Occasionimport januari breekt record

Floor Vink Floor Vink
Nederlanders halen compacte en middenklasse benzineauto’s met lage kilometerstanden uit het buitenland. (Foto: Shutterstock)

Dat blijkt uit cijfers van Bovag en RDC.

De importtoename wordt volgens de bedrijven voornamelijk gevoed door de vraag van Nederlandse particulieren naar betaalbare middenklasse-auto’s van 4 tot 9 jaar oud. Bekijk ook het Restwaardejournaal.

Tot 2014 werden in de maand januari jarenlang steevast tussen de 5.000 en 7.000 occasions geïmporteerd; een jaar geleden waren dat al 16.824. De occasionimport steeg over heel 2017 ook al 17,1 procent.Bekijk alle occasioncijfers in onze Kennisbank.

Veruit de populairste tweedehands importauto’s van januari waren de Volkswagens Golf en Polo, met respectievelijk 866 en 719 stuks: gevolgd door de Renault Captur (392 exemplaren), Opel Corsa (326) en Renault Clio (324).

Vraag en aanbod sluiten niet op elkaar aan

Bert de Kroon, voorzitter van de afdeling Bovag Autodealers, stelt dat auto’s die particulieren willen, niet voldoende beschikbaar zijn in Nederland. “Het overgrote deel van de importtoename wordt dan ook niet gevoed door belastingvoordelen op buitenlandse auto’s, maar is gewoon het resultaat van de onbalans in vraag en aanbod binnen Nederland.”

De aanhoudende groei in de import van tweedehands auto’s is volgens de branchevereniging een gevolg van de lage aantallen nieuwe auto’s die het afgelopen decennium in Nederland werden verkocht.

Ook als gevolg van de bijtellingsvoordelen voor zakelijk rijders zijn in de afgelopen jaren veel auto’s op de markt gekomen waar de particulier voor zijn tweedehands aankoop geen interesse in heeft. De belastingvoordelen van op onder andere de phev’s en diesels gelden immers niet voor de particulier. Die auto’s die uit de lease komen, worden vaak met hoge kilometerstanden geëxporteerd en de grootste vraag op de binnenlandse occasionmarkt gaat uit naar compacte en middenklasse benzineauto’s met lage kilometerstanden.