Opinie | Van den Eijnden: Prijsdaling Tesla moet leasemaatschappij zorgen baren

tesla • De oud-ceo van Alphabet merkt: op de toekomst is geen peil meer te trekken.
Norbert van den Eijnden Norbert van den Eijnden
• Laatste update:
Norbert van den Eijden

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu Automotive Premium abonnee en krijg toegang tot vakinformatie over de automotive sector.

Abonneren

Bent u al abonnee?

Inloggen

Heeft u een abonnement en u kunt niet inloggen? Of heeft u een abonnement en kunt u wel inloggen maar niet dit artikel lezen? Neem dan contact met ons op via klantenservice@promedia.nl of telefonisch via 010 280 1000. Vermeld hierbij uw abonneenummer.

 
 
Geplaatst in rubriek:
Norbert van den Eijnden
Norbert van den Eijnden

Norbert van den Eijnden heeft rijke carrière in de leasebranche achter de rug. Zo was hij jarenlang ceo van Alphabet International. In die hoedanigheid werd hij ook verkozen tot Automotive Manager of the Year 2011. Tegenwoordig is hij zelfstandig adviseur. Ook zit hij in de Raad van Commissarissen van Bovemij.

Reacties

  • Jande Fonkert

    Beste Norbert, Lease maatschappijen hebben als core business het “lease product” waar ze hun brood mee moeten verdienen. Dat er de laatste jaren 10% – 30% calculatie winst werd gemaakt aan einde contract auto’s ging wel heel gemakkelijk. Tesla gaat in haar verdien model niet op voorraad produceren en past haar prijzen aan. Op zich vervelend voor de lease maatschappijen maar met retail kosten die op een derde van de traditionele autofabrikanten ligt kan dat ook. Oliver Blume verkondigde dat VW niet mee ging met de negatieve prijs spiraal met Tesla? Maar VW zal weer wagens voor het volk moeten gaan bouwen, en gaan dat vroeger of later ook weer doen. Kwestie van tijd. Kia is er inmiddels voorbij, en de Chinese autofabrikanten rammelen aan de poorten van de Europese automarkt.

  • Ronald van Lankveld

    Spannende tijden, ook op dit vlak is Tesla een disruptor! De prijzen van EV’s zijn wat ‘inflated’,zeker na de prijsverhogingen van afgelopen jaar. Die lucht gaat er nu uit. Leasemaatschappijen zien liever een stabiel en consequent prijsbeleid maar de markt gaat zijn weg en leasemaatschappijen zullen daar mee moeten dealen. Misschien biedt het voornemen van het kabinet om gebruikte EV’s te subsidiëren enig soelaas.

Opinie | Van den Eijnden: Prijsdaling Tesla moet leasemaatschappij zorgen baren | Automotive Online

Opinie | Van den Eijnden: Prijsdaling Tesla moet leasemaatschappij zorgen baren

tesla • De oud-ceo van Alphabet merkt: op de toekomst is geen peil meer te trekken.
Norbert van den Eijnden Norbert van den Eijnden
• Laatste update:
Norbert van den Eijden.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu Automotive Premium abonnee en krijg toegang tot vakinformatie over de automotive sector.

Abonneren

Bent u al abonnee?

Inloggen

Heeft u een abonnement en u kunt niet inloggen? Of heeft u een abonnement en kunt u wel inloggen maar niet dit artikel lezen? Neem dan contact met ons op via klantenservice@promedia.nl of telefonisch via 010 280 1000. Vermeld hierbij uw abonneenummer.

 
 
Geplaatst in rubriek:
Norbert van den Eijnden
Norbert van den Eijnden

Norbert van den Eijnden heeft rijke carrière in de leasebranche achter de rug. Zo was hij jarenlang ceo van Alphabet International. In die hoedanigheid werd hij ook verkozen tot Automotive Manager of the Year 2011. Tegenwoordig is hij zelfstandig adviseur. Ook zit hij in de Raad van Commissarissen van Bovemij.

Reacties

  • Jande Fonkert

    Beste Norbert, Lease maatschappijen hebben als core business het “lease product” waar ze hun brood mee moeten verdienen. Dat er de laatste jaren 10% – 30% calculatie winst werd gemaakt aan einde contract auto’s ging wel heel gemakkelijk. Tesla gaat in haar verdien model niet op voorraad produceren en past haar prijzen aan. Op zich vervelend voor de lease maatschappijen maar met retail kosten die op een derde van de traditionele autofabrikanten ligt kan dat ook. Oliver Blume verkondigde dat VW niet mee ging met de negatieve prijs spiraal met Tesla? Maar VW zal weer wagens voor het volk moeten gaan bouwen, en gaan dat vroeger of later ook weer doen. Kwestie van tijd. Kia is er inmiddels voorbij, en de Chinese autofabrikanten rammelen aan de poorten van de Europese automarkt.

  • Ronald van Lankveld

    Spannende tijden, ook op dit vlak is Tesla een disruptor! De prijzen van EV’s zijn wat ‘inflated’,zeker na de prijsverhogingen van afgelopen jaar. Die lucht gaat er nu uit. Leasemaatschappijen zien liever een stabiel en consequent prijsbeleid maar de markt gaat zijn weg en leasemaatschappijen zullen daar mee moeten dealen. Misschien biedt het voornemen van het kabinet om gebruikte EV’s te subsidiëren enig soelaas.