5 vragen aan Stefan Clijnk, voorzitter 123Ruit

Stefan Clijnk (123Ruit): We laten ons niet vermorzelen

5 vragen aan • De glasmarkt is volop in beweging. Het vervangen van ruiten wordt steeds specialistischer, de marges zijn krap en toch zijn er meerdere nieuwe toetreders. 123Ruit, een groeiend netwerk van onafhankelijke ruitherstelbedrijven, aast ook op stevige positie in deze markt. Automotive stelde vijf vragen aan 123Ruit-voorzitter Stefan Clijnk.
Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Stefan Clijnk, voorzitter 123Ruit: "Bedrijven die ruitherstel erbij doen, horen niet in ons netwerk." (Foto: 123Ruit)

Het netwerk van 123Ruit telde eind 2021 51 vestigingen, mede door de aansluiting van negen nieuwe aansluitingen, waaronder acht voormalige vestigingen van Glasgarage, de formule die er vorig jaar mee stopte. 123Ruit manifesteert zich nadrukkelijk als een onafhankelijk keten van zelfstandig ruitherstelspecialisten die zich gezamenlijk sterker wil presenteren bij landelijke opdrachtgevers en verzekeraars.

Die landelijke dekking is nu een feit. Hoe kun je dat als netwerk verzilveren? 

“We verwachten meer volume en meer omzet binnen te halen. Sinds 1 januari van dit jaar zijn we nu ook als één van de landelijke ruitherstelpartijen aangesloten bij Centraal Beheer, Glasgarant en de Noordhollandse, terwijl we al afspraken hadden met onder andere Univé, ZLM en NKC Camperverzekering. Het is lastig om in te schatten, mede door de coronacrisis en de lockdown, wat het precies zal opleveren, maar wij denken dat een verdubbeling van de omzet voor dit jaar haalbaar moet zijn. Voor consumenten zijn we een relatief onbekend partij, naast een marktleider (Carglass, red) met veel naamsbekendheid. We zijn druk bezig om te kijken hoe we onze bekendheid kunnen vergroten.”

123Ruit begon in 2016 met 26 bedrijven en profileert zich als een keten van onafhankelijke ruitherstelspecialisten. Wat moet van de formule een succes maken?

“Heel snel nadat we startten, werd ons duidelijk hoe belangrijk een eigen callcenter is dat 24-7 bereikbaar is. Destijds was 80 procent van de telefoontjes namelijk niet standaard en ging het onder andere om paniektelefoontjes van mensen die ergens in het buitenland stonden met een camper met een kapotte voorruit. Wij deden in de beginjaren namelijk veel herstel van camperruiten: dat is het moeilijkste segment in ruitherstel.

Ik wil niet betutteld worden

Dan is het erg belangrijk dat je callcentermedewerkers hebt die de vrijheid krijgen om mee te denken aan een oplossing. Het gaat er bij ons niet om hoe lang zo’n telefoontje duurt, als het probleem voor de klant maar wordt opgelost. Dat is een grote meerwaarde. Het heeft tot hoge klanttevredenheidscijfers geleid en voor veel vertrouwen gezorgd onder verzekeraars en landelijke opdrachtgevers. Die hebben de eerste jaren de kat uit de boom gekeken. Ik vind het heel begrijpelijk dat je je als club eerst moet bewijzen.”

Hoe bewaar je als keten de juiste balans tussen zelfstandig ondernemerschap en gezamenlijkheid?

“Het regionaal ondernemerschap, is essentieel, naast onze centrale aanpak. Alle vestigingen moeten nadrukkelijk hun eigen lokale markt bedienen. Het zijn allemaal gemotiveerde ondernemers die wij niets hoeven te vertellen over het ondernemerschap. Dat kunnen ze zelf dondersgoed. Zelf wil ik ook niet betutteld worden wat ik wel of niet moet doen in mijn bedrijf (Carwin Eindhoven, red). De eigen bedrijfsnaam staat voorop, daarna 123Ruit.”

“Wat ons bindt, is dat we ons als zelfstandig ondernemers niet willen laten vermorzelen door grote partijen. Door het gezamenlijke netwerk komen we aan tafel bij opdrachtgevers, dat lukt je als zelfstandig ondernemer niet. Alles begint voor ons bij de basis: het zetten van een ruit. Daaromheen zijn we gaan organiseren wat we vonden dat nodig was om sterker en krachtiger te worden voor de toekomst. En zo denken we nog steeds. Uniformiteit komt bij ons niet terug in dezelfde werkkleding bijvoorbeeld. Op onze uitingen vind je ook monteurs met een te grote trui aan. Daar draait het niet om: wel om de kwaliteit van zijn werk.”

Hoe kijk jij aan tegen de branchevervaging die al langer gaande is in de ruitherstelmarkt. Vorig jaar kwam bijvoorbeeld ook nieuwkomer Dealerglass op de markt?

“Ik vind het paradoxaal dat zich juist op het moment dat ruitherstelwerk steeds specialistischer en ingewikkelder wordt, er zoveel nieuwe partijen de ruitherstelmarkt betreden. Deels komt dat, denk ik, omdat het onzeker is hoe de schademarkt zich zal ontwikkelen: we houden allemaal rekening met minder schades en minder onderhoud, maar wat dat precies zal gaan betekenen, is niet duidelijk.”

Wordt het niet steeds moeilijker voor zelfstandig ruitherstelspecialisten om te kunnen blijven investeren in kennis en apparatuur?

“Zolang je genoeg volume en marge maakt, is dat haalbaar voor een ruitspecialist. Als ondernemer in deze sector moet je onder ogen zien dat je niet alles meer zelf kunt doen. Je hebt samenwerking nodig, ook om technische kennis en kunde met elkaar te kunnen delen. Voor ons netwerk selecteren we streng op kwaliteit, in alle opzichten. Het eerste vereiste is dat je zelf kunt kalibreren; als specialist kun je niet zonder kalibratieapparatuur. Bedrijven die ruitherstel er denken bij te kunnen doen, horen beslist niet thuis in ons netwerk.”

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Stefan Clijnk (123Ruit): We laten ons niet vermorzelen | Automotive Online
5 vragen aan Stefan Clijnk, voorzitter 123Ruit

Stefan Clijnk (123Ruit): We laten ons niet vermorzelen

5 vragen aan • De glasmarkt is volop in beweging. Het vervangen van ruiten wordt steeds specialistischer, de marges zijn krap en toch zijn er meerdere nieuwe toetreders. 123Ruit, een groeiend netwerk van onafhankelijke ruitherstelbedrijven, aast ook op stevige positie in deze markt. Automotive stelde vijf vragen aan 123Ruit-voorzitter Stefan Clijnk.
Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Stefan Clijnk, voorzitter 123Ruit: "Bedrijven die ruitherstel erbij doen, horen niet in ons netwerk." (Foto: 123Ruit)

Het netwerk van 123Ruit telde eind 2021 51 vestigingen, mede door de aansluiting van negen nieuwe aansluitingen, waaronder acht voormalige vestigingen van Glasgarage, de formule die er vorig jaar mee stopte. 123Ruit manifesteert zich nadrukkelijk als een onafhankelijk keten van zelfstandig ruitherstelspecialisten die zich gezamenlijk sterker wil presenteren bij landelijke opdrachtgevers en verzekeraars.

Die landelijke dekking is nu een feit. Hoe kun je dat als netwerk verzilveren? 

“We verwachten meer volume en meer omzet binnen te halen. Sinds 1 januari van dit jaar zijn we nu ook als één van de landelijke ruitherstelpartijen aangesloten bij Centraal Beheer, Glasgarant en de Noordhollandse, terwijl we al afspraken hadden met onder andere Univé, ZLM en NKC Camperverzekering. Het is lastig om in te schatten, mede door de coronacrisis en de lockdown, wat het precies zal opleveren, maar wij denken dat een verdubbeling van de omzet voor dit jaar haalbaar moet zijn. Voor consumenten zijn we een relatief onbekend partij, naast een marktleider (Carglass, red) met veel naamsbekendheid. We zijn druk bezig om te kijken hoe we onze bekendheid kunnen vergroten.”

123Ruit begon in 2016 met 26 bedrijven en profileert zich als een keten van onafhankelijke ruitherstelspecialisten. Wat moet van de formule een succes maken?

“Heel snel nadat we startten, werd ons duidelijk hoe belangrijk een eigen callcenter is dat 24-7 bereikbaar is. Destijds was 80 procent van de telefoontjes namelijk niet standaard en ging het onder andere om paniektelefoontjes van mensen die ergens in het buitenland stonden met een camper met een kapotte voorruit. Wij deden in de beginjaren namelijk veel herstel van camperruiten: dat is het moeilijkste segment in ruitherstel.

Ik wil niet betutteld worden

Dan is het erg belangrijk dat je callcentermedewerkers hebt die de vrijheid krijgen om mee te denken aan een oplossing. Het gaat er bij ons niet om hoe lang zo’n telefoontje duurt, als het probleem voor de klant maar wordt opgelost. Dat is een grote meerwaarde. Het heeft tot hoge klanttevredenheidscijfers geleid en voor veel vertrouwen gezorgd onder verzekeraars en landelijke opdrachtgevers. Die hebben de eerste jaren de kat uit de boom gekeken. Ik vind het heel begrijpelijk dat je je als club eerst moet bewijzen.”

Hoe bewaar je als keten de juiste balans tussen zelfstandig ondernemerschap en gezamenlijkheid?

“Het regionaal ondernemerschap, is essentieel, naast onze centrale aanpak. Alle vestigingen moeten nadrukkelijk hun eigen lokale markt bedienen. Het zijn allemaal gemotiveerde ondernemers die wij niets hoeven te vertellen over het ondernemerschap. Dat kunnen ze zelf dondersgoed. Zelf wil ik ook niet betutteld worden wat ik wel of niet moet doen in mijn bedrijf (Carwin Eindhoven, red). De eigen bedrijfsnaam staat voorop, daarna 123Ruit.”

“Wat ons bindt, is dat we ons als zelfstandig ondernemers niet willen laten vermorzelen door grote partijen. Door het gezamenlijke netwerk komen we aan tafel bij opdrachtgevers, dat lukt je als zelfstandig ondernemer niet. Alles begint voor ons bij de basis: het zetten van een ruit. Daaromheen zijn we gaan organiseren wat we vonden dat nodig was om sterker en krachtiger te worden voor de toekomst. En zo denken we nog steeds. Uniformiteit komt bij ons niet terug in dezelfde werkkleding bijvoorbeeld. Op onze uitingen vind je ook monteurs met een te grote trui aan. Daar draait het niet om: wel om de kwaliteit van zijn werk.”

Hoe kijk jij aan tegen de branchevervaging die al langer gaande is in de ruitherstelmarkt. Vorig jaar kwam bijvoorbeeld ook nieuwkomer Dealerglass op de markt?

“Ik vind het paradoxaal dat zich juist op het moment dat ruitherstelwerk steeds specialistischer en ingewikkelder wordt, er zoveel nieuwe partijen de ruitherstelmarkt betreden. Deels komt dat, denk ik, omdat het onzeker is hoe de schademarkt zich zal ontwikkelen: we houden allemaal rekening met minder schades en minder onderhoud, maar wat dat precies zal gaan betekenen, is niet duidelijk.”

Wordt het niet steeds moeilijker voor zelfstandig ruitherstelspecialisten om te kunnen blijven investeren in kennis en apparatuur?

“Zolang je genoeg volume en marge maakt, is dat haalbaar voor een ruitspecialist. Als ondernemer in deze sector moet je onder ogen zien dat je niet alles meer zelf kunt doen. Je hebt samenwerking nodig, ook om technische kennis en kunde met elkaar te kunnen delen. Voor ons netwerk selecteren we streng op kwaliteit, in alle opzichten. Het eerste vereiste is dat je zelf kunt kalibreren; als specialist kun je niet zonder kalibratieapparatuur. Bedrijven die ruitherstel er denken bij te kunnen doen, horen beslist niet thuis in ons netwerk.”

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.