Duitse overheid: geen terugkoopoptie GM

Redactie Redactie
• Laatste update:

Wie van de drie?
De Canadees-Oostenrijkse onderdelenleverancier Magna is voor de Duitse overheid officieel nog steeds kandidaat nummer 1, omdat dit bedrijf bereid zou zijn geen fabrieken te sluiten. Toch is de deal allerminst beklonken: volgens persbureau Reuters zijn de Belgische investeerder RHJ International en de Chinese fabrikant Beijing Automotive (BAIC) nog steeds in de race. Magna vraagt echter wel de meeste staatsteun van de drie: 4,5 miljard euro, tegenover 2,6 miljard van BAIC en 3,8 miljard van RHJ. Zu Guttenberg heeft de overnamekandidaten wel gezegd dat ze minder op staatssteun moeten rekenen en meer van hun eigen krachten (lees: geld) moeten uitgaan. General Motors zou de investeerders tot volgende week maandag de tijd hebben gegeven om met een definitief bod te komen. GM zou zelf de voorkeur geven aan RHJ, omdat ze de kans op terugkoop bij deze partij het grootste acht. Gezien de staatssteun die alle investeerders willen, heeft de Duitse overheid echter een behoorlijke vinger in de pap bij de keuze voor een nieuwe moedermaatschappij van Opel.