Autoglaz herlanceert inkoopprijs-plus voor ruiten

Redactie Redactie
• Laatste update:

Autoglaz, de ruitschadeketen van de Alwaysbemobile Company (acht vestigingen in Nederland), hanteert hierbij de inkoopprijzen van de ruitproducent als basis. Daarop komt het gangbare uurtarief en andere kosten. Het bedrijf verwacht dat de prijzen voor vervanging in de meeste gevallen zullen dalen.

Calculeren
In de ruitschadebranche is het gewoonte om bij het calculeren van een ruitvervanging uit te gaan van de bruto ruitprijs minus korting. Hierbij is echter niet altijd duidelijkheid over hoe actueel de prijslijst is en ook wordt er hierbij uitgegaan van de brutoprijs van de ‘merkruit’, terwijl er bij ruitvervanging in het universele kanaal een universele ruit wordt geplaatst.

Kwik-Fit meldde twee weken terug een einde te maken aan deze manier van calculeren en met het nieuwe Audatex-Glas te gaan calculeren: daarbij wordt wel uitgegaan van de bruto ruitprijs, maar vanuit de onafhankelijk samengestelde prijslijst van Audatex.

Baanbrekend?
In tegenstelling tot wat Autoglaz er zelf over roept, is deze inkoopprijs-plus methodiek niet baanbrekend. Glasgarage (een kleine 100 vestigingen groot) introduceerde twee jaar geleden hetzelfde mechanisme, echter zonder succes.

De huidige commercieel directeur van Glasgarage, Leo Smid: “Opdrachtgevers waren er nog niet klaar voor en dat maakte de invoering te complex. Wij zien zelf meer heil in het onlangs geïntroduceerde Audatex-systeem voor glas, omdat dit dichterbij de huidige manier van werken staat.”

Michiel Meijer van Autoglaz is overtuigd van het succes van de inkoopprijs-plus methode. “Ik ken de sentimenten van destijds niet, toen waren we nog niet in de ruitschademarkt actief. Op basis van de huidige geluiden in de markt denk ik dat de tijd er nu in ieder geval rijp voor is: zakelijke opdrachtgevers vragen steeds vaker om transparantie.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Autoglaz herlanceert inkoopprijs-plus voor ruiten | Automotive Online

Autoglaz herlanceert inkoopprijs-plus voor ruiten

Redactie Redactie
• Laatste update:

Autoglaz, de ruitschadeketen van de Alwaysbemobile Company (acht vestigingen in Nederland), hanteert hierbij de inkoopprijzen van de ruitproducent als basis. Daarop komt het gangbare uurtarief en andere kosten. Het bedrijf verwacht dat de prijzen voor vervanging in de meeste gevallen zullen dalen.

Calculeren
In de ruitschadebranche is het gewoonte om bij het calculeren van een ruitvervanging uit te gaan van de bruto ruitprijs minus korting. Hierbij is echter niet altijd duidelijkheid over hoe actueel de prijslijst is en ook wordt er hierbij uitgegaan van de brutoprijs van de ‘merkruit’, terwijl er bij ruitvervanging in het universele kanaal een universele ruit wordt geplaatst.

Kwik-Fit meldde twee weken terug een einde te maken aan deze manier van calculeren en met het nieuwe Audatex-Glas te gaan calculeren: daarbij wordt wel uitgegaan van de bruto ruitprijs, maar vanuit de onafhankelijk samengestelde prijslijst van Audatex.

Baanbrekend?
In tegenstelling tot wat Autoglaz er zelf over roept, is deze inkoopprijs-plus methodiek niet baanbrekend. Glasgarage (een kleine 100 vestigingen groot) introduceerde twee jaar geleden hetzelfde mechanisme, echter zonder succes.

De huidige commercieel directeur van Glasgarage, Leo Smid: “Opdrachtgevers waren er nog niet klaar voor en dat maakte de invoering te complex. Wij zien zelf meer heil in het onlangs geïntroduceerde Audatex-systeem voor glas, omdat dit dichterbij de huidige manier van werken staat.”

Michiel Meijer van Autoglaz is overtuigd van het succes van de inkoopprijs-plus methode. “Ik ken de sentimenten van destijds niet, toen waren we nog niet in de ruitschademarkt actief. Op basis van de huidige geluiden in de markt denk ik dat de tijd er nu in ieder geval rijp voor is: zakelijke opdrachtgevers vragen steeds vaker om transparantie.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.