‘Wagenpark vergroent sneller dankzij klimaatakkoord’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dit weekend hebben de 195 landen die deelnamen aan de VN-klimaattop in Parijs een bindend akkoord aangenomen waarin staat dat de aarde niet meer dan twee graden mag opwarmen, met 1,5 graad als streefdoel. Het akkoord gaat per 2020 in en is juridisch bindend.

Staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur en Milieu noemt het tekenen van het akkoord een historisch moment. “Er is een geweldige prestatie geleverd door voor het eerst in de geschiedenis een voor alle landen geldend juridisch bindend klimaatakkoord te sluiten.”

Iedereen volledig elektrisch
De in het akkoord gestelde eisen – onder andere dat alle landen CO2-neutraal werken – hebben gevolgen voor alle branches, zegt Maarten van Biezen, woordvoerder bij Natuur en Milieu. “Daarvoor moet een versnelde omslag plaatsvinden naar elektrisch rijden. Dan hebben we het over autovervoer, maar ook over transport en distributie in steden. En die energie zal ook groen gewonnen moeten worden. We moeten af van fossiele brandstoffen en overstappen op wind- en zonne-energie.”

Dat vanaf volgend jaar de bijtelling voor zuinigere auto’s wordt aangescherpt, ziet Van Biezen niet als een probleem. “Op de zakelijke markt moeten we het hebben van volledig elektrische auto’s (die blijven een lage bijtellingscategorie houden, red). Door de marktontwikkelingen zal dit voor steeds meer mensen bereikbaar worden. Nu is het alleen nog wachten op een antwoord van de Kamer over hoe de particulier kan worden gestimuleerd over te stappen op elektrisch, bijvoorbeeld met een aankooppremie.”

Er moet dus versneld worden ingezet op emissievrij rijden, maar hoe snel is snel? “In 2025 is elektrisch rijden gemeengoed. De kans dat je dan een EV koopt als je een auto aanschaft, is heel groot”, denkt Van Biezen. 

Acea: we doen al zo veel
De Europese branchevereniging van autofabrikanten, Acea, geeft op dit moment geen reactie op het klimaatakkoord. De perswoordvoerder verwijst naar de statements die Acea heeft afgegeven voorafgaand aan de klimaattop.

In deze statements benadrukt Acea dat de fabrikanten de afgelopen decenia veel CO2-reductie hebben gerealiseerd. Ook de uitstoot van andere schadelijke stoffen is sterk teruggebracht. De vereniging riep verder op te kijken naar een breed spectrum aan mogelijke oplossingen voor klimaatproblemen. 

Acea benadrukte verder het belang van dieselaandrijving in de strijd tegen klimaatverandering, aangezien dieselvoertuigen minder CO2 uitstoten dan benzine-aangedreven auto`s. Ook stelt Acea nogmaals dat het mee werkt aan het zo snel mogelijk invoeren van Real Driving Emission tests

Acea reageert nog niet inhoudelijk op het klimaatakkoord omdat er nog geen concreet beleid is geformuleerd om de doelen te halen.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

‘Wagenpark vergroent sneller dankzij klimaatakkoord’ | Automotive Online

‘Wagenpark vergroent sneller dankzij klimaatakkoord’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dit weekend hebben de 195 landen die deelnamen aan de VN-klimaattop in Parijs een bindend akkoord aangenomen waarin staat dat de aarde niet meer dan twee graden mag opwarmen, met 1,5 graad als streefdoel. Het akkoord gaat per 2020 in en is juridisch bindend.

Staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur en Milieu noemt het tekenen van het akkoord een historisch moment. “Er is een geweldige prestatie geleverd door voor het eerst in de geschiedenis een voor alle landen geldend juridisch bindend klimaatakkoord te sluiten.”

Iedereen volledig elektrisch
De in het akkoord gestelde eisen – onder andere dat alle landen CO2-neutraal werken – hebben gevolgen voor alle branches, zegt Maarten van Biezen, woordvoerder bij Natuur en Milieu. “Daarvoor moet een versnelde omslag plaatsvinden naar elektrisch rijden. Dan hebben we het over autovervoer, maar ook over transport en distributie in steden. En die energie zal ook groen gewonnen moeten worden. We moeten af van fossiele brandstoffen en overstappen op wind- en zonne-energie.”

Dat vanaf volgend jaar de bijtelling voor zuinigere auto’s wordt aangescherpt, ziet Van Biezen niet als een probleem. “Op de zakelijke markt moeten we het hebben van volledig elektrische auto’s (die blijven een lage bijtellingscategorie houden, red). Door de marktontwikkelingen zal dit voor steeds meer mensen bereikbaar worden. Nu is het alleen nog wachten op een antwoord van de Kamer over hoe de particulier kan worden gestimuleerd over te stappen op elektrisch, bijvoorbeeld met een aankooppremie.”

Er moet dus versneld worden ingezet op emissievrij rijden, maar hoe snel is snel? “In 2025 is elektrisch rijden gemeengoed. De kans dat je dan een EV koopt als je een auto aanschaft, is heel groot”, denkt Van Biezen. 

Acea: we doen al zo veel
De Europese branchevereniging van autofabrikanten, Acea, geeft op dit moment geen reactie op het klimaatakkoord. De perswoordvoerder verwijst naar de statements die Acea heeft afgegeven voorafgaand aan de klimaattop.

In deze statements benadrukt Acea dat de fabrikanten de afgelopen decenia veel CO2-reductie hebben gerealiseerd. Ook de uitstoot van andere schadelijke stoffen is sterk teruggebracht. De vereniging riep verder op te kijken naar een breed spectrum aan mogelijke oplossingen voor klimaatproblemen. 

Acea benadrukte verder het belang van dieselaandrijving in de strijd tegen klimaatverandering, aangezien dieselvoertuigen minder CO2 uitstoten dan benzine-aangedreven auto`s. Ook stelt Acea nogmaals dat het mee werkt aan het zo snel mogelijk invoeren van Real Driving Emission tests

Acea reageert nog niet inhoudelijk op het klimaatakkoord omdat er nog geen concreet beleid is geformuleerd om de doelen te halen.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.