Nieuwe vergelijkingstool wil weg wijzen in woud van garageformules

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:
De keuze in garageformules is reuze. (Foto: Bovag Rosa-onderzoek)

Adviesbureau ARS (Automotive Retail Support) ontwikkelde een online tool voor autobedrijven die aansluiting bij een garageformule overwegen, maar ondersteuning willen bij het maken van een keuze uit het enorme aanbod. Volgens Boudewijn Finson, een van de initiatiefnemers van Formulekiezer.nl, is de online tool het beste te vergelijken met een stemwijzer voor de Tweede Kamerverkiezingen bijvoorbeeld. “Autobedrijven kunnen op Formulekiezer 40 verschillende formules met elkaar vergelijken op basis van tien factoren. Nadat ze alle vragen hebben ingevuld rolt er een shortlist van de formules uit die het beste bij het bedrijf passen. Maar er kan ook het advies uitkomen om helemaal geen formule te kiezen. Bijvoorbeeld omdat je merk zo sterk is dat je er beter zelf een formule van kunt maken”, aldus Finson. Bekijk het overzicht van de belangrijkste garageformules in de Automotive Kennisbank.

De wegingsfactoren zijn onder meer of een bedrijf op zoek is naar een hard-, medium- of soft-franchiseformule, hoe hoog de kosten voor deelname mogen zijn en met welke onderdelenleverancier of grossier de ondernemer in kwestie zaken wil doen. In een later stadium wordt nog een mogelijkheid toegevoegd om na te gaan of de regio waarin een bedrijf actief is, nog beschikbaar is bij de geselecteerde formule. 

Transitiescan

De website is volgens Finson gevuld met openbare informatie over de concepten, maar word binnenkort nog verrijkt met aanvullende, niet openbare, informatie. “Vanuit de formules zelf wordt enthousiast gereageerd op de Formulekiezer. Er lopen naar aanleiding daarvan al gesprekken met verschillende formulemanagers die extra informatie, over bijvoorbeeld de kostenstructuur en de voorwaarden, beschikbaar willen stellen.” Naast de Formulekiezer ontwikkelde ARS ook de Merkdealer Transitie Scan. Met deze scan kunnen dealerbedrijven in kaart brengen wat ze nodig hebben om de transitie van dealer naar universeel autobedrijf succesvol te kunnen maken.

Kaalslag biedt kansen

De Formulekiezer richt zich vooralsnog met name op dealerbedrijven die willen overstappen naar het universele kanaal. “Daar liggen volgens ons op dit moment de grootste mogelijkheden. Er is op dit moment een kaalslag gaande, vooral onder de kleinere dealerbedrijven. Wij verwachten dat het aantal dealerbedrijven in vijf tot tien jaar drastisch daalt, omdat autofabrikanten steeds vaker rechtstreeks auto’s zullen verkopen. Op korte termijn zullen er ongeveer duizend bedrijven stoppen of universeel gaan.”

In dat laatste geval ligt volgens Finson aansluiting bij een concept voor de hand. Vandaag maakte Euro Repar Car Service bekend dat dealerholding Markeur drie universele vestigingen opent van het PSA-concept. “Overigens sluiten we niemand uit, ook universele bedrijven kunnen natuurlijk gebruik maken van de Formulekiezer. We denken simpelweg dat er in het dealerkanaal de meest kansen voor ons zijn en de vraag naar ondersteuning het grootste is.” Het invullen van de Formulekiezer is kosteloos, vermelding van een formule ook. “Ons verdienmodel zit er in dat we bedrijven die de Formulekiezer invullen verder kunnen begeleiden bij de aansluiting of het juist niet aansluiten bij een concept. We hebben hiervoor bij Automotive Retail Support een breed pakket aan diensten. Maar het hoeft niet. Formulekiezer is een volledig onafhankelijke vergelijkingstool.”

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.

Nieuwe vergelijkingstool wil weg wijzen in woud van garageformules | Automotive Online

Nieuwe vergelijkingstool wil weg wijzen in woud van garageformules

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:
De keuze in garageformules is reuze. (Foto: Bovag Rosa-onderzoek)

Adviesbureau ARS (Automotive Retail Support) ontwikkelde een online tool voor autobedrijven die aansluiting bij een garageformule overwegen, maar ondersteuning willen bij het maken van een keuze uit het enorme aanbod. Volgens Boudewijn Finson, een van de initiatiefnemers van Formulekiezer.nl, is de online tool het beste te vergelijken met een stemwijzer voor de Tweede Kamerverkiezingen bijvoorbeeld. “Autobedrijven kunnen op Formulekiezer 40 verschillende formules met elkaar vergelijken op basis van tien factoren. Nadat ze alle vragen hebben ingevuld rolt er een shortlist van de formules uit die het beste bij het bedrijf passen. Maar er kan ook het advies uitkomen om helemaal geen formule te kiezen. Bijvoorbeeld omdat je merk zo sterk is dat je er beter zelf een formule van kunt maken”, aldus Finson. Bekijk het overzicht van de belangrijkste garageformules in de Automotive Kennisbank.

De wegingsfactoren zijn onder meer of een bedrijf op zoek is naar een hard-, medium- of soft-franchiseformule, hoe hoog de kosten voor deelname mogen zijn en met welke onderdelenleverancier of grossier de ondernemer in kwestie zaken wil doen. In een later stadium wordt nog een mogelijkheid toegevoegd om na te gaan of de regio waarin een bedrijf actief is, nog beschikbaar is bij de geselecteerde formule. 

Transitiescan

De website is volgens Finson gevuld met openbare informatie over de concepten, maar word binnenkort nog verrijkt met aanvullende, niet openbare, informatie. “Vanuit de formules zelf wordt enthousiast gereageerd op de Formulekiezer. Er lopen naar aanleiding daarvan al gesprekken met verschillende formulemanagers die extra informatie, over bijvoorbeeld de kostenstructuur en de voorwaarden, beschikbaar willen stellen.” Naast de Formulekiezer ontwikkelde ARS ook de Merkdealer Transitie Scan. Met deze scan kunnen dealerbedrijven in kaart brengen wat ze nodig hebben om de transitie van dealer naar universeel autobedrijf succesvol te kunnen maken.

Kaalslag biedt kansen

De Formulekiezer richt zich vooralsnog met name op dealerbedrijven die willen overstappen naar het universele kanaal. “Daar liggen volgens ons op dit moment de grootste mogelijkheden. Er is op dit moment een kaalslag gaande, vooral onder de kleinere dealerbedrijven. Wij verwachten dat het aantal dealerbedrijven in vijf tot tien jaar drastisch daalt, omdat autofabrikanten steeds vaker rechtstreeks auto’s zullen verkopen. Op korte termijn zullen er ongeveer duizend bedrijven stoppen of universeel gaan.”

In dat laatste geval ligt volgens Finson aansluiting bij een concept voor de hand. Vandaag maakte Euro Repar Car Service bekend dat dealerholding Markeur drie universele vestigingen opent van het PSA-concept. “Overigens sluiten we niemand uit, ook universele bedrijven kunnen natuurlijk gebruik maken van de Formulekiezer. We denken simpelweg dat er in het dealerkanaal de meest kansen voor ons zijn en de vraag naar ondersteuning het grootste is.” Het invullen van de Formulekiezer is kosteloos, vermelding van een formule ook. “Ons verdienmodel zit er in dat we bedrijven die de Formulekiezer invullen verder kunnen begeleiden bij de aansluiting of het juist niet aansluiten bij een concept. We hebben hiervoor bij Automotive Retail Support een breed pakket aan diensten. Maar het hoeft niet. Formulekiezer is een volledig onafhankelijke vergelijkingstool.”

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.