Herstelketen 123Ruit: ‘Werkvoorraad loopt snel terug, zeker in Brabant’

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Stefan Clijnk (123Ruit) vreest dat voorraad ruitherstelwerk snel opdroogt. (Foto: 123Ruit)

Bij autoruitherstellers dreigt het werk snel op te drogen en loopt het aanbod drastisch terug, zeker in Brabant. “Ik zie een behoorlijk verschil tussen bedrijven boven en beneden de rivieren. Boven de rivieren lijkt het allemaal nog aardig door te lopen, terwijl het werkaanbod in Brabant echt drastisch terugloopt sinds deze week. De afgelopen dagen is het aantal nieuwe opdrachten in ons bedrijf wel met zo’n 60 procent teruggelopen op onze vestiging”, zegt Stefan Clijnk, voorzitter van het landelijke netwerk 123Ruit van 40 onafhankelijke ruitherstellers en eigenaar van ruitherstelbedrijf Carwin in Eindhoven.

Arbeidstijdverkorting

Volgens Clijnk heeft ruitherstelbranche relatief weinig werkvoorraad en wordt in vergelijking met carrosserieherstel met veel kortere afspraaktermijnen gewerkt. “Wij werken met een planning van dagen. Dus dat betekent nu dat de werkvoorraad al aardig begint op te drogen en er weinig nieuw werk bijkomt.”

Clijnk zegt in ieder geval heel blij te zijn met overheidsmaatregelen. “Het is fijn te merken dat de overheid hier zijn verantwoordelijkheid neemt. Alle ondernemers zitten nu in hetzelfde schuitje. Het is te hopen dat we met elkaar de economische schade nog een beetje beperkt kunnen houden. Maar in een extreme situatie als deze kan niemand daarop vooruit lopen.”

Zelf bekijkt Clijnk van dag tot dag de stand van zaken in zijn eigen bedrijf samen met zijn 6 medewerkers. “We proberen de verschillende scenario’s te bespreken en als het werk drastisch terugloopt, ga ik mijn capaciteit aanpassen en arbeidstijdverkorting aanvragen.”

Zelfde probleem

Wat betreft de aanlevering van autoruiten via ruitleverancier Pilkington bijvoorbeeld, zegt Clijnk geen problemen te ondervinden. “Alle grote toeleveranciers hebben hun zaken goed onder controle en leveren volgens afspraak uit.” Wat betreft de gestuurde glasschadestroom vanuit landelijke opdrachtgevers, zoals leasemaatschappijen, waar het netwerk van 123Ruit ook voor werkt, lijkt het werk wel gestaag minder te worden. “We hebben allemaal met dezelfde problemen te maken.” 

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Herstelketen 123Ruit: ‘Werkvoorraad loopt snel terug, zeker in Brabant’ | Automotive Online

Herstelketen 123Ruit: ‘Werkvoorraad loopt snel terug, zeker in Brabant’

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Stefan Clijnk (123Ruit) vreest dat voorraad ruitherstelwerk snel opdroogt. (Foto: 123Ruit)

Bij autoruitherstellers dreigt het werk snel op te drogen en loopt het aanbod drastisch terug, zeker in Brabant. “Ik zie een behoorlijk verschil tussen bedrijven boven en beneden de rivieren. Boven de rivieren lijkt het allemaal nog aardig door te lopen, terwijl het werkaanbod in Brabant echt drastisch terugloopt sinds deze week. De afgelopen dagen is het aantal nieuwe opdrachten in ons bedrijf wel met zo’n 60 procent teruggelopen op onze vestiging”, zegt Stefan Clijnk, voorzitter van het landelijke netwerk 123Ruit van 40 onafhankelijke ruitherstellers en eigenaar van ruitherstelbedrijf Carwin in Eindhoven.

Arbeidstijdverkorting

Volgens Clijnk heeft ruitherstelbranche relatief weinig werkvoorraad en wordt in vergelijking met carrosserieherstel met veel kortere afspraaktermijnen gewerkt. “Wij werken met een planning van dagen. Dus dat betekent nu dat de werkvoorraad al aardig begint op te drogen en er weinig nieuw werk bijkomt.”

Clijnk zegt in ieder geval heel blij te zijn met overheidsmaatregelen. “Het is fijn te merken dat de overheid hier zijn verantwoordelijkheid neemt. Alle ondernemers zitten nu in hetzelfde schuitje. Het is te hopen dat we met elkaar de economische schade nog een beetje beperkt kunnen houden. Maar in een extreme situatie als deze kan niemand daarop vooruit lopen.”

Zelf bekijkt Clijnk van dag tot dag de stand van zaken in zijn eigen bedrijf samen met zijn 6 medewerkers. “We proberen de verschillende scenario’s te bespreken en als het werk drastisch terugloopt, ga ik mijn capaciteit aanpassen en arbeidstijdverkorting aanvragen.”

Zelfde probleem

Wat betreft de aanlevering van autoruiten via ruitleverancier Pilkington bijvoorbeeld, zegt Clijnk geen problemen te ondervinden. “Alle grote toeleveranciers hebben hun zaken goed onder controle en leveren volgens afspraak uit.” Wat betreft de gestuurde glasschadestroom vanuit landelijke opdrachtgevers, zoals leasemaatschappijen, waar het netwerk van 123Ruit ook voor werkt, lijkt het werk wel gestaag minder te worden. “We hebben allemaal met dezelfde problemen te maken.” 

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.