Milieuvriendelijke Zweed blijkt iets te groen

Volvo speelt verstoppertje.

Redactie Redactie
• Laatste update:

Voordat de Volvo V70 1.6D Drive uit 2009 bij ons wordt binnengereden zijn de hogedrukbrandstofpomp en de brandstofdruksensor al vervangen. Bovendien worden de injectoren gewisseld met die van een goed lopende motor; niets had resultaat. Als wij het foutgeheugen bevragen treffen we de melding ‘P019200 Raildruksensor signaal te laag’ aan. Daarom beginnen we met metingen aan de brandstofdruksensor (zie afbeelding). Die laten zien dat de brandstofdruk (rode lijn) inderdaad zakt. Omdat de voeding (groen) en massa (geel) van de brandstofdruk gehandhaafd blijven en omdat de brandstofdruk geleidelijk afneemt, nemen we voorlopig aan dat de brandstofdruksensor en de registratie van het signaal door de motorregeleenheid geen afwijkingen vertonen en dat de werkelijke brandstofdruk inderdaad afneemt. Opvallend is dat de motorregeleenheid op het laatste moment nog probeert in te grijpen door de aansturing van de brandstofdrukregelklep (grijs) te wijzigen, maar ook een controle daarop geeft  geen resultaat.

We concentreren ons vervolgens op de brandstofpomp. Deze testen we door op startmotortoerental onbelast de druk en flow te meten. Vervolgens brengen we een drukrestrictie aan van 250 bar waarna we meten hoe snel de pomp die druk bereikt en welke flow dan opbrengt. De pomp blijkt naar behoren te werken. Als retourflowmetingen van de injectoren ook geen afwijking laten zien rijst de vraag: waarom zakt de brandstofdruk als alle onderdelen in het brandstofsysteem naar behoren functioneren en er geen sprake is van een externe lekkage? 

Verdachte

De enige verdachte die overblijft is dan een restrictie in de brandstoftoevoer, maar een drukmeting tussen de tank en het brandstoffilter laat zien dat ook daar geen sprake van is. Uiteindelijk besluiten we dan toch maar om de druk tussen het brandstoffilter en de hogedrukbrandstofpomp te meten. Daar vinden we wel een significante onderdruk tijdens de storing. De dader blijkt een dichtgeslagen brandstoffilter. De oorzaak daarvan komt uit onverwachte hoek: het filter is bij de afleverbeurt vervangen, maar na amper dertig kilometer blijkt het al vol te zitten met algen die in de tank zaten. Na een grondige schoonmaakbeurt van het brandstoffilter loopt de Volvo weer als een zonnetje.

In elk nummer van Automotive Werkplaats belicht expert Asim Saglam van Autodiagnose.eu een diagnoseprobleem. Zijn artikelen zijn terug te vinden op Automotive-werkplaats.nl, in de rubriek Diagnosticeren.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Volvo speelt verstoppertje. | Automotive Online
Milieuvriendelijke Zweed blijkt iets te groen

Volvo speelt verstoppertje.

Redactie Redactie
• Laatste update:

Voordat de Volvo V70 1.6D Drive uit 2009 bij ons wordt binnengereden zijn de hogedrukbrandstofpomp en de brandstofdruksensor al vervangen. Bovendien worden de injectoren gewisseld met die van een goed lopende motor; niets had resultaat. Als wij het foutgeheugen bevragen treffen we de melding ‘P019200 Raildruksensor signaal te laag’ aan. Daarom beginnen we met metingen aan de brandstofdruksensor (zie afbeelding). Die laten zien dat de brandstofdruk (rode lijn) inderdaad zakt. Omdat de voeding (groen) en massa (geel) van de brandstofdruk gehandhaafd blijven en omdat de brandstofdruk geleidelijk afneemt, nemen we voorlopig aan dat de brandstofdruksensor en de registratie van het signaal door de motorregeleenheid geen afwijkingen vertonen en dat de werkelijke brandstofdruk inderdaad afneemt. Opvallend is dat de motorregeleenheid op het laatste moment nog probeert in te grijpen door de aansturing van de brandstofdrukregelklep (grijs) te wijzigen, maar ook een controle daarop geeft  geen resultaat.

We concentreren ons vervolgens op de brandstofpomp. Deze testen we door op startmotortoerental onbelast de druk en flow te meten. Vervolgens brengen we een drukrestrictie aan van 250 bar waarna we meten hoe snel de pomp die druk bereikt en welke flow dan opbrengt. De pomp blijkt naar behoren te werken. Als retourflowmetingen van de injectoren ook geen afwijking laten zien rijst de vraag: waarom zakt de brandstofdruk als alle onderdelen in het brandstofsysteem naar behoren functioneren en er geen sprake is van een externe lekkage? 

Verdachte

De enige verdachte die overblijft is dan een restrictie in de brandstoftoevoer, maar een drukmeting tussen de tank en het brandstoffilter laat zien dat ook daar geen sprake van is. Uiteindelijk besluiten we dan toch maar om de druk tussen het brandstoffilter en de hogedrukbrandstofpomp te meten. Daar vinden we wel een significante onderdruk tijdens de storing. De dader blijkt een dichtgeslagen brandstoffilter. De oorzaak daarvan komt uit onverwachte hoek: het filter is bij de afleverbeurt vervangen, maar na amper dertig kilometer blijkt het al vol te zitten met algen die in de tank zaten. Na een grondige schoonmaakbeurt van het brandstoffilter loopt de Volvo weer als een zonnetje.

In elk nummer van Automotive Werkplaats belicht expert Asim Saglam van Autodiagnose.eu een diagnoseprobleem. Zijn artikelen zijn terug te vinden op Automotive-werkplaats.nl, in de rubriek Diagnosticeren.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.