Miljoenennota 2008: extreme maatregelen roetfilters

Redactie Redactie
• Laatste update:

Het verschil zal in de duizenden euro’s lopen.
RTL noemt als voorbeeld twee bestelauto’s van 20.000 euro. Die met roetfilter gaat 18.000 kosten, die zonder roetfilter 24.000 euro. Daarnaast zit er volgens RTL een hogere wegenbelasting voor auto’s zonder roetfilter in de planning, dit moet dienen als stimuleringsmaatregel voor retrofit-filters. Peter Janssen, directeur van de RAI Vereniging, reageert met afgrijzen. “Als dit klopt is het een dramatische zet. Je gaat in praktijk auto’s die je volgens Europese wetgeving tot 2011 mag verkopen, die volledig aan Europese typegoedkeuringen voldoen, in Nederland onverkoopbaar maken. Een zeer slechte zaak. Bovendien is al bijna 70% van de nieuwe auto’s voorzien van roetfilter en dat percentage stijgt.”
Volgens Janssen worden merken die hebben besloten zich eerder te richten op de ontwikkeling van Euro-V motoren, op deze manier gestraft. Bovag-woordvoerder Paul de Waal vindt dat Nederland voor de muziek uit probeert te lopen. “De overheid heeft eerder bot gevangen toen ze roetfilters wilde verplichten, nu probeert ze het op deze manier. Maar deze maatregel is zodanig marktverstorend, dat je sommige merken onevenredig benadeelt. Je kunt als overheid beter een sloopregeling invoeren om oudere zeer vervuilende modellen van de weg te halen. De branche heeft eerder aangegeven daar aan te willen meewerken.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.