Bernie van Doorn bleef rustig toen iedereen in paniek raakte

Jaar in Beeld Schade | Hoe Schadebedrijf Kranenburg het redde zonder zijn dga

Jaar in Beeld • Schadebedrijf Kranenburg beleefde bijzonder moeilijke tijden toen dga Hans Kranenburg uitviel. De les die operationeel directeur Bernie van Doorn hiervan leerde: “Zorg altijd voor een Plan B.” In Automotive deelt hij zijn persoonlijke terugblik op een roerige periode. “Ik zeg vaak: jongens, we zijn er nog, ondanks alles.”
Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
(V.l.n.r) Michel Blesgraaf, Bärbel Vink, Bert Korver, Martin Apeldoorn, Bernie van Doorn, Rik van der Elst, Patrick Kuijlenburg en Rick van der Plas (Beeld: Pieter Magielsen, Kranenburg)

“Ik was thuis aan het klussen toen de telefoon ging: Hans, onze directeur, was in het ziekenhuis opgenomen met ernstige klachten. Hij was in al die jaren nooit een dag ziek geweest, maar al snel bleek dat hij covid had. Er was destijds, in maart 2020, nog weinig bekend over deze ziekte, behalve dat het een gevaarlijk virus was uit China. We wachtten in spanning af. Net toen Hans weer aan de betere hand leek, werd hij in het ziekenhuis getroffen door een herseninfarct. Twee om precies te zijn. We waren er allemaal beduusd van. Binnen het team brak er lichte paniek uit: hoe moest het nu verder met het bedrijf?

Ik schreef voor elk teamlid een persoonlijk verhaal

Door de onzekerheid ontstond er een chaotische situatie. Er was geen plan B: er was niets geregeld of afgesproken over wat we zouden doen als er iets met Hans zou gebeuren. Ik stapte naar voren, want ik was al verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken en de planning. Samen met mijn collega Bärbel van de backoffice besloot ik om het voortouw te nemen zodat alles kon blijven draaien.”

Stilstand

“Ik werk al 21 jaar voor het bedrijf en wist natuurlijk dat mijn manier van doen en leidinggeven behoorlijk verschilt van die van Hans. Wij hadden ook geregeld botsingen met elkaar. Waarschijnlijk is dat ook precies de reden waarom we het zo lang met elkaar uithouden. Waar ik heel principieel en recht voor zijn raap ben, is Hans eerder een pleaser en stelt hij zich flexibeler op. Voor mij is stilstand achteruitgang. Ik wil altijd vooruit, terwijl Hans meer iets heeft van: joh, we zien het wel, zo’n vaart loopt het allemaal niet.”

“Het verschil in stijl zorgde in het begin ook best voor spanningen binnen het team. We zijn met acht mensen, waarvan het merendeel hier al jarenlang werkt. Ik heb meteen duidelijk gemaakt dat juist die hechte teamspirit de basis is om door moeilijke tijden te komen. Ik zou liegen als ik zeg dat alles rooskleurig verliep, maar gaandeweg wist ik mijn oprechte intenties ook beter over te brengen en kwam er meer vertrouwen. Wat in die tijd natuurlijk ook niet meehielp, is dat er om ons heen veel over het voortbestaan van het bedrijf werd gekletst en werd betwijfeld of we het wel zouden redden. En dan verschijnen er ook ineens allerlei mensen die zich ermee willen bemoeien of denken dat ze het beter weten. Dan hebben ze een slechte aan mij. Ik ben een doorvechter: hoe meer tegenslag, hoe harder ik ga vechten om te laten zien dat het wel kan.”

Investeren

bernie portret 02“Vanaf het moment dat ik de al geplande investering in een nieuwe richtbrug doorzette, merkte ik dat het vertrouwen groeide. Dat gaf de eigen mensen houvast en vertrouwen in de toekomst van het bedrijf. Als een bedrijf gaat sluiten, dan ga je niet investeren, was de gedachte. Niet alleen in ons team, ook bij toeleveranciers en klanten. De basis van het bedrijf was prima, maar ik wilde mee in de ontwikkelingen, ook met investeringen en opleidingen. Samen met Bärbel heb ik op papier gezet aan welke vereiste kennis en opleidingen het ontbrak. Zo hadden we bijvoorbeeld geen eerste autoschadetechnicus en besloten we een van onze medewerkers die mogelijkheid te bieden. Ik ben er echt trots op dat hij met vlag en wimpel is geslaagd.

Er was niets afgesproken over wat we zouden doen als er iets met Hans zou gebeuren

Ondertussen is een tweede teamlid ook begonnen met de training. Zoiets zorgt ook voor de juiste spirit in het team en het maakt je weer beter als bedrijf. Ondertussen hadden we ook nog twee goede vakmannen rondlopen op de spuiterij, die uitstekend werk leveren, maar nog geen officieel papiertje hadden. Ook dat hebben we in orde gemaakt. Zij hebben het traject Erkenning van Verworven Competenties (EVC) autospuiter inmiddels doorlopen en daarnaast hebben we ook geïnvesteerd in trainingen voor EV’s.”

Het roer om

“De afspraak met Hans was dat ik in ieder geval tot september 2020 de boel draaiende zou houden. Hans zat toen middenin zijn revalidatie en was zelf niet in staat om plannen te maken. Daarom schreef ik een ‘plan B’. Ik wilde het bedrijf graag naar een hoger niveau brengen en verder doorpakken. Dat nam ik mee in het plan, inclusief de vastlegging van meer bevoegdheden zodat ik ook makkelijker beslissingen kan nemen. Dat resulteerde in mijn functie als operationeel directeur. Vanaf dat moment ging het roer nog verder om.”

“Ik wilde zelf graag dat er functioneringsgesprekken zouden worden gevoerd. Dat gebeurde tot dan toe weinig tot nooit. Ik denk dat veel leidinggevenden geen confronterende gesprekken durven te voeren met hun teamleden. Om die gesprekken toegankelijk te maken, heb ik voor elk teamlid een persoonlijk verhaal geschreven. Dat deed ik ‘s avonds thuis, zodat ik er in alle rust over na kon denken. In die verhalen was ik eerlijk en recht op de man af. Wat ik in mensen erg waardeer, wat er beter kan en hoe de samenwerking gaat.

Vanaf het moment dat ik de investering doorzette, groeide het vertrouwen

Aan het begin van het gesprek schoof ik die verhalen onder hun neus en wachtte ik hun reactie af. Dat zorgde ervoor dat ze me vertelden waar ze tegenaan liepen, wat ze anders wilden en wat ze wilden verbeteren. Ik wilde hen vooral zelf laten praten en probeerde zelf zoveel mogelijk mijn mond te houden. Dat bleek een gouden greep. Mensen waren oprecht verbaasd wat ik over hen had geschreven. Ze voelden zich gewaardeerd en serieus genomen. Eén van hen liet het aan zijn vrouw lezen en die knikte alleen maar dat alles helemaal klopte. En alle afspraken die we maakten, ben ik nagekomen. Een man een man, een woord een woord.”

Over schadebedrijf Kranenburg

Schadebedrijf Kranenburg, opgericht in 1932, is gevestigd in Mijdrecht. Met dga Hans Kranenburg is het familiebedrijf in handen van de vierde generatie. Het bedrijf is aangesloten bij schadeketen Schadenet en profileert zich als een allround schadebedrijf, waar zowel reguliere als cosmetische schades aan personenauto’s en bedrijfsbusjes worden gerepareerd. Ook is er de mogelijkheid om vrachtwagens te spuiten, voorheen was in het pand namelijk een vrachtwagengarage gevestigd, wat het hoge plafond verklaart.
Kranenburg heeft een Toyota merkerkenning.

Inrichting: Twee spuitcabines; Uno Liner richtbank; Celette mallen richtbak, Launch X-931 No Touch wiel-uitlijner; Lauch X431 ADAS Pro kalibratie.
Aantal medewerkers: 8
Aantal doorgangen: 35 per week

In één keer goed

“Behalve de nieuwe richtbank, wilde ik ook graag investeren in contactloos uitlijnen. Al zaten we volop in de coronapandemie, ik wilde graag werken aan de toekomst en gelukkig gaf Hans die mogelijkheid en ging hij akkoord met de investering. Met deze techniek kunnen we snel en efficiënt een uitlijndiagnose maken. Om het compleet te maken, hebben we ook geïnvesteerd in kalibratieapparatuur. Die gebruiken we behalve voor onze eigen werkplaats ook voor andere bedrijven in de buurt. En daarmee hebben we ook de merkerkenning van Toyota veiliggesteld.”

“Om alles in één keer goed te doen, gebruikten we de verloren uren om alles op te knappen. De eerste verdieping werd niet veel gebruikt en hebben we helemaal gestript en vernieuwd. We zijn een typisch familiebedrijf dat al vier generaties lang van de familie Kranenburg is. Een heleboel spullen die we hebben gevonden, hebben we in een vitrinekast uitgestald zodat die geschiedenis ook weer bij het bedrijf hoort.”

Onverwacht 

“Hans is nog altijd niet in staat om te werken en het is nog steeds onduidelijk hoe dat op de lange termijn zal zijn. Er is maar één ding dat ik mijn team voorhoud: jongens, we zijn er nog, ondanks alles. We hebben het met elkaar wel voor elkaar gekregen dat het bedrijf goed draait. De klanten zijn tevreden en opdrachtgevers weten ons te vinden.”

“Als er ernstige, onverwachte dingen in het bedrijf gebeuren, merk je direct dat de interne machtsverhoudingen verschuiven en de sfeer verandert. Het valt niet mee om daar goed doorheen te komen. Daarom is het ook zo belangrijk om een plan B te hebben en de zaken goed te regelen voor het geval het fout gaat. Zelf ben ik hier ook door veranderd. Voorheen was ik ongenuanceerder, nu heb ik geleerd om soms diplomatiek te zijn. En als leidinggevende moet je aan zelfreflectie doen. Ik weet dat ik niet altijd de gemakkelijkste ben. In mijn eentje had ik dit nooit voor elkaar gekregen, daar heb je een goed team voor nodig. Dat moet je ook weten van elkaar.”

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Jaar in Beeld Schade | Hoe Schadebedrijf Kranenburg het redde zonder zijn dga | Automotive Online
Bernie van Doorn bleef rustig toen iedereen in paniek raakte

Jaar in Beeld Schade | Hoe Schadebedrijf Kranenburg het redde zonder zijn dga

Jaar in Beeld • Schadebedrijf Kranenburg beleefde bijzonder moeilijke tijden toen dga Hans Kranenburg uitviel. De les die operationeel directeur Bernie van Doorn hiervan leerde: “Zorg altijd voor een Plan B.” In Automotive deelt hij zijn persoonlijke terugblik op een roerige periode. “Ik zeg vaak: jongens, we zijn er nog, ondanks alles.”
Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
(V.l.n.r) Michel Blesgraaf, Bärbel Vink, Bert Korver, Martin Apeldoorn, Bernie van Doorn, Rik van der Elst, Patrick Kuijlenburg en Rick van der Plas (Beeld: Pieter Magielsen, Kranenburg)

“Ik was thuis aan het klussen toen de telefoon ging: Hans, onze directeur, was in het ziekenhuis opgenomen met ernstige klachten. Hij was in al die jaren nooit een dag ziek geweest, maar al snel bleek dat hij covid had. Er was destijds, in maart 2020, nog weinig bekend over deze ziekte, behalve dat het een gevaarlijk virus was uit China. We wachtten in spanning af. Net toen Hans weer aan de betere hand leek, werd hij in het ziekenhuis getroffen door een herseninfarct. Twee om precies te zijn. We waren er allemaal beduusd van. Binnen het team brak er lichte paniek uit: hoe moest het nu verder met het bedrijf?

Ik schreef voor elk teamlid een persoonlijk verhaal

Door de onzekerheid ontstond er een chaotische situatie. Er was geen plan B: er was niets geregeld of afgesproken over wat we zouden doen als er iets met Hans zou gebeuren. Ik stapte naar voren, want ik was al verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken en de planning. Samen met mijn collega Bärbel van de backoffice besloot ik om het voortouw te nemen zodat alles kon blijven draaien.”

Stilstand

“Ik werk al 21 jaar voor het bedrijf en wist natuurlijk dat mijn manier van doen en leidinggeven behoorlijk verschilt van die van Hans. Wij hadden ook geregeld botsingen met elkaar. Waarschijnlijk is dat ook precies de reden waarom we het zo lang met elkaar uithouden. Waar ik heel principieel en recht voor zijn raap ben, is Hans eerder een pleaser en stelt hij zich flexibeler op. Voor mij is stilstand achteruitgang. Ik wil altijd vooruit, terwijl Hans meer iets heeft van: joh, we zien het wel, zo’n vaart loopt het allemaal niet.”

“Het verschil in stijl zorgde in het begin ook best voor spanningen binnen het team. We zijn met acht mensen, waarvan het merendeel hier al jarenlang werkt. Ik heb meteen duidelijk gemaakt dat juist die hechte teamspirit de basis is om door moeilijke tijden te komen. Ik zou liegen als ik zeg dat alles rooskleurig verliep, maar gaandeweg wist ik mijn oprechte intenties ook beter over te brengen en kwam er meer vertrouwen. Wat in die tijd natuurlijk ook niet meehielp, is dat er om ons heen veel over het voortbestaan van het bedrijf werd gekletst en werd betwijfeld of we het wel zouden redden. En dan verschijnen er ook ineens allerlei mensen die zich ermee willen bemoeien of denken dat ze het beter weten. Dan hebben ze een slechte aan mij. Ik ben een doorvechter: hoe meer tegenslag, hoe harder ik ga vechten om te laten zien dat het wel kan.”

Investeren

bernie portret 02“Vanaf het moment dat ik de al geplande investering in een nieuwe richtbrug doorzette, merkte ik dat het vertrouwen groeide. Dat gaf de eigen mensen houvast en vertrouwen in de toekomst van het bedrijf. Als een bedrijf gaat sluiten, dan ga je niet investeren, was de gedachte. Niet alleen in ons team, ook bij toeleveranciers en klanten. De basis van het bedrijf was prima, maar ik wilde mee in de ontwikkelingen, ook met investeringen en opleidingen. Samen met Bärbel heb ik op papier gezet aan welke vereiste kennis en opleidingen het ontbrak. Zo hadden we bijvoorbeeld geen eerste autoschadetechnicus en besloten we een van onze medewerkers die mogelijkheid te bieden. Ik ben er echt trots op dat hij met vlag en wimpel is geslaagd.

Er was niets afgesproken over wat we zouden doen als er iets met Hans zou gebeuren

Ondertussen is een tweede teamlid ook begonnen met de training. Zoiets zorgt ook voor de juiste spirit in het team en het maakt je weer beter als bedrijf. Ondertussen hadden we ook nog twee goede vakmannen rondlopen op de spuiterij, die uitstekend werk leveren, maar nog geen officieel papiertje hadden. Ook dat hebben we in orde gemaakt. Zij hebben het traject Erkenning van Verworven Competenties (EVC) autospuiter inmiddels doorlopen en daarnaast hebben we ook geïnvesteerd in trainingen voor EV’s.”

Het roer om

“De afspraak met Hans was dat ik in ieder geval tot september 2020 de boel draaiende zou houden. Hans zat toen middenin zijn revalidatie en was zelf niet in staat om plannen te maken. Daarom schreef ik een ‘plan B’. Ik wilde het bedrijf graag naar een hoger niveau brengen en verder doorpakken. Dat nam ik mee in het plan, inclusief de vastlegging van meer bevoegdheden zodat ik ook makkelijker beslissingen kan nemen. Dat resulteerde in mijn functie als operationeel directeur. Vanaf dat moment ging het roer nog verder om.”

“Ik wilde zelf graag dat er functioneringsgesprekken zouden worden gevoerd. Dat gebeurde tot dan toe weinig tot nooit. Ik denk dat veel leidinggevenden geen confronterende gesprekken durven te voeren met hun teamleden. Om die gesprekken toegankelijk te maken, heb ik voor elk teamlid een persoonlijk verhaal geschreven. Dat deed ik ‘s avonds thuis, zodat ik er in alle rust over na kon denken. In die verhalen was ik eerlijk en recht op de man af. Wat ik in mensen erg waardeer, wat er beter kan en hoe de samenwerking gaat.

Vanaf het moment dat ik de investering doorzette, groeide het vertrouwen

Aan het begin van het gesprek schoof ik die verhalen onder hun neus en wachtte ik hun reactie af. Dat zorgde ervoor dat ze me vertelden waar ze tegenaan liepen, wat ze anders wilden en wat ze wilden verbeteren. Ik wilde hen vooral zelf laten praten en probeerde zelf zoveel mogelijk mijn mond te houden. Dat bleek een gouden greep. Mensen waren oprecht verbaasd wat ik over hen had geschreven. Ze voelden zich gewaardeerd en serieus genomen. Eén van hen liet het aan zijn vrouw lezen en die knikte alleen maar dat alles helemaal klopte. En alle afspraken die we maakten, ben ik nagekomen. Een man een man, een woord een woord.”

Over schadebedrijf Kranenburg

Schadebedrijf Kranenburg, opgericht in 1932, is gevestigd in Mijdrecht. Met dga Hans Kranenburg is het familiebedrijf in handen van de vierde generatie. Het bedrijf is aangesloten bij schadeketen Schadenet en profileert zich als een allround schadebedrijf, waar zowel reguliere als cosmetische schades aan personenauto’s en bedrijfsbusjes worden gerepareerd. Ook is er de mogelijkheid om vrachtwagens te spuiten, voorheen was in het pand namelijk een vrachtwagengarage gevestigd, wat het hoge plafond verklaart.
Kranenburg heeft een Toyota merkerkenning.

Inrichting: Twee spuitcabines; Uno Liner richtbank; Celette mallen richtbak, Launch X-931 No Touch wiel-uitlijner; Lauch X431 ADAS Pro kalibratie.
Aantal medewerkers: 8
Aantal doorgangen: 35 per week

In één keer goed

“Behalve de nieuwe richtbank, wilde ik ook graag investeren in contactloos uitlijnen. Al zaten we volop in de coronapandemie, ik wilde graag werken aan de toekomst en gelukkig gaf Hans die mogelijkheid en ging hij akkoord met de investering. Met deze techniek kunnen we snel en efficiënt een uitlijndiagnose maken. Om het compleet te maken, hebben we ook geïnvesteerd in kalibratieapparatuur. Die gebruiken we behalve voor onze eigen werkplaats ook voor andere bedrijven in de buurt. En daarmee hebben we ook de merkerkenning van Toyota veiliggesteld.”

“Om alles in één keer goed te doen, gebruikten we de verloren uren om alles op te knappen. De eerste verdieping werd niet veel gebruikt en hebben we helemaal gestript en vernieuwd. We zijn een typisch familiebedrijf dat al vier generaties lang van de familie Kranenburg is. Een heleboel spullen die we hebben gevonden, hebben we in een vitrinekast uitgestald zodat die geschiedenis ook weer bij het bedrijf hoort.”

Onverwacht 

“Hans is nog altijd niet in staat om te werken en het is nog steeds onduidelijk hoe dat op de lange termijn zal zijn. Er is maar één ding dat ik mijn team voorhoud: jongens, we zijn er nog, ondanks alles. We hebben het met elkaar wel voor elkaar gekregen dat het bedrijf goed draait. De klanten zijn tevreden en opdrachtgevers weten ons te vinden.”

“Als er ernstige, onverwachte dingen in het bedrijf gebeuren, merk je direct dat de interne machtsverhoudingen verschuiven en de sfeer verandert. Het valt niet mee om daar goed doorheen te komen. Daarom is het ook zo belangrijk om een plan B te hebben en de zaken goed te regelen voor het geval het fout gaat. Zelf ben ik hier ook door veranderd. Voorheen was ik ongenuanceerder, nu heb ik geleerd om soms diplomatiek te zijn. En als leidinggevende moet je aan zelfreflectie doen. Ik weet dat ik niet altijd de gemakkelijkste ben. In mijn eentje had ik dit nooit voor elkaar gekregen, daar heb je een goed team voor nodig. Dat moet je ook weten van elkaar.”

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.