Dealerholding Top 60 | Meeste dealers “redelijk tevreden” over rendement van hun merken

Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:
Beeld: Shutterstock

Goed

 

dht60 logo vwaudiseatskodaOver het algemeen zijn de dealers tevreden. Wel merken ze op dat Seat als standalone merk eigenlijk niet kan, daarvoor is er nog steeds onvoldoende volume. Verder ‘redt’ de ID.3 het jaarvolume.

 

 

 

 

 

Goed

dht60 logo bmwminiDealers van deze merken realiseren al jaren een goed rendement. En dat is ook in 2020 zo. De importeur heeft een behoorlijk agressieve verkooppolitiek en in combinatie met een sterke organisatie, wordt er voldoende geld verdiend.

 

 

 

Voldoende

dht60 logo hyundaikiaVoorheen werden de merken afzonderlijk behandeld, zeker omdat Hyundai moeizame jaren kende. Maar voor deze beoordeling kunnen de Koreaanse zusjes prima samen. Bij Hyundai is er na een paar magere jaren sprake van verbetering. Bij Kia-dealers is de variantie tussen de dealers erg groot. Gemiddeld genomen kon er echter met beide merken geld verdiend worden.

Redelijk

dht60 logo renaultdaciaEr is bij Renault sprake van een licht herstel. Maar door het dramajaar 2019 zijn de dealers wel hun kosten in lijn gaan brengen met de lagere aantallen. Wat slecht is gevallen is dat het netwerk weer ingekrompen wordt, precies na twee erg moeizame jaren waarin de importeur hoge investeringen afdwong. Enkele dealers vinden ‘matig’ beter passen, maar Renault krijgt het voordeel van de twijfel.

Redelijk

dht60 logo mercedessmartBij Smart werd vorig jaar hard ingegrepen, waardoor de kostenhuishouding in lijn werd gebracht met de vrij lage verkoopaantallen. Opgeteld is er met beide merken geld te verdienen, maar nog niet op het niveau van BMW/Mini.

 

 

Redelijk

dht60 logo volvoVolvo was ooit een garantie voor een goed rendement, maar dat feest was de afgelopen jaren voorbij. Dit jaar konden de dealers meer geld verdienen met Volvo. Wel ontstaan er zorgen over de toekomst van het netwerk. De importeur heeft volgens zijn dealers geen strategie, anders dan dat dealers niet aan niet-dealers mogen verkopen. En daardoor komen investeringen tot stilstand.

Redelijk

dht60 logo toyotasuzukiToyota-dealers zijn gematigd tevreden over 2020. De importeur stond ze tijdens de crisis goed bij, maar claimt inmiddels weer een deel van de liquiditeitsruimte. Suzuki-dealers zijn gewend om het met weinig te moeten doen. Daar zijn lage kosten de sleutel. Overigens gaan beide netwerken op de schop, want bij Louwman zien ze inmiddels ook wel in dat de kosten in het netwerk omlaag moeten.

Redelijk

dht60 logo mazdaDe voorspelbaarheid waar dealers vaak om vragen, krijgen de Mazda-dealers al jaren van hun importeur. Het is geen vetpot, maar ook dit jaar kon er gewoon geld verdiend worden met het merk.

 

 

 

Redelijk

dht60 logo mitsubishiDe mededeling dat de fabrikant zich terug wil trekken van de Europese markt sloeg in als een bom. De verkoop liep best aardig dit jaar. Veel dealers doen het al jaren beter dan ze vooraf dachten. Maar dat feest is voorbij. En de fabrikant is ook niet van plan zomaar een zak met geld op tafel te leggen om de pijn te verzachten. Een pleister krijgen ze wel: de komende jaren kunnen de dealers leegverkopen – op kosten van de importeur die auto’s renteloos bij de dealers stalt.

Matig

dht60 logo fordMet de bedrijfswagens kan de pijn van de personenwagens deels gecompenseerd worden. Maar Ford-dealer zijn is dit jaar, wederom, geen vetpot. Wat niet meewerkte was de vertraagde komst van de Mach-e. Daarmee hebben de dealers wel iets om naar uit te kijken.

  

Matig

dht60 logo nissanNissan-dealers zijn al jaren niet tevreden en dat is dit jaar niet anders. Wel zijn ze hoopvol dat de netwerkreorganisatie voor verbetering gaat zorgen. Met minder partijen moet er, iets, meer te verdienen zijn.

 Alle informatie over de grootste autodealers van Nederland vind je in de Automotive Dealerholding Top 60.

 

Matig

dht60 logo jaguarlandroverHet is geen gemakkelijk jaar voor dealers van beide merken. Land Rover doet het nog vrij aardig. Maar zeker bij Jaguar is de loop er wat uit geraakt. Bijna alle dealers hebben de afgelopen jaren echter fors geïnvesteerd op groei die nu uit lijkt te blijven.

 

 

Slecht

dht60 logo psaHet wegvallen van marge gaat bij PSA veel sneller dan de kosten kunnen worden verlaagd. Daar komt nog bij dat de fabrikant het halen van de CO2-doelen deels bij de dealers neerlegde, wat het halen van bonussen weer lastiger maakte. Tijdens het begin van de crisis kwamen beide partijen even dichter tot elkaar, maar de kloof is inmiddels weer ouderwets groot.

 

Slecht

dht60 logo fiatjeepDankzij de bedrijfswagens van Fiat is er nog iets te verdienen met FCA. Verder is het voor het zoveelste jaar op rij kommer en kwel. Het is hopen dat de fusie tussen FCA en PSA snel leidt tot een enorme verbetering van het productgamma. Tot die tijd is het vooral een zaak van zo weinig mogelijk geld proberen te verliezen.

Alleen van merken waarvan voldoende dealers (gesproken) zijn, zijn in deze lijst opgenomen. Merken als Tesla (geen dealers), Lexus (twee dealers), Porsche, Subaru en Honda ontbreken om die reden.

 

De Top 60 is mede mogelijk gemaakt door de partners van het Automotive Dealerholdingseminar.

sponsorbalk dhs2021

Dealerholding Top 60 | Meeste dealers “redelijk tevreden” over rendement van hun merken | Automotive Online

Dealerholding Top 60 | Meeste dealers “redelijk tevreden” over rendement van hun merken

Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:
Beeld: Shutterstock

Goed

 

dht60 logo vwaudiseatskodaOver het algemeen zijn de dealers tevreden. Wel merken ze op dat Seat als standalone merk eigenlijk niet kan, daarvoor is er nog steeds onvoldoende volume. Verder ‘redt’ de ID.3 het jaarvolume.

 

 

 

 

 

Goed

dht60 logo bmwminiDealers van deze merken realiseren al jaren een goed rendement. En dat is ook in 2020 zo. De importeur heeft een behoorlijk agressieve verkooppolitiek en in combinatie met een sterke organisatie, wordt er voldoende geld verdiend.

 

 

 

Voldoende

dht60 logo hyundaikiaVoorheen werden de merken afzonderlijk behandeld, zeker omdat Hyundai moeizame jaren kende. Maar voor deze beoordeling kunnen de Koreaanse zusjes prima samen. Bij Hyundai is er na een paar magere jaren sprake van verbetering. Bij Kia-dealers is de variantie tussen de dealers erg groot. Gemiddeld genomen kon er echter met beide merken geld verdiend worden.

Redelijk

dht60 logo renaultdaciaEr is bij Renault sprake van een licht herstel. Maar door het dramajaar 2019 zijn de dealers wel hun kosten in lijn gaan brengen met de lagere aantallen. Wat slecht is gevallen is dat het netwerk weer ingekrompen wordt, precies na twee erg moeizame jaren waarin de importeur hoge investeringen afdwong. Enkele dealers vinden ‘matig’ beter passen, maar Renault krijgt het voordeel van de twijfel.

Redelijk

dht60 logo mercedessmartBij Smart werd vorig jaar hard ingegrepen, waardoor de kostenhuishouding in lijn werd gebracht met de vrij lage verkoopaantallen. Opgeteld is er met beide merken geld te verdienen, maar nog niet op het niveau van BMW/Mini.

 

 

Redelijk

dht60 logo volvoVolvo was ooit een garantie voor een goed rendement, maar dat feest was de afgelopen jaren voorbij. Dit jaar konden de dealers meer geld verdienen met Volvo. Wel ontstaan er zorgen over de toekomst van het netwerk. De importeur heeft volgens zijn dealers geen strategie, anders dan dat dealers niet aan niet-dealers mogen verkopen. En daardoor komen investeringen tot stilstand.

Redelijk

dht60 logo toyotasuzukiToyota-dealers zijn gematigd tevreden over 2020. De importeur stond ze tijdens de crisis goed bij, maar claimt inmiddels weer een deel van de liquiditeitsruimte. Suzuki-dealers zijn gewend om het met weinig te moeten doen. Daar zijn lage kosten de sleutel. Overigens gaan beide netwerken op de schop, want bij Louwman zien ze inmiddels ook wel in dat de kosten in het netwerk omlaag moeten.

Redelijk

dht60 logo mazdaDe voorspelbaarheid waar dealers vaak om vragen, krijgen de Mazda-dealers al jaren van hun importeur. Het is geen vetpot, maar ook dit jaar kon er gewoon geld verdiend worden met het merk.

 

 

 

Redelijk

dht60 logo mitsubishiDe mededeling dat de fabrikant zich terug wil trekken van de Europese markt sloeg in als een bom. De verkoop liep best aardig dit jaar. Veel dealers doen het al jaren beter dan ze vooraf dachten. Maar dat feest is voorbij. En de fabrikant is ook niet van plan zomaar een zak met geld op tafel te leggen om de pijn te verzachten. Een pleister krijgen ze wel: de komende jaren kunnen de dealers leegverkopen – op kosten van de importeur die auto’s renteloos bij de dealers stalt.

Matig

dht60 logo fordMet de bedrijfswagens kan de pijn van de personenwagens deels gecompenseerd worden. Maar Ford-dealer zijn is dit jaar, wederom, geen vetpot. Wat niet meewerkte was de vertraagde komst van de Mach-e. Daarmee hebben de dealers wel iets om naar uit te kijken.

  

Matig

dht60 logo nissanNissan-dealers zijn al jaren niet tevreden en dat is dit jaar niet anders. Wel zijn ze hoopvol dat de netwerkreorganisatie voor verbetering gaat zorgen. Met minder partijen moet er, iets, meer te verdienen zijn.

 Alle informatie over de grootste autodealers van Nederland vind je in de Automotive Dealerholding Top 60.

 

Matig

dht60 logo jaguarlandroverHet is geen gemakkelijk jaar voor dealers van beide merken. Land Rover doet het nog vrij aardig. Maar zeker bij Jaguar is de loop er wat uit geraakt. Bijna alle dealers hebben de afgelopen jaren echter fors geïnvesteerd op groei die nu uit lijkt te blijven.

 

 

Slecht

dht60 logo psaHet wegvallen van marge gaat bij PSA veel sneller dan de kosten kunnen worden verlaagd. Daar komt nog bij dat de fabrikant het halen van de CO2-doelen deels bij de dealers neerlegde, wat het halen van bonussen weer lastiger maakte. Tijdens het begin van de crisis kwamen beide partijen even dichter tot elkaar, maar de kloof is inmiddels weer ouderwets groot.

 

Slecht

dht60 logo fiatjeepDankzij de bedrijfswagens van Fiat is er nog iets te verdienen met FCA. Verder is het voor het zoveelste jaar op rij kommer en kwel. Het is hopen dat de fusie tussen FCA en PSA snel leidt tot een enorme verbetering van het productgamma. Tot die tijd is het vooral een zaak van zo weinig mogelijk geld proberen te verliezen.

Alleen van merken waarvan voldoende dealers (gesproken) zijn, zijn in deze lijst opgenomen. Merken als Tesla (geen dealers), Lexus (twee dealers), Porsche, Subaru en Honda ontbreken om die reden.

 

De Top 60 is mede mogelijk gemaakt door de partners van het Automotive Dealerholdingseminar.

sponsorbalk dhs2021