Het verhaal achter de hoge factuur voor ruitherstel

Redactie Redactie
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Doordat er steeds meer sensoren in autoruiten verwerkt zitten, wordt de prijs van de ruit jaarlijks ongeveer 5 procent hoger en ook het vervangen ervan duurder. Veel klanten van ruitherstellers, zoals fleetmanagers hebben een te beperkt beeld van de redenen voor die stijgende kosten, vindt Ron van der Schouw, accountmanager bij autoruitproducent Pilkington Automotive. Pilkington is naar eigen zeggen marktleider in Nederland en dekt met zijn ruitgamma 98 procent van het huidige wagenpark af. Samen met Wolter van Seijen, commercial manager aftermarket Central Europe bij Pilkington, geeft hij antwoord op de vraag: waarom wordt ruitvervanging steeds duurder?

Materiaal

Autoruiten worden groter, complexer van vorm en zijn gemaakt van steeds exotischer materiaal. Autofabrikanten zijn bijna obsessief op zoek naar gewichtsbesparing en daardoor worden autoruiten steeds dunner. Dunnere ruiten laten meer geluid door. Dat betekent dat ze naast versterkende lagen en warmtewerende coatings ook akoestische (geluiddempende) coatings nodig hebben. Daar komt bij dat steeds meer voorruiten verwarming hebben via een speciaal geleidende coating.

Ingezonden mededeling:

{loadmodule mod_custom,AUW Dossier Glasschade}

Kalibratie

“Sommige marktpartijen zien het kalibreren van autoruiten als een marketinginstrument”, zegt Van der Schouw. “Maar het is essentieel. Stel, je kalibreert een camera niet; dan kan die aan de grens van zijn voorgeschreven tolerantie komen te zitten. Dan werkt hij prima onder normale omstandigheden. Gaat de berijder echter op vakantie met een volgeladen auto en de neus van de auto steekt een paar graden omhoog waardoor het blikveld buiten de norm komt te vallen, dan werkt die camera niet meer naar behoren en het veiligheidssysteem dat ervan afhankelijk is ook niet.”

“Als hersteller moet je kunnen bewijzen dat de ruit naar behoren en volgens alle vereisten is gekalibreerd; gaat er iets mis, ben je verantwoordelijk. Dat kan forse consequenties hebben, zeker bij letselschades.”Lees het hele artikel op Fleet & Mobility.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Het verhaal achter de hoge factuur voor ruitherstel | Automotive Online

Het verhaal achter de hoge factuur voor ruitherstel

Redactie Redactie
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Doordat er steeds meer sensoren in autoruiten verwerkt zitten, wordt de prijs van de ruit jaarlijks ongeveer 5 procent hoger en ook het vervangen ervan duurder. Veel klanten van ruitherstellers, zoals fleetmanagers hebben een te beperkt beeld van de redenen voor die stijgende kosten, vindt Ron van der Schouw, accountmanager bij autoruitproducent Pilkington Automotive. Pilkington is naar eigen zeggen marktleider in Nederland en dekt met zijn ruitgamma 98 procent van het huidige wagenpark af. Samen met Wolter van Seijen, commercial manager aftermarket Central Europe bij Pilkington, geeft hij antwoord op de vraag: waarom wordt ruitvervanging steeds duurder?

Materiaal

Autoruiten worden groter, complexer van vorm en zijn gemaakt van steeds exotischer materiaal. Autofabrikanten zijn bijna obsessief op zoek naar gewichtsbesparing en daardoor worden autoruiten steeds dunner. Dunnere ruiten laten meer geluid door. Dat betekent dat ze naast versterkende lagen en warmtewerende coatings ook akoestische (geluiddempende) coatings nodig hebben. Daar komt bij dat steeds meer voorruiten verwarming hebben via een speciaal geleidende coating.

Ingezonden mededeling:

{loadmodule mod_custom,AUW Dossier Glasschade}

Kalibratie

“Sommige marktpartijen zien het kalibreren van autoruiten als een marketinginstrument”, zegt Van der Schouw. “Maar het is essentieel. Stel, je kalibreert een camera niet; dan kan die aan de grens van zijn voorgeschreven tolerantie komen te zitten. Dan werkt hij prima onder normale omstandigheden. Gaat de berijder echter op vakantie met een volgeladen auto en de neus van de auto steekt een paar graden omhoog waardoor het blikveld buiten de norm komt te vallen, dan werkt die camera niet meer naar behoren en het veiligheidssysteem dat ervan afhankelijk is ook niet.”

“Als hersteller moet je kunnen bewijzen dat de ruit naar behoren en volgens alle vereisten is gekalibreerd; gaat er iets mis, ben je verantwoordelijk. Dat kan forse consequenties hebben, zeker bij letselschades.”Lees het hele artikel op Fleet & Mobility.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.