‘Veel fraude met slooppremie-auto’s in Duitsland’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Het zou gaan om zo’n 50 duizend auto’s waarvoor de Duitse overheid wel de 2.500 euro aan premie heeft betaald, maar die niet zijn gesloopt. Begin dit jaar waarschuwde de Bund Deutscher Kriminalbeambter (organisatie voor criminaliteitbestrijding) al dat de regeling fraudegevoelig is.

Volgens Bovag is een dergelijke fraude in Nederland niet mogelijk. Senter Novem keert de slooppremie pas uit aan de autobedrijven als er een Orad-melding (online registratie autodemontage) bij het RDW is binnengekomen. “De sloopregeling is hier behoorlijk goed dichtgetimmerd. We hoeven in Nederland niet bang te zijn voor fraude”, aldus Gijs Bosman van Bovag.

Volgens Auto Recycling Nederland worden de Orad-meldingen voor de sloopregeling strikt in de gaten gehouden. "Er is een lijst van 250 demontagebedrijven die voor de regeling auto`s mogen slopen", zegt ARN-woordvoerster Janet Kes. "Als een van die bedrijven een Orad-melding opgeeft maar wij vervolgens niet een realistische hoeveelheid materiaal aangeboden krijgen, gaan we controleren of die auto echt gesloopt is. Daar zitten we dik bovenop. Het is nog niet voorgekomen dat een Nederlands demontagebedrijf met de regeling heeft gefraudeerd."

‘Veel fraude met slooppremie-auto’s in Duitsland’ | Automotive Online

‘Veel fraude met slooppremie-auto’s in Duitsland’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Het zou gaan om zo’n 50 duizend auto’s waarvoor de Duitse overheid wel de 2.500 euro aan premie heeft betaald, maar die niet zijn gesloopt. Begin dit jaar waarschuwde de Bund Deutscher Kriminalbeambter (organisatie voor criminaliteitbestrijding) al dat de regeling fraudegevoelig is.

Volgens Bovag is een dergelijke fraude in Nederland niet mogelijk. Senter Novem keert de slooppremie pas uit aan de autobedrijven als er een Orad-melding (online registratie autodemontage) bij het RDW is binnengekomen. “De sloopregeling is hier behoorlijk goed dichtgetimmerd. We hoeven in Nederland niet bang te zijn voor fraude”, aldus Gijs Bosman van Bovag.

Volgens Auto Recycling Nederland worden de Orad-meldingen voor de sloopregeling strikt in de gaten gehouden. "Er is een lijst van 250 demontagebedrijven die voor de regeling auto`s mogen slopen", zegt ARN-woordvoerster Janet Kes. "Als een van die bedrijven een Orad-melding opgeeft maar wij vervolgens niet een realistische hoeveelheid materiaal aangeboden krijgen, gaan we controleren of die auto echt gesloopt is. Daar zitten we dik bovenop. Het is nog niet voorgekomen dat een Nederlands demontagebedrijf met de regeling heeft gefraudeerd."