Import benzine-occasions in de lift
De import van dieseloccasions is ook toegenomen, maar minder hard dan van benzineauto’s. De invoer van hybride en elektrische auto’s was in 2010 nog marginaal (600 stuks), maar bedroeg vorig jaar zo’n 5.300 stuks. Dat was een ruime verdubbeling ten opzichte van 2014, wat te verklaren is door de sterke vraag naar deze auto’s door de aanscherping van het bijtellingbeleid.
De totale import lag in 2015 zo’n zestig procent hoger dan in 2010. De vraag naar jonge premium occasions nam vorig jaar eveneens sterk toe, lees meer hierover in Automotive Management 3, die op 11 maart verscheen.
VW zet Mercedes opzij
Uit de CBS-cijfers blijkt verder dat de invoer van occasions van het merk Mercedes met een derde is afgenomen ten opzichte van 2010. Toen werden er vooral oudere Mercedessen (gemiddeld 16 jaar oud) geïmporteerd. Door aanscherping van het fiscale beleid voor youngtimers zijn deze auto`s minder in trek geworden.
In 2010 was Mercedes het meest geïmporteerde merk, in 2015 was dat Volkswagen, met een groei van 88 procent ten opzichte van 2010 naar 22.585 stuks. Meldt het CBS.