EU autofabrikanten tegen vrije handel met Japan
Een vrijhandelsovereenkomst met Japan zou het voor Japanse autofabrikanten makkelijker maken om auto’s te verkopen in Europa. Maar volgens Europese autobouwers geldt hetzelfde andersom niet voor hen. Dat meldt Automotive News Europe.
Zuid-Korea
In 2011 sloten de Europese Unie en Zuid-Korea een handelsovereenkomst waarbij de importtarieven voor Hyundai, Kia en Chevrolet 10 procent verlaagd werden. De verkoop van deze merken in Europa kreeg hierdoor een boost en er ontstond een prijzenoorlog.
In 2010 werden er 294.013 auto’s geïmporteerd vanuit Zuid-Korea. Tot 2012 nam dit aantal toe tot 402.062 exemplaren terwijl de import vanuit alle andere landen dat jaar daalde, met een totale daling van 11 procent. Volgens Acea is Zuid-Korea op dit moment het land dat de meeste auto’s importeert in Europa.
Eisen
De EU-lidstaten zullen naar verwachting op 23 mei een besluit nemen over de voortzetting van de handelsbesprekingen. Een van de eisen die de EU aan Japan stelt is dat het een einde maakt aan de fiscale voorkeursbehandeling voor in eigen land geproduceerde auto’s met een lichte motor.
Acea heeft als aanvullende voorwaarde dat Japan de door de EU toegepaste internationale veiligheids- en milieu-eisen aanhoudt in plaats van vast te blijven houden aan de Japanse regels.
Voorkeursbehandeling
Volgens de branchevereniging zorgt de fiscale voorkeursbehandeling ervoor dat kleine Europese auto’s buitengesloten worden op de Japanse automarkt.
“Essentieel voor het slechten van de handelsbarrières is om eerst te bereiken dat een in Europa geproduceerd voertuig met een Europese typegoekuring in Japan wordt toegelaten zonder aanvullende tests of modificaties”, aldus Acea.