Onderdelenfabrikant Denso investeert 63 miljard euro in R&D

Denso • Met de aangekondigde investeringen wil Denso technologieën voor elektrificatie ontwikkelen en zijn productportfolio verder uitbreiden.
Redactie Redactie
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock).

Onderdelenfabrikant Denso gaat 63 miljard euro investeren in onderzoek en ontwikkeling (research & development, R&D). Daarmee luidt het Japanse bedrijf naar eigen zeggen een nieuw tijdperk in van veilige en duurzame elektromobiliteit. Dit maakte Shinnosuke Hayashi bekend tijdens zijn eerste publieke optreden in Europa als President en COO van Denso op de IAA Mobility in München.

Hayashi benadrukte daarbij de rol van de auto-industrie in het algemeen bij het aanpakken van de CO2-uitstoot. Hij riep de sector op ‘om gezamenlijk oplossingen te vinden om transport als geheel veiliger en milieuvriendelijker te maken’.

Volgens Hayashi hebben ondernemingen als Denso ‘de plicht om de planeet te beschermen voor toekomstige generaties, door het ontwikkelen van geavanceerde technologieën waarmee de tweevoudige uitdaging van milieuvervuiling en verkeersdoden kan worden aangegaan.’ Met de aangekondigde investeringen wil Denso technologieën voor elektrificatie ontwikkelen en zijn productportfolio verder uitbreiden ‘om tegemoet te komen aan de evoluerende behoeften van het mobiliteitsecosysteem’.

Productiecapaciteit verhogen

De Japanse onderneming, met een omzet van ruim 44 miljard euro en een Europees hoofdkwartier in Amsterdam, is bezig zijn wereldwijde productiecapaciteit te verhogen en ligt op schema om rond 2025 circa 12 miljoen omvormers per jaar te kunnen produceren. Tegelijkertijd consolideert Denso zijn expertise in de productie van voertuighalfgeleiders en thermische managementsystemen.

Hayashi benadrukte tevens de transformatieve impact van innovatieve technologieën, zoals CO2-afvang en -recycling, en de implementatie van SOFC (Solid Oxide Fuel Cell) en SOEC technologieën (Solid Oxide Electrolysis Cell) in de Japanse fabrieken van Denso. Nu deze technologieën hun doeltreffendheid in Azië hebben bewezen, zullen ze binnenkort ook in een aantal Europese fabrieken worden geïntroduceerd.

Automotive Schadeseminar (7 september) in teken duurzaam herstel

Onderdelenfabrikant Denso investeert 63 miljard euro in R&D | Automotive Online

Onderdelenfabrikant Denso investeert 63 miljard euro in R&D

Denso • Met de aangekondigde investeringen wil Denso technologieën voor elektrificatie ontwikkelen en zijn productportfolio verder uitbreiden.
Redactie Redactie
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock).

Onderdelenfabrikant Denso gaat 63 miljard euro investeren in onderzoek en ontwikkeling (research & development, R&D). Daarmee luidt het Japanse bedrijf naar eigen zeggen een nieuw tijdperk in van veilige en duurzame elektromobiliteit. Dit maakte Shinnosuke Hayashi bekend tijdens zijn eerste publieke optreden in Europa als President en COO van Denso op de IAA Mobility in München.

Hayashi benadrukte daarbij de rol van de auto-industrie in het algemeen bij het aanpakken van de CO2-uitstoot. Hij riep de sector op ‘om gezamenlijk oplossingen te vinden om transport als geheel veiliger en milieuvriendelijker te maken’.

Volgens Hayashi hebben ondernemingen als Denso ‘de plicht om de planeet te beschermen voor toekomstige generaties, door het ontwikkelen van geavanceerde technologieën waarmee de tweevoudige uitdaging van milieuvervuiling en verkeersdoden kan worden aangegaan.’ Met de aangekondigde investeringen wil Denso technologieën voor elektrificatie ontwikkelen en zijn productportfolio verder uitbreiden ‘om tegemoet te komen aan de evoluerende behoeften van het mobiliteitsecosysteem’.

Productiecapaciteit verhogen

De Japanse onderneming, met een omzet van ruim 44 miljard euro en een Europees hoofdkwartier in Amsterdam, is bezig zijn wereldwijde productiecapaciteit te verhogen en ligt op schema om rond 2025 circa 12 miljoen omvormers per jaar te kunnen produceren. Tegelijkertijd consolideert Denso zijn expertise in de productie van voertuighalfgeleiders en thermische managementsystemen.

Hayashi benadrukte tevens de transformatieve impact van innovatieve technologieën, zoals CO2-afvang en -recycling, en de implementatie van SOFC (Solid Oxide Fuel Cell) en SOEC technologieën (Solid Oxide Electrolysis Cell) in de Japanse fabrieken van Denso. Nu deze technologieën hun doeltreffendheid in Azië hebben bewezen, zullen ze binnenkort ook in een aantal Europese fabrieken worden geïntroduceerd.

Automotive Schadeseminar (7 september) in teken duurzaam herstel