiste manier geregistreerd. De stand van de versnellingsbak is dus geen reden om de startmotoraansturing niet vrij te geven.

Kortom: we hebben geen foutmeldingen en de versnellingsbak lijkt niet de boosdoener. Toch vermoeden we dat er ergens een voorwaarde ontbreekt die de CE-regeleenheid laat besluiten om de motor niet aan te sturen. Die zorgt er ook voor dat de motorregeleenheid de motor niet laat aanslaan als deze wordt gestart. Omdat er in de officiële VW-documentatie niet wordt gesproken over dergelijke ‘startvoorwaarden’ rest ons niets anders dan zelf proberen te beredeneren welke ‘voorwaarden’ een autofabrikant zou kunnen bedenken waaraan de CE-regeleenheid zou moeten voldoen voordat de motor mag aanslaan.

We lopen de schema’s van de CE-, motor- en automaatbakregeleenheid door om te zien of er naast de bedrading van de CAN-bus nog andere bedrading tussen de regeleenheden aanwezig is. Bijvoorbeeld op dezelfde manier als een trekhaak-regeleenheid, waarbij de rempedaalstand niet alleen digitaal wordt doorgegeven via het CAN-bus-netwerk, maar vaak ook nog op analoge wijze. Dat dient dan als back-up voor het geval het CAN-bus-netwerk uitvalt. 

Tijdens onze zoektocht worden we getriggerd door een asterisk bij een draad tussen de CE-, automaatbak- en motorregeleenheid. Die asterisk betekent dat bij een automaatbak de CE-regeleenheid is verbonden met de automaatbakregeleenheid, die op zijn beurt weer is verbonden met de motorregeleenheid (afbeelding 2). De asterisk leert ons ook dat de draad vanaf de CE-regeleenheid bij een handgeschakelde bak verbonden is met de koppelingspedaalschakelaar. Omdat de spanning van deze draad in deze Caddy op 12 volt blijft staan en deze spanning bij een handgeschakelde versnellingsbak naar massa wordt geschakeld, besluiten we deze handmatig naar massa te schakelen (uiteraard met een overgevoelige beveiliging, zodat dit nooit tot schade van een van de regeleenheden kan leiden). Nadat we deze naar massa geschakeld hebben blijven de foutgeheugens van de betrokken regeleenheden leeg. Als we vervolgens de motor proberen te starten, gaat de startmotor rond en slaat de motor aan. De massaschakeling van deze draad heeft dus een directe invloed op de storing. 

Om een kabelbreuk als oorzaak uit te sluiten meten we de bedrading met afgekoppelde stekkers belast door en controleren we de open spanning bij volledige afkoppeling. We vinden geen kabelbreuk en ook geen kortsluiting met een voedingsdraad. Als vervolgens blijkt dat de massa en voeding op de automaatbakregeleenheid ook in orde zijn, rest alleen de conclusie dat de automaatbakregeleenheid het starten van de motor niet vrijgeeft. Als we na ‘gemanipuleerd’ starten van de motor een stukje met de auto rijden, schiet de versnellingsbak bij het overschakelen van de eerste naar de tweede versnelling in de storing. Daarbij verschijnt foutmelding ‘P073F transmissiebewaking 1, versnelling synchronisatiefout’. Naast het elektronische defect waarbij de startmotor niet wordt vrijgegeven, lijkt er mechanisch dus ook nog een probleem te zijn met de versnellingsbak. Onze diagnose is echter afgerond; we verwijzen het garagebedrijf door naar een automaatbakspecialist. Daar wordt de automaatbak gereviseerd; sindsdien start en rijdt de Caddy weer als vanouds. //

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Diagnosepraktijk: VW Caddy met startproblemen | Automotive Online
VW Caddy geeft startgeheim moeizaam prijs

Diagnosepraktijk: VW Caddy met startproblemen

Redactie Redactie
• Laatste update:

Wat we ook doen, de startmotor van de VW Caddy (bouwjaar 2013) draait niet rond. Bij het uitlezen van de foutgeheugens van de regeleenheden krijgen we een hele waslijst met storingen gepresenteerd, waaronder diverse ‘onderspanningen’ en CAN-bus-meldingen van regeleenheden die elkaar niet herkennen. Vermoedelijk zijn deze foutmeldingen het resultaat van onder meer het loshalen van diverse stekkers van componenten en regeleenheden. Nadat we alle foutcodes hebben genoteerd, worden ze gewist, zodat we met een schone lei kunnen beginnen. 

Als we daarna de auto op contact zetten en proberen te starten, gaat de startmotor nog steeds niet rond. We herhalen deze actie enkele keren en lezen vervolgens de foutgeheugens weer uit. Alle foutgeheugens blijken leeg te zijn gebleven; we zien alleen dat er een melding in het netwerkknooppunt is opgeslagen over een verkeerde codering van een schakelapparaat, in dit geval de radio. We hebben hier dus een interessante storing te pakken: de startmotor gaat niet rond, maar er zijn geen foutmeldingen in de regeleenheden geregistreerd die met die storing te maken hebben. 

We meten de aansturing van het startmotorrelais. Dit is een plus-geschakeld relais dat zich onder het dashboard bevindt (afbeelding 1). Als we de aansturing van het startmotorrelais meten tijdens het starten met de sleutel (op contactstand III), volgt er geen plusschakeling. We controleren de plusdraad op het relais dat vanaf de centrale elektronica-regeleenheid (de CE-regeleenheid) komt. Hieruit blijkt dat de CE-regeleenheid dit relais tijdens het starten niet van stroom voorziet. Als we het relais handmatig bekrachtigen door zelf een plusschakeling uit te voeren, gaat de startmotor wel rond, maar slaat de motor niet aan. Dat moet betekenen dat de aansturing van de startmotor door de CE-regeleenheid ‘bewust’ niet wordt uitgevoerd. 

vwcaddy2

Wel vraag, geen antwoord

Als we de meetwaarden in de CE-regeleenheid checken, blijkt dat de startmotoraanvraag vanaf het contactslot wel binnenkomt in de CE-regeleenheid, maar niet wordt doorgegeven als plusschakeling van het startmotorrelais. Omdat de Caddy een automatische transmissie heeft, controleren we eerst of die dit probleem niet veroorzaakt. De schakelhendel staat in de P-stand, en dat wordt zowel op het instrumentenpaneel als in de automaatbakregeleenheid en de schakelregeleenheid goed weergegeven. Ook het verstellen van de hendel wordt op de juiste manier geregistreerd. De stand van de versnellingsbak is dus geen reden om de startmotoraansturing niet vrij te geven.

Kortom: we hebben geen foutmeldingen en de versnellingsbak lijkt niet de boosdoener. Toch vermoeden we dat er ergens een voorwaarde ontbreekt die de CE-regeleenheid laat besluiten om de motor niet aan te sturen. Die zorgt er ook voor dat de motorregeleenheid de motor niet laat aanslaan als deze wordt gestart. Omdat er in de officiële VW-documentatie niet wordt gesproken over dergelijke ‘startvoorwaarden’ rest ons niets anders dan zelf proberen te beredeneren welke ‘voorwaarden’ een autofabrikant zou kunnen bedenken waaraan de CE-regeleenheid zou moeten voldoen voordat de motor mag aanslaan.

We lopen de schema’s van de CE-, motor- en automaatbakregeleenheid door om te zien of er naast de bedrading van de CAN-bus nog andere bedrading tussen de regeleenheden aanwezig is. Bijvoorbeeld op dezelfde manier als een trekhaak-regeleenheid, waarbij de rempedaalstand niet alleen digitaal wordt doorgegeven via het CAN-bus-netwerk, maar vaak ook nog op analoge wijze. Dat dient dan als back-up voor het geval het CAN-bus-netwerk uitvalt. 

Tijdens onze zoektocht worden we getriggerd door een asterisk bij een draad tussen de CE-, automaatbak- en motorregeleenheid. Die asterisk betekent dat bij een automaatbak de CE-regeleenheid is verbonden met de automaatbakregeleenheid, die op zijn beurt weer is verbonden met de motorregeleenheid (afbeelding 2). De asterisk leert ons ook dat de draad vanaf de CE-regeleenheid bij een handgeschakelde bak verbonden is met de koppelingspedaalschakelaar. Omdat de spanning van deze draad in deze Caddy op 12 volt blijft staan en deze spanning bij een handgeschakelde versnellingsbak naar massa wordt geschakeld, besluiten we deze handmatig naar massa te schakelen (uiteraard met een overgevoelige beveiliging, zodat dit nooit tot schade van een van de regeleenheden kan leiden). Nadat we deze naar massa geschakeld hebben blijven de foutgeheugens van de betrokken regeleenheden leeg. Als we vervolgens de motor proberen te starten, gaat de startmotor rond en slaat de motor aan. De massaschakeling van deze draad heeft dus een directe invloed op de storing. 

Om een kabelbreuk als oorzaak uit te sluiten meten we de bedrading met afgekoppelde stekkers belast door en controleren we de open spanning bij volledige afkoppeling. We vinden geen kabelbreuk en ook geen kortsluiting met een voedingsdraad. Als vervolgens blijkt dat de massa en voeding op de automaatbakregeleenheid ook in orde zijn, rest alleen de conclusie dat de automaatbakregeleenheid het starten van de motor niet vrijgeeft. Als we na ‘gemanipuleerd’ starten van de motor een stukje met de auto rijden, schiet de versnellingsbak bij het overschakelen van de eerste naar de tweede versnelling in de storing. Daarbij verschijnt foutmelding ‘P073F transmissiebewaking 1, versnelling synchronisatiefout’. Naast het elektronische defect waarbij de startmotor niet wordt vrijgegeven, lijkt er mechanisch dus ook nog een probleem te zijn met de versnellingsbak. Onze diagnose is echter afgerond; we verwijzen het garagebedrijf door naar een automaatbakspecialist. Daar wordt de automaatbak gereviseerd; sindsdien start en rijdt de Caddy weer als vanouds. //

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.