Verwijderen roetfilter opnieuw strafbaar

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:

Dat schrijft Staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur en Milieu in een brief aan de Tweede Kamer.

Het verbod gaat in op 1 juli, met een overgangsperiode van een klein jaar. Vanaf 20 mei 2018 worden dieselauto’s met een af-fabriek roetfilter, maar dat is verwijderd of niet functioneert, afgekeurd bij de apk. Tot doe tijd hebben eigenaren de tijd om eventueel verwijderde systemen van hun auto te laten herstellen.

Uitzonderingen

Het verbod geld voor dieselpersonenauto’s vanaf bouwjaar 2011, dieselbestellers vanaf bouwjaar 2012 en voor vrachtwagen wordt bouwjaar 2014 gehanteerd. Voor voertuigen die voor tijd zijn gebouwd maar wel een af-fabriek roetfilter hebben, gaat een uitzondering gelden. 

“In de praktijk is gebleken dat bij een deel van deze voertuigen kinderziektes voorkomen die alleen met filterverwijdering kunnen worden opgelost”, schrijft de staatssecretaris in haar brief. Een verwijderd filter moet wel als een wijziging van de constructie door de RDW worden goedgekeurd en in het kentekenregister vastgelegd. Verder wil Dijksma voor deze auto’s een mrb-toeslag invoeren vanwege de hogere fijnstofuitstoot.

Controleren

Een van de belangrijkste hindernissen van het verbod en ook de reden voor het schrappen destijds is de handhaving. Of een roetfilter nog werkt is lastig te controleren. De staatssecretaris stelt voor om het vooralsnog bij een visuele inspectie te houden bij de apk-keuring en bij politiecontroles. In een later stadium moet een meting aan de uitlaatpijp uitsluitsel geven, maar op dit moment wordt nog door de RDW onderzocht welk meetmiddel hiervoor het meest geschikt is. 

Lees hierover meer in het maartnummer van Automotive Werkplaats.

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.

Verwijderen roetfilter opnieuw strafbaar | Automotive Online

Verwijderen roetfilter opnieuw strafbaar

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:

Dat schrijft Staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur en Milieu in een brief aan de Tweede Kamer.

Het verbod gaat in op 1 juli, met een overgangsperiode van een klein jaar. Vanaf 20 mei 2018 worden dieselauto’s met een af-fabriek roetfilter, maar dat is verwijderd of niet functioneert, afgekeurd bij de apk. Tot doe tijd hebben eigenaren de tijd om eventueel verwijderde systemen van hun auto te laten herstellen.

Uitzonderingen

Het verbod geld voor dieselpersonenauto’s vanaf bouwjaar 2011, dieselbestellers vanaf bouwjaar 2012 en voor vrachtwagen wordt bouwjaar 2014 gehanteerd. Voor voertuigen die voor tijd zijn gebouwd maar wel een af-fabriek roetfilter hebben, gaat een uitzondering gelden. 

“In de praktijk is gebleken dat bij een deel van deze voertuigen kinderziektes voorkomen die alleen met filterverwijdering kunnen worden opgelost”, schrijft de staatssecretaris in haar brief. Een verwijderd filter moet wel als een wijziging van de constructie door de RDW worden goedgekeurd en in het kentekenregister vastgelegd. Verder wil Dijksma voor deze auto’s een mrb-toeslag invoeren vanwege de hogere fijnstofuitstoot.

Controleren

Een van de belangrijkste hindernissen van het verbod en ook de reden voor het schrappen destijds is de handhaving. Of een roetfilter nog werkt is lastig te controleren. De staatssecretaris stelt voor om het vooralsnog bij een visuele inspectie te houden bij de apk-keuring en bij politiecontroles. In een later stadium moet een meting aan de uitlaatpijp uitsluitsel geven, maar op dit moment wordt nog door de RDW onderzocht welk meetmiddel hiervoor het meest geschikt is. 

Lees hierover meer in het maartnummer van Automotive Werkplaats.

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.