Stichting Car Claim daagt ook Renault

Emissiefraude • In de collectieve procedure vordert de stichting een collectieve schadevergoeding van Renault en de Nederlandse importorganisatie en dealers.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Foto: Shutterstock

Stichting Car Claim daagt fabrikant Renault en de Nederlandse importorganisatie en dealers voor de rechter vanwege de sjoemeldieselaffaire. Dat meldt de organisatie vandaag. De stichting probeerde naar eigen zeggen eerst met de fabrikant om tafel te gaan, maar die weigerde dat. 

De stichting, die eerder dit jaar een grote rechterlijke overwinning boekte in een vergelijkbare zaak tegen de Volkswagen-organisatie, stelt dat recent duidelijk werd Renault en Dacia sjoemelsoftware in hun dieselauto’s hebben geïnstalleerd.

In de collectieve procedure vordert de stichting een collectieve schadevergoeding van Renault en de Nederlandse importorganisatie en dealers omdat zij onrechtmatig hebben gehandeld. “De stichting vraagt de rechtbank om vast te stellen dat de sjoemeldiesels van Renault en Dacia niet de eigenschappen bezitten die automobilisten bij de aanschaf van de auto mochten verwachten (non-conformiteit). Als gevolg van deze non-conformiteit hebben kopers en leaserijders te veel betaald. De stichting vordert dit teveel betaalde bedrag terug van de betrokken Nederlandse autodealers van Renault”, schrijft de organisatie. 

Schadevergoeding

De duizenden Nederlandse sjoemeldieselbezitters hebben recht op een schadevergoeding tussen de 1.500 en 3.000 euro, bepaalde de rechtbank in een zaak die de stichting aanspande tegen de Volkswagen-organisatie (over hoe de kosten binnen de organisatie verdeeld moeten worden tussen fabrikant, importeur en dealer meldt de rechter niet). Die tekende daar hoger beroep tegen aan.

Stichting-voorzitter Guido van Woerkom liet weten in deze zaak uit te zijn op een schikking. “Het is ondoenlijk om per geval te bepalen wat de precieze schade is, dan zouden er duizenden afzonderlijke rechtszaken moeten worden gevoerd. De consumenten zullen echter zelf nog een procedure moeten voeren op basis van dit vonnis. De wet voorziet in de mogelijkheid dat Car Claim met de autofabrikanten en de autodealers gaat overleggen over een overeenkomst tot vergoeding van schade, die vervolgens voor alle autobezitters verbindend verklaard kan worden.” 

Ook tegen Mercedes loopt een claim van de organisatie.

De procedures worden gevoerd onder de nieuwe Wet afwikkeling massaschade in collectieve actie (WAMCA. Deze wet maakt het gemakkelijker om geleden schade collectief af te wikkelen via de Nederlandse rechter.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Stichting Car Claim daagt ook Renault | Automotive Online

Stichting Car Claim daagt ook Renault

Emissiefraude • In de collectieve procedure vordert de stichting een collectieve schadevergoeding van Renault en de Nederlandse importorganisatie en dealers.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Foto: Shutterstock

Stichting Car Claim daagt fabrikant Renault en de Nederlandse importorganisatie en dealers voor de rechter vanwege de sjoemeldieselaffaire. Dat meldt de organisatie vandaag. De stichting probeerde naar eigen zeggen eerst met de fabrikant om tafel te gaan, maar die weigerde dat. 

De stichting, die eerder dit jaar een grote rechterlijke overwinning boekte in een vergelijkbare zaak tegen de Volkswagen-organisatie, stelt dat recent duidelijk werd Renault en Dacia sjoemelsoftware in hun dieselauto’s hebben geïnstalleerd.

In de collectieve procedure vordert de stichting een collectieve schadevergoeding van Renault en de Nederlandse importorganisatie en dealers omdat zij onrechtmatig hebben gehandeld. “De stichting vraagt de rechtbank om vast te stellen dat de sjoemeldiesels van Renault en Dacia niet de eigenschappen bezitten die automobilisten bij de aanschaf van de auto mochten verwachten (non-conformiteit). Als gevolg van deze non-conformiteit hebben kopers en leaserijders te veel betaald. De stichting vordert dit teveel betaalde bedrag terug van de betrokken Nederlandse autodealers van Renault”, schrijft de organisatie. 

Schadevergoeding

De duizenden Nederlandse sjoemeldieselbezitters hebben recht op een schadevergoeding tussen de 1.500 en 3.000 euro, bepaalde de rechtbank in een zaak die de stichting aanspande tegen de Volkswagen-organisatie (over hoe de kosten binnen de organisatie verdeeld moeten worden tussen fabrikant, importeur en dealer meldt de rechter niet). Die tekende daar hoger beroep tegen aan.

Stichting-voorzitter Guido van Woerkom liet weten in deze zaak uit te zijn op een schikking. “Het is ondoenlijk om per geval te bepalen wat de precieze schade is, dan zouden er duizenden afzonderlijke rechtszaken moeten worden gevoerd. De consumenten zullen echter zelf nog een procedure moeten voeren op basis van dit vonnis. De wet voorziet in de mogelijkheid dat Car Claim met de autofabrikanten en de autodealers gaat overleggen over een overeenkomst tot vergoeding van schade, die vervolgens voor alle autobezitters verbindend verklaard kan worden.” 

Ook tegen Mercedes loopt een claim van de organisatie.

De procedures worden gevoerd onder de nieuwe Wet afwikkeling massaschade in collectieve actie (WAMCA. Deze wet maakt het gemakkelijker om geleden schade collectief af te wikkelen via de Nederlandse rechter.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.