Mega-recall Hyundai: Importeur gestart met terughalen 7 duizend EVs

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
In Nederland worden ruim 5 duizend Kona's voorzien van een nieuwe accu. (Foto: Shutterstock)

In Nederland is gestart met het terughalen van in totaal 6.620 Hyundai’s Kona Electric en een 771 exemplaren van de Ionic Electric, om het hoogvoltage accupakket te vervangen. Dat meldt Hyundai Nederland desgevraagd aan Automotive. In een eerder bericht ging het nog om 5.436 Kona’s, maar daar zaten de in andere EU-landen geregistreerde exemplaren nog niet bij.  

De auto’s vallen onder de eerder dit jaar aangekondigde een mega-recall, waarbij 82 duizend Hyundai’s Kona werden teruggeroepen omdat er kortsluiting in de accu kan optreden. Hierdoor kan de motor in brand vliegen. De brand kan ontstaan tijdens het parkeren en het opladen. Daarom wordt bij al deze auto’s het batterijpakket vervangen. De operatie kost zo’n 800 miljoen euro (ongeveer tienduizend euro per auto).

Nieuwe controle

De recall betreft Ionics en Kona’s die tussen 4 mei 2018 en 2 maart 2020 in de Hyundai-fabriek in Ulsan, Zuid-Korea, zijn gebouwd. Deze uitvoeringen hebben een batterij van LG, waarvan de interne isolatie defect kan raken. Exemplaren van de Kona Electric die in de Hyundai-fabriek in Tsjechië worden geproduceerd, vallen niet onder deze terugroepactie. De Ionic wordt uitsluitend in Zuid-Korea geproduceerd. 

Hyundai Nederland meldde eerder al dat het produceren en transporteren van nieuwe batterijen veel tijd in beslag neemt en dat de terugroepactie in Nederland vanaf juni zou worden opgestart. Om problemen te voorkomen, is daarom de laadcapaciteit in eerste instantie teruggebracht naar 90 procent; met de nieuwe batterij wordt die weer opgevoerd naar honderd procent. De totale operatie neemt ongeveer 12 maanden in beslag, schat de importeur in. Ook voertuigen die tussen maart 2021 en nu een nieuwe hoogspanningsaccu hebben gekregen worden nogmaals gecontroleerd. Het gaat hierbij om 89 exemplaren. “Dit doen we uit oogpunt van zorgvuldigheid”, aldus woordvoerder Anne Lobbes.

Het vervangen van de batterij neemt enkele uren in beslag. “Daarnaast is tijd nodig om de nieuwe batterij weer te laden, dus we rekenen op 1 dag. Uiteraard krijgt de klant vervangend vervoer aangeboden en wordt indien gewenst de auto thuis opgehaald en gebracht”, zegt Lobbes.

Accuproblemen

Er zijn al meerdere terugroepacties van autofabrikanten geweest wegens problemen met de batterij van de elektrische auto. Zo riep Chevrolet onlangs 51 duizend Chevrolets Bolt terug omdat de accu oververhit kon raken, met brand tot gevolg. Dit kan door een software-update worden voorkomen. Ook de accu voor de Bolt wordt vervaardigd door LG Chem. Dit Zuid-Koreaanse bedrijf is één van de grootste leveranciers van batterijen voor batterij-elektrische, plug-in en hybride auto’s. Het levert ook de accu’s voor onder andere de Polestar, Audi, Porsche en voor de in China geproduceerde Models 3.

Ford staakte vorig jaar tijdelijk de aflevering van zijn plug-in Kuga om accuproblemen.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Mega-recall Hyundai: Importeur gestart met terughalen 7 duizend EVs | Automotive Online

Mega-recall Hyundai: Importeur gestart met terughalen 7 duizend EVs

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
In Nederland worden ruim 5 duizend Kona's voorzien van een nieuwe accu. (Foto: Shutterstock)

In Nederland is gestart met het terughalen van in totaal 6.620 Hyundai’s Kona Electric en een 771 exemplaren van de Ionic Electric, om het hoogvoltage accupakket te vervangen. Dat meldt Hyundai Nederland desgevraagd aan Automotive. In een eerder bericht ging het nog om 5.436 Kona’s, maar daar zaten de in andere EU-landen geregistreerde exemplaren nog niet bij.  

De auto’s vallen onder de eerder dit jaar aangekondigde een mega-recall, waarbij 82 duizend Hyundai’s Kona werden teruggeroepen omdat er kortsluiting in de accu kan optreden. Hierdoor kan de motor in brand vliegen. De brand kan ontstaan tijdens het parkeren en het opladen. Daarom wordt bij al deze auto’s het batterijpakket vervangen. De operatie kost zo’n 800 miljoen euro (ongeveer tienduizend euro per auto).

Nieuwe controle

De recall betreft Ionics en Kona’s die tussen 4 mei 2018 en 2 maart 2020 in de Hyundai-fabriek in Ulsan, Zuid-Korea, zijn gebouwd. Deze uitvoeringen hebben een batterij van LG, waarvan de interne isolatie defect kan raken. Exemplaren van de Kona Electric die in de Hyundai-fabriek in Tsjechië worden geproduceerd, vallen niet onder deze terugroepactie. De Ionic wordt uitsluitend in Zuid-Korea geproduceerd. 

Hyundai Nederland meldde eerder al dat het produceren en transporteren van nieuwe batterijen veel tijd in beslag neemt en dat de terugroepactie in Nederland vanaf juni zou worden opgestart. Om problemen te voorkomen, is daarom de laadcapaciteit in eerste instantie teruggebracht naar 90 procent; met de nieuwe batterij wordt die weer opgevoerd naar honderd procent. De totale operatie neemt ongeveer 12 maanden in beslag, schat de importeur in. Ook voertuigen die tussen maart 2021 en nu een nieuwe hoogspanningsaccu hebben gekregen worden nogmaals gecontroleerd. Het gaat hierbij om 89 exemplaren. “Dit doen we uit oogpunt van zorgvuldigheid”, aldus woordvoerder Anne Lobbes.

Het vervangen van de batterij neemt enkele uren in beslag. “Daarnaast is tijd nodig om de nieuwe batterij weer te laden, dus we rekenen op 1 dag. Uiteraard krijgt de klant vervangend vervoer aangeboden en wordt indien gewenst de auto thuis opgehaald en gebracht”, zegt Lobbes.

Accuproblemen

Er zijn al meerdere terugroepacties van autofabrikanten geweest wegens problemen met de batterij van de elektrische auto. Zo riep Chevrolet onlangs 51 duizend Chevrolets Bolt terug omdat de accu oververhit kon raken, met brand tot gevolg. Dit kan door een software-update worden voorkomen. Ook de accu voor de Bolt wordt vervaardigd door LG Chem. Dit Zuid-Koreaanse bedrijf is één van de grootste leveranciers van batterijen voor batterij-elektrische, plug-in en hybride auto’s. Het levert ook de accu’s voor onder andere de Polestar, Audi, Porsche en voor de in China geproduceerde Models 3.

Ford staakte vorig jaar tijdelijk de aflevering van zijn plug-in Kuga om accuproblemen.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.