Halfjaarbericht equipment | Altijd online

Redactie Redactie
• Laatste update:

In januari meldde Autec-VLT te stoppen met wielservice- en aircoapparatuur en ook equipment voor motorfietsen los te laten. De equipmentleverancier uit Montfoort wil zich volgens directeur Theo van Leeuwen nadrukkelijk richten op zijn echte specialisaties; hefbruggen, remmentestbanken en emissiemeetapparatuur. Kortom, vooral op werkplaatsapparatuur die belangrijk is voor de apk. De service aan de motorfietshefbruggen blijft Autec-VLT zelf doen, maar de aftersales voor de wielservice- en airco apparatuur wordt ondergebracht bij andere specialisten. Een van die specialisten is Airco Frans uit Maarssen. Het bedrijf nam de servicecontracten, de voorraad (zowel onderdelen als apparatuur) en nieuwe leads voor aircoservice-apparatuur over van Autec-VLT. Voor de bandenmachines en uitlijnapparatuur van Giuliano, waar Autec-VLT ook mee stopt, is tot op heden nog geen geschikte kandidaat gevonden.

Concurrent Explora uit Ede bewandelde een andere weg. Het bedrijf nam in april Maha Nederland over. De laatste is een specialist in het zware segment. Explora richtte zich tot nu toe met name op de personenwagenwerkplaats. Maar Explora wil voor beide segmenten een totaalleverancier van equipment zijn. Maha Nederland gaat verder onder de naam Explora Truck en Bus, maar wel met dezelfde mensen van Maha. Explora-directeur Bart Kamps heeft de leiding over beide bedrijven, maar gaat wel op zoek naar een nieuwe directeur voor Explora Truck en Bus. Bij voorkeur iemand van binnen Maha.

Virtual reality in de werkplaats

Een maand later opende in de bakermat van de werkplaatsuitrusting, Italië, equipmentbeurs Autopromotec zijn deuren. Naast nieuwe samenwerkingsverbanden, zoals de joint venture tussen Corghi en Bright, werden er ook toekomstvisioenen en wagonladingen productnieuws gepresenteerd. Onder de noemer Officina 4.0: proof of concept kregen de 113.616 bezoekers van de Autopromotec dit jaar een virtuele tour door de werkplaats van de toekomst. Smartphone en telematica spelen daarin een prominente rol. Er wordt veel gezegd en geschreven over de verschillende schakels in de aftersales van de toekomst, maar in Bologna was het hele proces te zien aan de hand van concrete voorbeelden. In samenwerking met adviesbureau Accenture en een aantal exposanten, waaronder Texa en Bosch, bouwde Autopromotec het hele aftersalesproces na in een digitale weergave. Deze werd in een afgesloten, donkere ruimte geprojecteerd op een wit gewrapte Renault Talisman, een levensgroot scherm aan de muur en op tafels die dienden als smartphonescherm.

Op diezelfde Autopromotec was ook de definitieve en sterk uitgebreide versie van Texa Axone Nemo diagnosetester te zien. Een prototype van het apparaat was vorig jaar september al te zien op de Automechanika in Frankfurt, maar is nu echt leverbaar. Nieuw waren de losse modules die aan de werkplaatstablet gekoppeld kunnen worden. Naast een thermische camera en een DoIP-interface is er ook een door Jifeline ontwikkelde module voor diagnose op afstand beschikbaar. De software en de printplaat in deze RH+ module zijn ontwikkeld door Jifeline. De magnetische buitenkant komt van Texa en ook de helpdesk wordt bemand door medewerkers van Texa. 

Texa is niet het enige bedrijf dat samenwerkt met Jifeline, eerder kondigde grossier Koskamp al aan diagnose op afstand te gaan bieden via het systeem en de mensen van Jifeline. Opleider Autoniveau biedt het systeem aan met de backup van zijn eigen helpdesk en ook de Mivar Group heeft zijn dienstenpakket uitgebreid met diagnose op afstand. Naast het raadplegen van Mivars diagnosehelpdesk, kunnen autobedrijven vanaf nu ook werkzaamheden als het inleren van componenten uitbesteden aan Mivar. De nieuwe dienst heet Mi Mechanic Remote. 

Storing in beeld

Een ander handig hulpmiddel bij diagnose is de warmtebeeldcamera. De rookmachine deed een paar jaar geleden al zijn intrede en wordt nu door veel autobedrijven gebruikt om lekkages op te sporen. De thermische camera is breder inzetbaar. Onder meer Snap-on en Texa brachten er een op de markt in het afgelopen half jaar. Met zo’n camera kunnen aan de hand van warmteverschillen defecten en storingen worden opgespoord. De camera visualiseert warmtebronnen die niet met het blote oog te zien zijn zoals: lagerslijtage, wrijving, remhitte, misfires, overgangsweerstanden, verstoppingen in het koelsysteem en temperatuurverschillen in zekeringen, relais, stoelverwarmingselementen en de achterruitverwarming. Door warmte zichtbaar te maken, laat de camera zien waar problemen zich voordoen. De beelden zijn te vergelijken met referentiebeelden uit een database.

Kijken waar het probleem zit kan ook met een virtual reality bril van Bosch. De Duitse technologiereus presenteerde in juli op zijn eigen Mobility Event hoe het de werkplaats van de toekomst ziet. Automotive-medewerker Rob Blom probeerde de bril en het bijbehorende diagnosesysteem uit. Hij was onder de indruk van de mogelijkheden, je hebt als het ware continue het werkplaatshandboek ik beeld, maar moest er wel even aan wennen om de auto te bekijken met een VR bril op zijn hoofd. Lees hier zijn verslag.

Digitale profieldieptescanners zijn ook een relatief nieuw snufje in equipmentland, we vergeleken er twee die op de Nederlandse markt verkrijgbaar zijn. De Groove Glove van T-scan en de Thread Reader van Sigmavision. Meer hierover was al te lezen in het Halfjaarbericht over de bandenbranche

Altijd online

Naast diagnose-apparatuur, bandenscanners en camera’s breidt de trend van het connected zijn, zich uit naar de rest van de equipment in een auto-werkplaats. Maha won in mei op de Hannover Messe een innovatieprijs voor zijn Mapower II IoT. Een tweekoloms hefbrug die continue verbonden is met de cloudserver van Maha. De bruggen melden via deze verbinding zelf slijtage, aanstaande defecten en acute storingen aan de leverancier. Op basis daarvan kunnen automatisch onderdelen besteld, en serviceafspraken ingepland worden. Volgens Maha – dat Explora gevraagd heeft de naam Maha Nederland niet meer te gebruiken – kan zo de uitval van hefbruggen worden voorkomen en zijn storingen sneller verholpen. Een van de grootste voordelen voor de werkplaats is volgens Maha dat zijn servicemedewerkers al weten wat er aan de hefbrug mankeert, hoe ze het moeten oplossen en welke onderdelen er voor nodig zijn, voordat ze ter plaatse komen. Dat spaart tijd en brandstof van de servicevoertuigen.