Inspiration Day verslag | ‘You only die once’

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Frank Evenblij en Erik Dijkstra openen het evenement.

“Niet zozeer de auto zelf is het probleem, maar vooral het gebruik ervan”, zegt Thijs Emondts, general manager Uber Nederland. Vooral de combinatie van betrouwbaarheid en relatief lage prijs heeft Uber (taxi-app) tot een succes gemaakt, waarbij het bedrijf overigens nog continu bezig is de app te innoveren. Bijvoorbeeld door ritten met elkaar te combineren waardoor zogenaamde Uber poolritten ontstaan. “In San Francisco is 40 procent van de Uberritten al een poolrit geworden. Dat betekent minder auto’s, maar per auto wel meer kilometers. De trend in mobiliteit verschuift duidelijk van minder particulier autobezit naar autodelen.”

Omdenken

Behalve een keur aan sprekers uit verschillende bedrijfstakken, stonden ook diverse parallelsessies op het programma. Zo was er de sessie  ‘Omdenken’ van Steye van Dam (bekend van Zondag met Lubach), er was ruimte voor filosofie maar ook voor militaire strategie. Steven Kop, directeur Creatieve Koppen, gaf de workshop Leren innoveren. “Wat is eigenlijk het probleem? Ga geen oplossingen zitten bedenken omdat het cool is, maar los daadwerkelijk een probleem op”, luidt het advies van Kop. “Leer in ieder geval de juiste vragen te stellen.” Kop wees er ook nog op dat maar een klein percentage van alle innovaties slaagt en succesvol is. “Een goed idee bedenken en het goed uitvoeren zijn twee verschillende dingen. Een goede taakverdeling in een team is belangrijk.” Ook in de omdenksessie van Van Dam, aangeboden door hoofdsponsor Biddo, ging het om het oplossen van problemen. “We hebben allemaal een patroon in ons hoofd dat overal beren op de weg ziet en meteen maar de problemen wil gaan óplossen. Een patroon waardoor je nee gaat zeggen, waar je eigenlijk ja zou willen zeggen. Wie zichzelf aanzet om spontaan ja te zeggen, maakt van een probleem een feit – om vervolgens te ontdekken wat daarvan de kansen zijn.”

We zeggen ‘nee’ waar we eigenlijk ‘ja’ willen zeggen.

Steye van Dam, Omdenken

Omgaan met tegenslag, blindelings elkaar kunnen vertrouwen, openheid, maar vooral ook duidelijkheid over het gezamenlijke, hogere doel. Dat is de wijze les uit de parellelsessie van oud-commando Patrick Walthuis en Marcel Dekker van de Special Operations Group (SOG). Juist door afwisselend te vertragen en dan weer te versnellen, kun je het maximale uit je eigen potentieel halen. En alles draait om verbinding; met elkaar en met je omgeving. Automotive zal in samenwerking met de Special Operations Group in het komende jaar verschillende inspiratie- en trainingsreizen aanbieden.

Handelingssnelheid, intelligentie en moed, maken volgens Robert Eenhoorn, directeur AZ, het verschil tussen winnen en verliezen. Ook benadrukt hij nog het grote belang van ‘effectief luisteren en duidelijk uitleggen.’

 

Innovatieprijs inspiration day prijs

Tijdens Automotive Inspiration Day kregen vier jonge bedrijven de mogelijkheid om hun nieuwe concept aan de markt te presenteren, in een pitch van twee minuten. Crossyn (een systeem voor het verrijken van data), Stapp.in (autodeelformule), TU/e met de biologisch afbreekbare auto Lina en Servicebook (digitaal onderhoudsboekje) werden beoordeeld door de bezoekers en door een vakjury, bestaande uit Steven Kop (directeur Creatieve Koppen), Jos Nijland (NL Car Group en Biddo) en Adriaan Roggeveen sr (ceo Sator). De jury had het beslissende woord en kroonde de TU/e tot winnaar. Jonathan Verhaar ontving de bijbehorende beker uit handen van juryvoorzitter Adriaan Roggeveen en dagvoorzitter Erik Dijkstra.

Virtuele showroom

Hoe conservatief en niet-innovatief de autobranche eigenlijk is, is de vraag die Evenblij en Dijkstra (onder andere bekend van Bureau Sport) de zaal voorhouden bij de start van het congres. In de verhoorkamer, ook bekend uit hun sportprogramma, wordt Frank Vaneman aan de tand gevoeld. Voor zijn bedrijf Vaneman Automotive, dat uit meerdere dealervestigingen bestaat, is hij namelijk op zoek naar een salesmanager voor zijn virtuele showroom. “Alles is aan het veranderen. Klanten oriënteren zich nu vooral online. Daar willen wij op inspelen met onze virtuele showroom”, aldus Vaneman, die zich dan ook verzette tegen het idee dat de autobranche conservatief is. “Als je alleen al ziet hoe snel de branche meegaat in nieuwe technologie zoals elektrisch rijden, dat is ongekend. Ook om me heen zie ik veel bedrijven die nieuwe dingen proberen, vooral online.”

En op het gebruikmaken van nieuwe techniek, waar Vaneman al tijdens de start op hamerde, kwamen meerdere sprekers terug. Zoals Uber natuurlijk, dat dankzij internet een deelautoconcept uit de grond heeft gestampt, maar ook de presentatie van Randall van Poelvoorde, deskundige op het gebied van robotisering, had een duidelijke boodschap op dit vlak. “Alles verandert door de technologie. En dus moeten we ook waakzaam zijn over de ontwikkelingen rondom robotisering. We hebben nu al te maken met zelflerende robots die dingen kunnen waarvan we niet meer goed kunnen begrijpen hoe dat kan. Het gaat heel hard. We moeten er dus serieus over nadenken wat dat betekent voor ons werkende leven. Robots zullen straks bepaalde werkzaamheden van ons overnemen. We moeten niet wachten tot het zover is, maar daar nu al een debat over voeren”, denkt Van Poelvoorde. Ook over autodelen heeft Van Poelvoorde een duidelijke visie: “Zodra het Nederlanders duidelijk wordt dat ze geld kunnen verdienen met autodelen, gaat het zeker een succes worden. Let maar op.”caaz7178

Benaderbaar

Benaderbaar en betrouwbaar zijn de belangrijkste uitgangspunten van Leapp. Het bedrijf begon zes jaar geleden als start up, maar is inmiddels uitgegroeid tot een internationaal bedrijf in refurbished iPhones. “Met een tweedehands product sta je al 2-0 achter. Dus is het heel belangrijk dat je goed benaderbaar bent als bedrijf”, zegt Rogier van Camp, directeur en oprichter van Leapp. “Wij lopen voor op andere retailers, omdat we de webaankoop in de winkel doen, Daardoor weten we ook alles van onze klanten”, aldus Van Camp, die behalve op de consumentenmarkt, ook succesvol opereert op de zakelijke markt. “Er zijn steeds meer bedrijven die serieus nadenken over refurbished toestellen. Apple is alleen maar blij met ons initiatief, want we brengen ook veel klanten naar hen toe.”

You only die once

“Het besef van de dood is het meest inspirerende idee dat in een hoofd opgeroepen kan worden”, meent filosoof Lammert Kamphuis. Hij presenteerde op de Automotive Inspiration Day een parallelsessie met in het achterhoofd de gedachte ‘You only die once’ (yodo, de tegenhanger van het bekende yolo). Hij inspireerde de zaal door ze een spiegel voor te houden en met elkaar in gesprek te gaan over sterfelijkheid. “Je gaat bewuster leven als je weet het dat een keer ophoudt. Het meest bepalende in het leven is immers dat we onderweg zijn naar de dood, dat stelde de filosoof Martin Heidegger al.” In de huidige prestatiemaatschappij, waar het vaak om resultaten draait en niet meer om het proces om die resultaten te bereiken, is dit een mooi uitgangspunt. Want wat wegen die resultaten en behaalde targets nog op iemands sterfbed? Een authentieker leven is volgens Kamphuis wat je bereikt door af en toe stil te staan bij de dood.

Bij elkaar

‘Bought and sold in five minutes – with a smile’, dat is de droom van Marktplaats. Maar om daar te komen moet het bedrijf nogal wat hindernissen nemen. Jeroen Jonker Roelants, sinds twee jaar head of product bij Marktplaats, vertelt op de Automotive Inspiration Day hoe zij hebben geïnnoveerd. “We waren veel te intern gericht en te weinig op onze klanten. Onze business units werkten weinig samen, werkten elkaar misschien zelfs wel tegen. En het was erg onduidelijk wie waar verantwoordelijk voor was.” Aan de slag dus. Op 1 januari 2016 is de eerste stap gezet door de klantreis van de marktplaats-klant eens onder de loep te nemen, de zogenoemde customer journey. Nieuwe teams werden samengesteld en de organisatie ging van een top down-beleid naar autonome teams. “Teams moeten vooral veel experimenteren en fouten maken, zelf ontdekken hoe ze een doel kunnen bereiken”, legt Roelants uit. Een van de experimenten heeft bijvoorbeeld de reactietijd met uren verminderd: een chatomgeving waar kopers met verkopers kunnen praten. Zo komen ze tot elkaar.”

Automotive Inspiration Day 2017 is mogelijk gemaakt door:

sponsorbalk v5

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Inspiration Day verslag | ‘You only die once’ | Automotive Online

Inspiration Day verslag | ‘You only die once’

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Frank Evenblij en Erik Dijkstra openen het evenement.

“Niet zozeer de auto zelf is het probleem, maar vooral het gebruik ervan”, zegt Thijs Emondts, general manager Uber Nederland. Vooral de combinatie van betrouwbaarheid en relatief lage prijs heeft Uber (taxi-app) tot een succes gemaakt, waarbij het bedrijf overigens nog continu bezig is de app te innoveren. Bijvoorbeeld door ritten met elkaar te combineren waardoor zogenaamde Uber poolritten ontstaan. “In San Francisco is 40 procent van de Uberritten al een poolrit geworden. Dat betekent minder auto’s, maar per auto wel meer kilometers. De trend in mobiliteit verschuift duidelijk van minder particulier autobezit naar autodelen.”

Omdenken

Behalve een keur aan sprekers uit verschillende bedrijfstakken, stonden ook diverse parallelsessies op het programma. Zo was er de sessie  ‘Omdenken’ van Steye van Dam (bekend van Zondag met Lubach), er was ruimte voor filosofie maar ook voor militaire strategie. Steven Kop, directeur Creatieve Koppen, gaf de workshop Leren innoveren. “Wat is eigenlijk het probleem? Ga geen oplossingen zitten bedenken omdat het cool is, maar los daadwerkelijk een probleem op”, luidt het advies van Kop. “Leer in ieder geval de juiste vragen te stellen.” Kop wees er ook nog op dat maar een klein percentage van alle innovaties slaagt en succesvol is. “Een goed idee bedenken en het goed uitvoeren zijn twee verschillende dingen. Een goede taakverdeling in een team is belangrijk.” Ook in de omdenksessie van Van Dam, aangeboden door hoofdsponsor Biddo, ging het om het oplossen van problemen. “We hebben allemaal een patroon in ons hoofd dat overal beren op de weg ziet en meteen maar de problemen wil gaan óplossen. Een patroon waardoor je nee gaat zeggen, waar je eigenlijk ja zou willen zeggen. Wie zichzelf aanzet om spontaan ja te zeggen, maakt van een probleem een feit – om vervolgens te ontdekken wat daarvan de kansen zijn.”

We zeggen ‘nee’ waar we eigenlijk ‘ja’ willen zeggen.

Steye van Dam, Omdenken

Omgaan met tegenslag, blindelings elkaar kunnen vertrouwen, openheid, maar vooral ook duidelijkheid over het gezamenlijke, hogere doel. Dat is de wijze les uit de parellelsessie van oud-commando Patrick Walthuis en Marcel Dekker van de Special Operations Group (SOG). Juist door afwisselend te vertragen en dan weer te versnellen, kun je het maximale uit je eigen potentieel halen. En alles draait om verbinding; met elkaar en met je omgeving. Automotive zal in samenwerking met de Special Operations Group in het komende jaar verschillende inspiratie- en trainingsreizen aanbieden.

Handelingssnelheid, intelligentie en moed, maken volgens Robert Eenhoorn, directeur AZ, het verschil tussen winnen en verliezen. Ook benadrukt hij nog het grote belang van ‘effectief luisteren en duidelijk uitleggen.’

 

Innovatieprijs inspiration day prijs

Tijdens Automotive Inspiration Day kregen vier jonge bedrijven de mogelijkheid om hun nieuwe concept aan de markt te presenteren, in een pitch van twee minuten. Crossyn (een systeem voor het verrijken van data), Stapp.in (autodeelformule), TU/e met de biologisch afbreekbare auto Lina en Servicebook (digitaal onderhoudsboekje) werden beoordeeld door de bezoekers en door een vakjury, bestaande uit Steven Kop (directeur Creatieve Koppen), Jos Nijland (NL Car Group en Biddo) en Adriaan Roggeveen sr (ceo Sator). De jury had het beslissende woord en kroonde de TU/e tot winnaar. Jonathan Verhaar ontving de bijbehorende beker uit handen van juryvoorzitter Adriaan Roggeveen en dagvoorzitter Erik Dijkstra.

Virtuele showroom

Hoe conservatief en niet-innovatief de autobranche eigenlijk is, is de vraag die Evenblij en Dijkstra (onder andere bekend van Bureau Sport) de zaal voorhouden bij de start van het congres. In de verhoorkamer, ook bekend uit hun sportprogramma, wordt Frank Vaneman aan de tand gevoeld. Voor zijn bedrijf Vaneman Automotive, dat uit meerdere dealervestigingen bestaat, is hij namelijk op zoek naar een salesmanager voor zijn virtuele showroom. “Alles is aan het veranderen. Klanten oriënteren zich nu vooral online. Daar willen wij op inspelen met onze virtuele showroom”, aldus Vaneman, die zich dan ook verzette tegen het idee dat de autobranche conservatief is. “Als je alleen al ziet hoe snel de branche meegaat in nieuwe technologie zoals elektrisch rijden, dat is ongekend. Ook om me heen zie ik veel bedrijven die nieuwe dingen proberen, vooral online.”

En op het gebruikmaken van nieuwe techniek, waar Vaneman al tijdens de start op hamerde, kwamen meerdere sprekers terug. Zoals Uber natuurlijk, dat dankzij internet een deelautoconcept uit de grond heeft gestampt, maar ook de presentatie van Randall van Poelvoorde, deskundige op het gebied van robotisering, had een duidelijke boodschap op dit vlak. “Alles verandert door de technologie. En dus moeten we ook waakzaam zijn over de ontwikkelingen rondom robotisering. We hebben nu al te maken met zelflerende robots die dingen kunnen waarvan we niet meer goed kunnen begrijpen hoe dat kan. Het gaat heel hard. We moeten er dus serieus over nadenken wat dat betekent voor ons werkende leven. Robots zullen straks bepaalde werkzaamheden van ons overnemen. We moeten niet wachten tot het zover is, maar daar nu al een debat over voeren”, denkt Van Poelvoorde. Ook over autodelen heeft Van Poelvoorde een duidelijke visie: “Zodra het Nederlanders duidelijk wordt dat ze geld kunnen verdienen met autodelen, gaat het zeker een succes worden. Let maar op.”caaz7178

Benaderbaar

Benaderbaar en betrouwbaar zijn de belangrijkste uitgangspunten van Leapp. Het bedrijf begon zes jaar geleden als start up, maar is inmiddels uitgegroeid tot een internationaal bedrijf in refurbished iPhones. “Met een tweedehands product sta je al 2-0 achter. Dus is het heel belangrijk dat je goed benaderbaar bent als bedrijf”, zegt Rogier van Camp, directeur en oprichter van Leapp. “Wij lopen voor op andere retailers, omdat we de webaankoop in de winkel doen, Daardoor weten we ook alles van onze klanten”, aldus Van Camp, die behalve op de consumentenmarkt, ook succesvol opereert op de zakelijke markt. “Er zijn steeds meer bedrijven die serieus nadenken over refurbished toestellen. Apple is alleen maar blij met ons initiatief, want we brengen ook veel klanten naar hen toe.”

You only die once

“Het besef van de dood is het meest inspirerende idee dat in een hoofd opgeroepen kan worden”, meent filosoof Lammert Kamphuis. Hij presenteerde op de Automotive Inspiration Day een parallelsessie met in het achterhoofd de gedachte ‘You only die once’ (yodo, de tegenhanger van het bekende yolo). Hij inspireerde de zaal door ze een spiegel voor te houden en met elkaar in gesprek te gaan over sterfelijkheid. “Je gaat bewuster leven als je weet het dat een keer ophoudt. Het meest bepalende in het leven is immers dat we onderweg zijn naar de dood, dat stelde de filosoof Martin Heidegger al.” In de huidige prestatiemaatschappij, waar het vaak om resultaten draait en niet meer om het proces om die resultaten te bereiken, is dit een mooi uitgangspunt. Want wat wegen die resultaten en behaalde targets nog op iemands sterfbed? Een authentieker leven is volgens Kamphuis wat je bereikt door af en toe stil te staan bij de dood.

Bij elkaar

‘Bought and sold in five minutes – with a smile’, dat is de droom van Marktplaats. Maar om daar te komen moet het bedrijf nogal wat hindernissen nemen. Jeroen Jonker Roelants, sinds twee jaar head of product bij Marktplaats, vertelt op de Automotive Inspiration Day hoe zij hebben geïnnoveerd. “We waren veel te intern gericht en te weinig op onze klanten. Onze business units werkten weinig samen, werkten elkaar misschien zelfs wel tegen. En het was erg onduidelijk wie waar verantwoordelijk voor was.” Aan de slag dus. Op 1 januari 2016 is de eerste stap gezet door de klantreis van de marktplaats-klant eens onder de loep te nemen, de zogenoemde customer journey. Nieuwe teams werden samengesteld en de organisatie ging van een top down-beleid naar autonome teams. “Teams moeten vooral veel experimenteren en fouten maken, zelf ontdekken hoe ze een doel kunnen bereiken”, legt Roelants uit. Een van de experimenten heeft bijvoorbeeld de reactietijd met uren verminderd: een chatomgeving waar kopers met verkopers kunnen praten. Zo komen ze tot elkaar.”

Automotive Inspiration Day 2017 is mogelijk gemaakt door:

sponsorbalk v5

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.