Bosch-topman Leblanc: Nederlandse garagisten lopen voorop in Europa

Redactie Redactie
• Laatste update:
Managing director Bosch Aftermarket France & Benelux Thierry Leblanc.

Nederland is een gidsland voor de garageconcepten van Bosch. Vooral met digitale services en de samenwerking met leasemaatschappij loopt ons land voorop, vindt managing director Bosch Aftermarket France & Benelux Thierry Leblanc. “We doen alle tests in Nederland. De Bosch Car Service Connect app is hier een goed voorbeeld van. In Nederland zijn al duizenden OBD-dongels in omloop en al veel Bosch Car Service bedrijven en hun klanten gebruiken de app om online werkplaatsafspraken te boeken en offertes op te vragen en samen te stellen. In Duitsland en Frankrijk gaan soortgelijke projecten pas net van start. Nederlanders gebruiken hun smartphone veel vaker voor dit soort dingen en vinden het eigenlijk vanzelfsprekend dat ze de beschikbaarheid kunnen checken en meteen een afspraak kunnen plannen. Andere landen zijn nog niet zo ver. Ook de Nederlandse ondernemers staan open voor innovaties als de BCS-app en connector. Ze zijn wel veeleisend, maar doen ook veel suggesties voor verbetering.”

Nieuwe technologie

Volgens Leblanc worden concepten als Bosch Car Service, maar ook Autocrew steeds belangrijker om nieuwe technieken te kunnen overdragen aan het autobedrijf. Naast de eigen concepten ondersteunt Bosch ook Profile Car & tyreservice, Kwik-Fit en Euromaster met equipment en training. “We willen voor alles zorgen dat we een goede leverancier zijn. het is vervolgens aan de garagist om te kiezen.” Een van de belangrijkste communicatiemiddelen tussen Bosch en de autobedrijven uit zijn netwerk is de KTS diagnose-apparatuur en de bijbehorende ESI-Tronic software. Tijdens de Automechanika vierde Bosch de 30e verjaardag van de KTS en vond de introductie van de nieuwe KTS 250 plaats. Lees hier meer over de KTS250 en andere nieuwe testers op de Automechanika.“We mikken met dit toestel op het mid-price segment. Het is de eerste KTS die gebruik maakt van een Androïd besturingssysteem. In de ESI-tronic software zit nu naast de technische service bulletins van de OEM’s ook een database die gevuld wordt door de gebruikers. Experience Based Repair hierin kun je zien hoe collega’s een storing oplosten. alle suggesties worden wel door Bosch technici getoetst voordat ze in de database worden opgenomen en daarna kunnen gebruikers aangeven of de oplossing werkte. Hierdoor krijg je ook een ranking binnen de database.”

Oldtimers

Naast nieuwe technieken onderzoekt Bosch de mogelijkheden voor een netwerk van in oldtimers, klassiekers en youngtimers gespecialiseerde autobedrijven in Nederland, laat Leblanc desgevraagd weten aan Automotive. Bosch startte enkele jaren geleden met Bosch Classic Service in Duitsland en inmiddels zijn er ook enkele tientallen van deze bedrijven in Frankrijk, Zwitserland en Oostenrijk. Bosch heeft sinds 2012 ook een webshop voor oldtimer-onderdelen. Volgens Leblanc is het niet de bedoeling dat bestaande Bosch Car Service de Classic Service er bij gaan doen. “Het moeten bedrijven zijn die zich volledig hebben toegelegd op klassiekers, want alles is anders dan bij een ‘gewoon’ Bosch Car Service bedrijf. De trainingen, de huisstijl en de equipment zijn niet hetzelfde. Onze filosofie is dat je het werken aan oldtimers niet kunt combineren met een universeel autobedrijf voor moderne auto’s. Wij hebben ook geen bedrijven die truck en auto combineren.”bosch classic service

“Naast de kennis die je moet hebben van oude techniek is de dienstverlening heel anders. Het serviceniveau dat eigenaren van oldtimer verwachten is hoger. Er gaat dus een intensieve screening vooraf aan de aansluiting van een nieuw Bosch Classic Service deelnemer.” Wanneer en of Bosch Classic Service naar Nederland komt is nog niet bekend. “Naast het zoeken naar geschikte bedrijven, onderzoeken we vooral of er behoefte aan is vanuit de markt en bij de bedrijven zelf.”

Bosch-topman Leblanc: Nederlandse garagisten lopen voorop in Europa | Automotive Online

Bosch-topman Leblanc: Nederlandse garagisten lopen voorop in Europa

Redactie Redactie
• Laatste update:
Managing director Bosch Aftermarket France & Benelux Thierry Leblanc.

Nederland is een gidsland voor de garageconcepten van Bosch. Vooral met digitale services en de samenwerking met leasemaatschappij loopt ons land voorop, vindt managing director Bosch Aftermarket France & Benelux Thierry Leblanc. “We doen alle tests in Nederland. De Bosch Car Service Connect app is hier een goed voorbeeld van. In Nederland zijn al duizenden OBD-dongels in omloop en al veel Bosch Car Service bedrijven en hun klanten gebruiken de app om online werkplaatsafspraken te boeken en offertes op te vragen en samen te stellen. In Duitsland en Frankrijk gaan soortgelijke projecten pas net van start. Nederlanders gebruiken hun smartphone veel vaker voor dit soort dingen en vinden het eigenlijk vanzelfsprekend dat ze de beschikbaarheid kunnen checken en meteen een afspraak kunnen plannen. Andere landen zijn nog niet zo ver. Ook de Nederlandse ondernemers staan open voor innovaties als de BCS-app en connector. Ze zijn wel veeleisend, maar doen ook veel suggesties voor verbetering.”

Nieuwe technologie

Volgens Leblanc worden concepten als Bosch Car Service, maar ook Autocrew steeds belangrijker om nieuwe technieken te kunnen overdragen aan het autobedrijf. Naast de eigen concepten ondersteunt Bosch ook Profile Car & tyreservice, Kwik-Fit en Euromaster met equipment en training. “We willen voor alles zorgen dat we een goede leverancier zijn. het is vervolgens aan de garagist om te kiezen.” Een van de belangrijkste communicatiemiddelen tussen Bosch en de autobedrijven uit zijn netwerk is de KTS diagnose-apparatuur en de bijbehorende ESI-Tronic software. Tijdens de Automechanika vierde Bosch de 30e verjaardag van de KTS en vond de introductie van de nieuwe KTS 250 plaats. Lees hier meer over de KTS250 en andere nieuwe testers op de Automechanika.“We mikken met dit toestel op het mid-price segment. Het is de eerste KTS die gebruik maakt van een Androïd besturingssysteem. In de ESI-tronic software zit nu naast de technische service bulletins van de OEM’s ook een database die gevuld wordt door de gebruikers. Experience Based Repair hierin kun je zien hoe collega’s een storing oplosten. alle suggesties worden wel door Bosch technici getoetst voordat ze in de database worden opgenomen en daarna kunnen gebruikers aangeven of de oplossing werkte. Hierdoor krijg je ook een ranking binnen de database.”

Oldtimers

Naast nieuwe technieken onderzoekt Bosch de mogelijkheden voor een netwerk van in oldtimers, klassiekers en youngtimers gespecialiseerde autobedrijven in Nederland, laat Leblanc desgevraagd weten aan Automotive. Bosch startte enkele jaren geleden met Bosch Classic Service in Duitsland en inmiddels zijn er ook enkele tientallen van deze bedrijven in Frankrijk, Zwitserland en Oostenrijk. Bosch heeft sinds 2012 ook een webshop voor oldtimer-onderdelen. Volgens Leblanc is het niet de bedoeling dat bestaande Bosch Car Service de Classic Service er bij gaan doen. “Het moeten bedrijven zijn die zich volledig hebben toegelegd op klassiekers, want alles is anders dan bij een ‘gewoon’ Bosch Car Service bedrijf. De trainingen, de huisstijl en de equipment zijn niet hetzelfde. Onze filosofie is dat je het werken aan oldtimers niet kunt combineren met een universeel autobedrijf voor moderne auto’s. Wij hebben ook geen bedrijven die truck en auto combineren.”bosch classic service

“Naast de kennis die je moet hebben van oude techniek is de dienstverlening heel anders. Het serviceniveau dat eigenaren van oldtimer verwachten is hoger. Er gaat dus een intensieve screening vooraf aan de aansluiting van een nieuw Bosch Classic Service deelnemer.” Wanneer en of Bosch Classic Service naar Nederland komt is nog niet bekend. “Naast het zoeken naar geschikte bedrijven, onderzoeken we vooral of er behoefte aan is vanuit de markt en bij de bedrijven zelf.”