Column Ton Roks: Stap terug

Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
Column Ton Roks: Stap terug

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu Automotive Premium abonnee en krijg toegang tot vakinformatie over de automotive sector.

Abonneren

Bent u al abonnee?

Inloggen

Heeft u een abonnement en u kunt niet inloggen? Of heeft u een abonnement en kunt u wel inloggen maar niet dit artikel lezen? Neem dan contact met ons op via klantenservice@promedia.nl of telefonisch via 010 280 1000. Vermeld hierbij uw abonneenummer.

 
 
Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.

Reacties

  • Henk Meiborg

    Beste Ton Roks,

    Als u ooit de marketing gedachte van Elon Musk had proberen te doorgronden, dan had u vorenstaand niet zo opgeschreven. Musk, ofwel Tesla, hebben de S en X ontwikkeld en geproduceerd omdat door de geringe aantallen de prijs van een auto met een nieuwe aandrijflijn hoog is, en in het luxe segment nu eenmaal meer marge te behalen is.
    BMW koos met een koolstof koets en een lichtere auto voor een concept waar minder marge is te behalen en kan derhalve nu ook nog geen geld verdienen met de i3. Wellicht, als men grotere aantallen kan maken van de aandrijflijn door deze vanaf begin volgend jaar ook in de Mini aan te bieden, dat BMW ook iets van de investeringen terug zal zien.
    Er zullen steeds meer kleinere en betaalbare modellen worden ontwikkeld met een batterij elektrische aandrijving. Al was het maar omdat dit de enige manier is om aan te sluiten bij de noodzakelijk energie transitie (lees emissie eisen).
    Op dit moment echter is een SUV koets met dikke accu even de enige weg om enigszins verantwoord (voor een autofabrikant) een zero emissie voertuig op de markt te zetten.