Tomtom op doodlopende weg in consumentenmarkt

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Foto: Tomtom

Dat is op te maken uit de laatste jaar- en kwartaalcijfers van Tomtom.

De omzet van navigatiefabrikant Tomtom daalde vorig jaar tot 903 miljoen euro; een daling van 9 procent ten opzichte van 2016 toen de omzet 987 miljoen euro bedroeg. Het nettoverlies bedroeg 204,4 miljoen.

Vooral de dalende resultaten van de consumentendivisie (navigatiesystemen, sporthorloges en gadgets) halen de jaaromzet onderuit van het bedrijf. De omzet in de consumentenmarkt daalde vorig jaar met 27 procent van 563 tot 412 miljoen euro in 2017. De omzet in de zakelijke markt steeg wel; in de automotive-divisie groeide de omzet met 22 procent tot 328.8 miljoen en in de telematicadivisie met 4 procent tot 162 miljoen.

In een toelichting laat ceo Harold Goddijn weten dat het bedrijf zich steeds meer gaat focussen op de zakelijke markt, goed voor zo’n 60 procent van de totale omzet. Vorig jaar haalde Tomtom naar eigen zeggen een recordbedrag van 400 miljoen euro binnen aan orders van autofabrikanten. “We ontwikkelen ons steeds meer tot een softwarebedrijf”, aldus Goddijn.   

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.