Remarketingevent: ACM trekt teugels occasionadvertenties aan

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Foto: Shutterstock (Foto: Shutterstock)

Advocaat Natascha Linssen van Treble Advocaten komt in de dagelijkse praktijk nog steeds voorbeelden tegen van foute occasionadvertenties. Dat betreft niet alleen het adverteren met een ex-btw prijs, onjuist vermelde garantievoorwaarden of het al in de prijs opnemen van (EV-)subsidies, maar ook het adverteren met een van/voor-prijs. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft al meermaals gedreigd boetes op te leggen en heeft recent aan meerdere spelers in de markt kenbaar gemaakt dat de eerste boetes dichterbij aan het komen zijn. De boete bedragen zijn fors, stelt Linssen. “En niet alleen dat. De ACM publiceert die boete ook”, stelt ze. “Een onjuiste prijs of een niet bestaand prijsvoordeel kunnen ertoe leiden dat een klant besluit een auto te kopen terwijl hij dat misschien niet had gedaan als hij juiste informatie had gekregen. Verleiden gaat dan over in misleiden.”

Met korting naar het Remarketingevent

Op het AM Remarketingevent, dat wordt georganiseerd door Automobiel Management en Automotive, geeft Linssen een presentatie over de meest gemaakte fouten en twijfelgevallen bij het adverteren van auto’s. Op het event is er verder onder meer aandacht voor de problematiek rond import en export. Centraal staat verder de schaalvergroting in de remarketing. Verder wordt het Nationaal Occasion Onderzoek gepresenteerd en wordt de Occasion van het Jaar bekend gemaakt.
Lezers van Automotive kunnen zich hier inschrijven voor het evenement (met korting voor Automotive-abonnees). 

Relatief nieuw is de aanscherping van de wet- en regelgeving met betrekking tot het voorspiegelen van prijsvoordeel dat er in werkelijkheid niet is. “Dat is bijvoorbeeld het geval bij een ‘van/voor-prijs’, bijvoorbeeld van 40.000 euro voor 37.000 euro, als die ‘van-prijs’ niet de daadwerkelijke, eerdere prijs van de auto was. De klant denkt dan ten onrechte een voordeel te hebben. Er moet dus sprake zijn van een echt bestaand prijsvoordeel. De ACM heeft bijvoorbeeld aan Seats and Sofas een boete van 350 duizend euro opgelegd voor misleiding met niet bestaande ‘van-prijzen’ en voor het niet vermelden van prijzen bij meubels in de winkel.”

Teugels aantrekken

Klanten mogen dus niet op het verkeerde been worden gezet. “De auto moet daadwerkelijk voor de gehanteerde ‘van-prijs’ verkocht zijn in een periode van drie maanden voorafgaand aan de aanbieding. Binnenkort wordt die termijn zelfs verkort naar dertig dagen. Voor het vermelden van ‘vanaf-prijzen’ geldt dat dit is toegestaan als de auto ook echt voor die ‘vanaf-prijs’ te kopen is. Als dat niet kan, dan is de ‘vanaf-prijs’ misleidend.”

Dat de ACM de teugels aantrekt blijkt uit het feit dat de dienst steeds actiever wordt in de bescherming van de consument tegen misleidende verkooppraktijken. Linssen: “Recente acties van de ACM illustreren dit. En ook wij merken dat de autobranche de aandacht van de ACM heeft.”

Het Automotive / AM Remarketing Event vindt plaats op 23 juni in de Green Village in Nieuwegein.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Remarketingevent: ACM trekt teugels occasionadvertenties aan | Automotive Online

Remarketingevent: ACM trekt teugels occasionadvertenties aan

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Foto: Shutterstock (Foto: Shutterstock)

Advocaat Natascha Linssen van Treble Advocaten komt in de dagelijkse praktijk nog steeds voorbeelden tegen van foute occasionadvertenties. Dat betreft niet alleen het adverteren met een ex-btw prijs, onjuist vermelde garantievoorwaarden of het al in de prijs opnemen van (EV-)subsidies, maar ook het adverteren met een van/voor-prijs. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft al meermaals gedreigd boetes op te leggen en heeft recent aan meerdere spelers in de markt kenbaar gemaakt dat de eerste boetes dichterbij aan het komen zijn. De boete bedragen zijn fors, stelt Linssen. “En niet alleen dat. De ACM publiceert die boete ook”, stelt ze. “Een onjuiste prijs of een niet bestaand prijsvoordeel kunnen ertoe leiden dat een klant besluit een auto te kopen terwijl hij dat misschien niet had gedaan als hij juiste informatie had gekregen. Verleiden gaat dan over in misleiden.”

Met korting naar het Remarketingevent

Op het AM Remarketingevent, dat wordt georganiseerd door Automobiel Management en Automotive, geeft Linssen een presentatie over de meest gemaakte fouten en twijfelgevallen bij het adverteren van auto’s. Op het event is er verder onder meer aandacht voor de problematiek rond import en export. Centraal staat verder de schaalvergroting in de remarketing. Verder wordt het Nationaal Occasion Onderzoek gepresenteerd en wordt de Occasion van het Jaar bekend gemaakt.
Lezers van Automotive kunnen zich hier inschrijven voor het evenement (met korting voor Automotive-abonnees). 

Relatief nieuw is de aanscherping van de wet- en regelgeving met betrekking tot het voorspiegelen van prijsvoordeel dat er in werkelijkheid niet is. “Dat is bijvoorbeeld het geval bij een ‘van/voor-prijs’, bijvoorbeeld van 40.000 euro voor 37.000 euro, als die ‘van-prijs’ niet de daadwerkelijke, eerdere prijs van de auto was. De klant denkt dan ten onrechte een voordeel te hebben. Er moet dus sprake zijn van een echt bestaand prijsvoordeel. De ACM heeft bijvoorbeeld aan Seats and Sofas een boete van 350 duizend euro opgelegd voor misleiding met niet bestaande ‘van-prijzen’ en voor het niet vermelden van prijzen bij meubels in de winkel.”

Teugels aantrekken

Klanten mogen dus niet op het verkeerde been worden gezet. “De auto moet daadwerkelijk voor de gehanteerde ‘van-prijs’ verkocht zijn in een periode van drie maanden voorafgaand aan de aanbieding. Binnenkort wordt die termijn zelfs verkort naar dertig dagen. Voor het vermelden van ‘vanaf-prijzen’ geldt dat dit is toegestaan als de auto ook echt voor die ‘vanaf-prijs’ te kopen is. Als dat niet kan, dan is de ‘vanaf-prijs’ misleidend.”

Dat de ACM de teugels aantrekt blijkt uit het feit dat de dienst steeds actiever wordt in de bescherming van de consument tegen misleidende verkooppraktijken. Linssen: “Recente acties van de ACM illustreren dit. En ook wij merken dat de autobranche de aandacht van de ACM heeft.”

Het Automotive / AM Remarketing Event vindt plaats op 23 juni in de Green Village in Nieuwegein.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.